Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Michal Viewegh

63%
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete autora okomentovat, hodnotit či ho uložit do seznamu sledovaných? Začnete zde

Michal Viewegh *31.03.1962
Narozen/a v: Praha, Československo
  www.viewegh.cz

Spisovatel Michal Viewegh v dalších jazycích:
Michal Viewegh (*31.03.1962) - Slovenčina (1 knih)
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem

  198x sledován

Životopis:
Autorův otec byl inženýr chemie a matka je právnička.

Viewegh maturoval roku 1980 na gymnáziu v Benešově, poté (po nedokončeném studiu ekonomie na VŠE) vystudoval češtinu a pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (studium dokončil roku 1988).

Již od začátku studia v roce 1983 publikoval povídky v Mladé frontě. Po dokončení vysoké školy se krátce věnoval vystudovanému oboru – učil na základní škole v Praze 5 – Zbraslavi, ale už v roce 1993 učitelské povolání opustil. Stal se na dva roky redaktorem v nakladatelství Český spisovatel, pak definitivně spisovatelem z povolání. Jeho kritikové tvrdí, že píše „podivným stylem“ a jeho knihy řadí k tzv. „nízké literatuře“.

Kromě románů, je i autorem literárních parodií (Nápady laskavého čtenáře, 1993). V posledních letech vydává pravidelně každé jaro novou knihu, jichž se prodá i okolo 50 000 výtisků. Autor je držitelem Ceny Jiřího Ortena z roku 1993.

Je prvním českým spisovatelem, který si vyzkoušel psaní románu spolu se čtenáři internetu. Blogový román Srdce domova, který je zároveň otevřenou školou tvůrčího psaní, vzniká mezi srpnem a prosincem 2009.

Zdroj: wikipedia.org

(Zobrazit více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Barabura
20% 20% 20% 20% 20%
  26. 2. 2011, 22:22
Dala bych hrůza!, ale pak jsem si vzpomněla, že podle jeho knížek se občas podaří natočit celkem fajn film. Ale jinak je to fakt trapák. Nechápu jak může mít takové uznání. Ale v zemi, kde nejčtenějším periodikem je Blesk a nejoblíbenějším hitem Nonstop opravdu asi nemohu očekávat nic lepšího.
s-reader
20% 20% 20% 20% 20%
  18. 6. 2010, 14:21
Původně jsem klikl na hodnocení "Hrůza!" a myslel jsem to upřímně. Pak jsem si vzpomněl, že jsem četl jeho povídku "Zasrané vánoce". Nic moc, jak už bývá u Viewegha zvykem, ale název, ten název mi šel ze srdce. Tak jsem jednu hvězdičku přidal. Omlouvám se všem Vieweghovým odpůrcům, omlouvám se i sám sobě.
VerenaLord
40% 40% 40% 40% 40%
  1. 2. 2013, 21:46
Michal Viewegh rozhodně nepatří mezi mé oblíbené autory, spíš naopak. Jeho styl mi není blízký, psaný projev mi přijde příliš hovorový až to působí nepřirozeně. Ano jsou knihy, které od něj mám docela ráda a které mě baví, ale nejsem jeho fanouškem.
LadysR2
60% 60% 60% 60% 60%
  25. 1. 2013, 11:18
Nad věčnými diskusemi typu : "Umí, nebo neumí?" "Je to spisovatel, nebo pisálek?" se už dlooooouho usmívám. Je mi to totiž fuk. Mě jeho knihy baví a to mi bohatě stačí. A rozhodně mě baví narážky na vkus lidí, co M.V. rádi čtou. Sám čtu všechno možný a nebudu se jako nabob chlubit jen tou "kvalitou". Haškem, Tolstým,Doktorowem,Lustigem,Jošikawou atdatd....
Pro mě je to prostě můj oblíbený autor odlehčené četby, která mě stejně nutí se zamyslet i nad svým životem. Takže jen tak dál, pane Vieweghu
LadysR2
60% 60% 60% 60% 60%
  25. 1. 2013, 0:22
Nerozumím čtenářům typu PajaH, nebo Barty, jež zde mají příspěvek.. Píší, že jsou alergičtí na knihy a filmy od nebo podle Viewegha a nebo že je ztělesněním všeho špatného, co českou literaturu postihlo ve 20. století! . Takže... Buď jsou hrozně ovlivnění trendem protiviewehgismu a nebo jsou zapomětliví... Já když si přečtu, nebo spíš nedočtu knihu, co se mi nelíbí, tak rozhodně nemám snahu číst něco dalšího od stejného autora, protože je to pro mě nesmysl. A natož abych koukal na film podle jeho knihy.. Mám opravdu podezření, že slečna a asi mládenec toho od pana Viewegha asi moc nečetli, nebo spíš nic! Neříkám, že je to světoborný autor a dokonce mě něco od něj i zklamalo, ale nedá se upřít, že vyprávět umí. A nemusí zrovna sklízet ceny od akademiků aspol. Ti se stejně předhánějí vtom, kdo z nich četl víc závážných světoznámých autorů a realita jim možná trochu uniká.
MargarethMatthews
40% 40% 40% 40% 40%
  8. 12. 2012, 13:23
Další z velice diskutabilních autorů. Dodnes nevím, co si o něm a jeho psaní mám myslet. Jednou se mi námět líbí, ale forma mě zklame, podruhé je to naopak. Díky mu patří za román pro ženy, který dal prostor pro vytvoření celkem zdařilého filmu a stal se mojí "srdcovkou". Jinak tomuto autorovi asi nikdy "na chuť" nepřijdu a moc dobře nechápu, jak může být považován za de facto nejlepšího autora u nás.
vanous95
80% 80% 80% 80% 80%
  16. 6. 2012, 19:32
Sice jsem toho od Viewegha ještě moc nepřečetl, ale to, co jsem zatím přečetl, se mi líbilo. Píše opravdu o životě takovém, jaký povětšinou je. A to se mi na jeho tvorbě líbí. Zasazuje své příběhy do současnosti, což velice vítám. Mnohdy se až divím, že má Viewegh u nás tolik kritiků a odpůrcu a přitom je nejprodávanějším českým spisovatelem současnosti. Pro mě nicméně jeden z oblíbených autorů. :)
AkzuzkA
60% 60% 60% 60% 60%
  3. 11. 2016, 10:22
Viewegh - mnohými nenáviděný, mnohými milovaný autor. Ztotožňuji se s uživatelem LadysR2. Vím, že Viewegh nepatří k nejuznávanějším a taky dokážu odůvodnit proč, ale stejně jeho knihky občas beru do rukou. Je to pro mě záruka toho, že si při čtení odpočinu. Nelze těm knihám upřít dějový spád a to, že je člověk opravdu slupne skoro na posezení. Člověk nemůže neustále číst jen "těžké" knihy. V životě je potřeba si od těch těžkých témat taky odpočinout...
lidus
  3. 11. 2016, 11:20
Prošla jsem pár komentářů a získala jsem potřebu taky se vyjádřit k tématu. Takže tak:
Výchovu dívek v Čechách jsem četla kdysi na střední škole v rámci povinné četby (dodnes nechápu, jak to tam mohla češtinářka zařadit...) a oceňuji jednu věc: Viewegh stál na začátku mého kritického pohledu na literaturu. Do té doby jsem četla všechno, po Výchově jsem pochopila, že všechno opravdu číst nemusím.
Někdy po maturitě se u nás doma vyskytli Účastníci zájezdu (tatínek dodnes nedá dopustit na hnědé podšálky). Zjistila jsem, že můj názor na Viewegha se nezměnil.
Nicméně moc se mi líbí ten absurdní stav, kdy pan spisovatel chrlí na čtenáře "tohle jste vy, váš život je na nic, vaše vztahy jsou na nic, necháváte se masírovat reklamou, nemáte názor, jste směšní" a lidi ho nadšeně dál kupují, čtou a ta základní (a možná jediná) myšlenka jeho díla jim buď nedochází, nebo se jim to snad i líbí. No proč ne. Jestli tohle je účel, tak smekám.
Protože jsem četla jen dvě knihy ze skoro padesáti, s dovolením se zdržím hodnocení. Možná to nebyl zrovna reprezentativní vzorek Vieweghova díla. Ale protože je tady spousta zajímavějších a lepších současných českých autorů, dám přednost raději těm.
kajas1993
80% 80% 80% 80% 80%
  21. 8. 2012, 19:13
A mně jeho psaný projev zkrátka nevadí. Něco na něm přece musí být, když má nejen naše škola v povinné četbě k maturitě jeho "Báječná léta pod psa". Na jedné besedě jsem se s ním setkala osobně a myslím, že to má v hlavě srovnané.
TajemnaM
  6. 10. 2011, 18:51
Nečetla jsem žádnou z jeho knih, takže nemůžu tvrdit, zda je či není dobrý autor. Jedno ale je faktem, je to jeden z mála autorů v ČR, který si může dovolit život se jen psaním.
DeviR1
20% 20% 20% 20% 20%
  27. 10. 2015, 0:23
Pár knih jsem od něj přečetl, většina byla lehký podprůměr, nad kterým ční Báječná léta pod psa, což je jeho jediná kniha, kterou bych doporučil. Jinak jsem tohoto spisovatele docela přehlížel a neměl na něj takřka žádný názor, až jsem se jednou dostal na jeho besedu. Bylo to v době vydání knihy Můj život po životě a Viewegh naprosto otevřeně řekl, že tuto knihu napsal, protože byl kvůli nemoci dlouho neschopný psát (= pracovat) a už mu začalo docházet, že musí něco dát dohromady, aby zase něco vydělal. A pokud bych měl čistě spekulovat, za jeho nejnovějším výtvorem Biomanžel bude ta stejná motivace. A já rozhodně nebudu chovat jakoukoliv úctu ke spisovateli, který svým čtenářům na besedě řekne, že ta kniha, kterou si mají koupit, byla narychlo sesmolena, protože potřeboval prachy. Dávám jednu hvězdu za zmiňovaná Báječná léta pod psa, jinak ruce pryč.
jana80
  13. 1. 2012, 13:13
Jeden z nejlepších spisovatelů této doby. Ikdyž ne všechny jeho knihy se mi líbí. Ale určitě uznávám jeho schopnost zaujmout čtenáře a vtáhnout ho do děje.
Sweed
80% 80% 80% 80% 80%
  18. 3. 2011, 12:09
Já si tedy dovolím tvrdit, že někteří jím opovrhují pouze proto, že je to moderní - kdo čtě Viewegh nemá žádný vkus, píše jen brak, je komerční.... Podle mě je to dobrý autor, který napsal i vážně skvelé knihy. A vzhledem k tomu, že je jedním z nejčtenějších českých spisovatelů, tak asi přeci jen bude umět psát.
ČtenářH
80% 80% 80% 80% 80%
  13. 3. 2016, 15:08
Viewegh má velice zvláštní styl psaní. Píše humorně, autobigraficky, ale přesto je tam něco, co tam "nesedí". Nevím co to je, ale cítím to tam. Přesto pokud celkově ohodnotím 2 díla (Báječná léta pod psa a Výchova dívek v Čechách), která jsem četl, tak docházím k názoru, že i jeho knihy jsou velice různorodé a přestože je něco spojuje, tak to je často jen slabé pojítko.
Mashinca
80% 80% 80% 80% 80%
  18. 7. 2013, 12:18
Jeho knihy se mi líbí a dobře se mi čtou. Četla jsem jen pár jeho děl, ale asi jsem se zatím trefila (po tom, co tady čtu komentáře), protože si nemůžu stěžovat - knihy jsou čtivé, né nějak náročné, ze života, některé vtipné se špetkou sarkasmu... Jednoduše se mi tento autor líbí.
Barty
0%
  15. 3. 2010, 10:00
On je ztělesněním všeho špatného, co českou literaturu postihlo ve 20. století!
Rama Máslová
0%
  14. 3. 2016, 0:39
Co je paradoxně jediné pro mě dobré na tomto autorovi, je tipovat, kdo s lidí se kterejma nasedáte do autobusu na dovolenou bude ten co pronese velkéj for s podšálky při řeči delegáta.. A že tam vždycky je.
Šovinista, co svoje představy a fantazie "já, pán tvorstva" přenáší na papír. Nebo léčí obavy a mindráky. Obsah za mě mimo, styl psaní průměr. Osobnost nezajímává. Sice je parádá, že píše, ale číst to ani není třeba . Sorry pane Michale, ale je to hrůza. A taky že vám to někdo zfilmuje, a že je to pak v kině, a že je to v televizi. Bez hodnoty. Nebýt české povahy, tak nemůže tenhle člověk být spisovatel.
alicej
  24. 11. 2012, 22:54
Vůbec mi nevadí, že je komerční, oblíbený a že se jeho knihy dobře prodávají. Ale jeho styl se mi prostě nelíbí. Je to jako přes kopírák, přesně jak si představuji lekce tvůrčího psaní. Neobvyklá jména, obvyklý děj, obvyklá zápletka a nic hlubšího.
PajaH
20% 20% 20% 20% 20%
  23. 11. 2012, 19:44
Mně tento autor připadá hrozný, nelíbí se mi, jeho styl psaní, jazyk, ani děje. Dá se dokonce říct, že jsem na ty knihy alergická, stejně jako na jejich filmová zpracování.
Ing. Pančo Haluška
  7. 11. 2012, 10:06
No to si snad děláte prdel? Jednou jsem napsal slohovku o podstatě hovna ve vesmíru a bylo to milionkrát propracovanější než Účastníci zájezdu. Ale jinak je to fajn chlap, kterej na vysoký zapálil prdel tělocvikáři.
JenViola
20% 20% 20% 20% 20%
  23. 9. 2012, 16:20
" V posledních letech vydává pravidelně každé jaro novou knihu, jichž se prodá i okolo 50 000 výtisků" vzhledem ke kvalitě obsahu jeho románů a povídek, není překvapující jeho každoroční schopnost vyprodukovat líbivý blábol. ( zvracející smajlík si, prosím, domyslete).
Margita08
  11. 4. 2012, 17:08
Souhlasím, že je to jeden z nejlepších spisovatelů této doby,Je to výborný spisovatel. Jen tak dál........nejen knihy i filmy se mi moc líbí.
criss16
100% 100% 100% 100% 100%
  11. 1. 2012, 20:38
Můj nejoblibenější český autor dnešní doby. Už jen kvůli tomu, že ví, jak oslovit lidi, co je bude bavit.
john.irving
80% 80% 80% 80% 80%
  10. 11. 2011, 21:52
Souhlasím s Radkou. I když dnes je "in" odmítat a kritizovat vše "komerční". A je smutné jen tak z principu zavrhovat autora, protože je schopný uživit se psaním.
Viewegh podle mého názoru psát UMÍ.
A není srab, viz jeho nejnovější kniha Mafie v Praze.
Radka
100% 100% 100% 100% 100%
  24. 7. 2011, 20:56
Viewegh je ztělesněním všeho špatného, co českouu literatutu postihlo ??? :oD ... To je fakt komický! Já si myslím, že každý má právo číst to, co ho zajímá a co ho baví. Pokud se někomu knihy od Viewegha zdají tak špatné, tak je snad nemusí číst, ne ? Je to snadno řešitelný problém narozdíl od toho, že např. náš prezident a vláda je, dle mého názoru, to nejhorší, co mohlo český národ potkat a přitom se na to dívat musím a nemám tu moc je vyměnit !

Ať si ti věčně a vše kritizující ubožáci napíší knihu sami, ať prodají tolik výtisků jako Viewegh a pak mohou něco kritizovat a někoho poučovat.
Stejně tak mě "baví" výlevy kritiků (pokud už je náhodou někde přečtu), kteří neumí nic jiného než někoho obrátit naruby za to, že něco umí. Co umí oni ?? Většinou kritiky (ať už filmové nebo knižní ..) vůbec nečtu. Prostě se na film podívám, knihu přečtu a udělám si vlastní názor. Být kritikem je podle mě naprosto zbytečné a neprospěšné povolání. Naopak být spisovatelem, který dokáže napsat knihu, která lidi potěší a baví (a asi baví, když se jich tolik prodá ..), podle mého názoru záslužné je. Kritiky k životu nepotřebuji, ale život bez knih by se mi zdál prázdný.

Viewegh patří mezi mé oblíbené autory. Neříkám, že se ztotožňuji bez výhrady a 100% s každým jeho názorem (o tom to ale není... nebo ano ? ), ale jeho knihy jsou pro mě čtivé, mám ráda jeho humor i nadhled. Líbí se mi, že i přesto, že rozhodně netrpí nedostatkem peněz, neztratil zdravý pohled na svět (což se o mnoha jiných finančně zajištěných lidí říci nedá).

Toť můj názor, který nikomu nevnucuji, ale který jsem měla potřebu vyjádřit :)

Nechť si každý čte, co jemu milé jest ... :o)

Hezký den !

Radka
hlas
  9. 3. 2011, 14:27
Dobrý den přátelé dobré literatury a všeho co člověk potřebuje pro úžasný život. Těší mě Vaše opovržení tímto písálkem. Pro dokreslení jeho zvráceného pohledu na běhání připomínám, že v rozhovoru pro aktuální vydání časopisu BĚHEJ.COM se přiznává,, jak ráno
si dá do těla běháním po Sázavských lukách a hájích, do té doby dobré, než přijdě dáběl v
podání dvojité večeře pak se ožere jak PRASE, minimálně dá každodeňe litránek červeného
a přemýšlí o sexy pohybu na běhátku v Holmes Place. Vzápětí ho napadne přepsat Larssona
do Malostranských a Sázavských reálií.Přesto najde spoustu ignorantů i z běžeckých kruhů co ho brání a píší jak je příjemný člověk!