Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Duna

92%
5 592
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Duna
 Všechny obaly
Duna
 Všechny obaly
Duna
 Všechny obaly
Duna
 Všechny obaly
Autor:
Originální název: Dune
Poprvé vydáno celosvětově: 1965

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Baronet - 2016 Nové vydání
ISBN: 978-80-269-0517-2
Počet stránek: 600
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Baronet (2016) 978-80-269-0517-2 600 Dárkové vydání, obsahuje 12 ilustrací
Baronet (2014) 978-80-269-0063-4 615
Baronet (2013) 978-80-7384-656-5 640
Baronet (2006) 80-7214-941-5 638
Baronet (1999) 80-7214-183-X 638
Svoboda (1988) 80-205-0001-4 586

Kultovní SF sága Duny, kterou mnozí znají z některé její filmové adaptace, se rodila nesnadno. Její první díl, román Duna, který později proslavil jednoho z dnes již klasiků SF literatury, Franka Herberta, vyšel v roce 1963 v časopise Analog pod názvem Svět Duny, ovšem jen jeho část. Díky obrovskému ohlasu u čtenářů napsal vzápětí autor pokračování příběhu Prorok Duny. Pro knižní vydání (1965) obě části spojil a výstižně a stručně nazval Duna. Úspěch románu o pouštní planetě Arrakis a jejím pokladu stále rostl, hned v následujícím roce (1966) získal jak cenu Nebula, tak Hugo.

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

vladislaus
100% 100% 100% 100% 100%
  7. 10. 2011, 19:12
Také moje nejoblíbenější kniha. Čtu ji skoro každý rok a samozřejmě jsem přečetl všechny pokračování a prequely. Paul Atreides je hrdina, se kterým se každý dokáže nadchnout a inspirovat.
Magyana
100% 100% 100% 100% 100%
  24. 6. 2013, 12:09
K Duně jsem se dostala díky Lynchovu filmovému zpracování, které mnozí zatracují, ale dle mého soudu je výborné. Hned jsem si sehnala knihu a když jsem ji po poslední stránce zavřela, moje vnímání světa science-fiction se navždy změnilo.

Děkuji, pane Herberte, Vaše dílo je skvost tohoto žánru.
Richie
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 1. 2013, 14:39
Duna patří bezesporu mezi základní pilíře science-fiction literatury. Perfektně promyšlené postavy, intriky, mocenské boje a především úžasný svět budoucnosti a planety Arrakis nazývané Duna.

Vesmír má feudální uspořádání. Vládne Imperátor s pomocí těch nejtvrdších vojáků - sardaukarů, své mocenské zájmy ale mají také jednotlivé velkorody ovládající celé planety. Spojení mezi světy zajišťuje Gilda, která pro bezchybnou navigaci využívá drogové účinky drahocenného koření z planety Arrakis.
A právě vládu na Arrakis má z pověření Imperátora Shaddama IV. převzít rod Atreidů původně sídlící na planetě Caladan.
Arrakis však ovládá nepřátelský rod Harkonnenů a ten se tohoto výnosného obchodu nevzdá bez boje. Intriky i boje ohrozí samotné členy velkorodu Atreidů a když už se zdá, že tento rod zmizí z mapy vesmíru, tak na scénu přichází Kwisatz Haderach, mystický nadčlověk, který může pohnout vesmírem.

Skvěle napsaná kniha a úvodní díl celé ságy o Duně. Další díly mají už bohužel poněkud sestupnou úroveň.
zoro2
100% 100% 100% 100% 100%
  15. 3. 2015, 23:21
K tomuto dílku není třeba toho moc co dodávat. Shrnul bych to asi takto: 1 hvězda za nadčasovost, 1 za originalitu, 1 za vytvoření nových ras, 1 za propracovanost děje a 1 za strhující konec.
Skřítek
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 1. 2013, 18:31
Souhlasím s některými komentáři. Duna je jen jedna, další pokračování působila jako agónie písečného červa. Každopádně fenomenální sci-fi, kniha patřící do knihovny.
HPL
100% 100% 100% 100% 100%
  16. 2. 2014, 19:20
Lynchovu verzi znám a líbila se mi (má sice spoustu much, ale na svou dobu je zpracována velkolepě), dokonce jsem jako malý viděl i minisérii na Hallmarku. Ke knize jsem se sice dostal až nyní, ale což – lepší pozdě než později.
Srovnání s Tolkienem je na místě. Mě osobně ale kniha více připomíná Martinovu Píseň ledu a ohně (já vím, chronologický nesmysl :D, ale podobnost je zde opravdu velká).
Ačkoli je kniha zajímavá hned od začátku, prokousat se prvními 60ti stranami mi dalo celkem zabrat (o neustálém kontrolování slovníčku nemluvě). Poté jsem se však již ponořil do děje, jako se šaj-halúd noří do písečných dun. Nejprve jsem byl trochu zmaten ze zobrazení jednotlivých „kapitol“, ale po chvíli jsem si velmi oblíbil krátké citace princezny na začátku každé z nich.
Při čtení je znát, že Frank Herbert byl opravdu výjimečná osobnost. Až neskutečná podrobnost a vědecký přistup, s jakými přistupuje k jednotlivým prvkům od charakterů, přes technologie, náboženství, ekologii až po fungování a vývoj celého universa si mě skutečně získali! Nejraději bych se rozepsal o každém z nich, ale to by bylo moc spoilerů. (A to jsem si na začátku říkal, co s tou Dunou furt všichni maj…)
Co dodat? Nejvíc mě bavila poslední třetina. Další díl si určitě přečtu Přestože mě asi zklame (...nezklamal!) , rozhodně mě zajímá, co se stane dál.
Jedinou věcí, v čem jsem byl zklamaný, je absence obšírnějšího popisu gildy, ale ten pravděpodobně čeká v dalších dílech (...jenže bohužel už ne Frankových).

PS: V neposlední řadě nemůžu opomenout pochválit vynikající kvalitu překladu, navíc z roku 1988!
PPS: Po dočtení musím konstatovat, že filmová zpracování jsou proti knize naprosté slátaniny! Ale Feyda-Rauthu jsem si stejně jinak,než Stinga představit nedokázal :D

Dodatek: Všem, a hlavně těm, co viděli jakékoli filmové zpracování doporučuji shlédnout dokument:
http://www.csfd.cz/film/312948-jodorowsky-s-dune/
jaryj07
80% 80% 80% 80% 80%
  8. 10. 2014, 15:04
Rozhodně jedna z prvních sci-fi knih tohoto žánrů. Určitě má neodmyslitelný význam pro ostatní autory a chápu i její význam pro některé fanoušky. Mě osobně kniha tolik nenadchla, na druhou stranu se velmi dobře čte. Pro fanoušky je přečtení nejspíš povinnost.
G8
100% 100% 100% 100% 100%
  18. 2. 2013, 11:04
Povinná četba pro všechny fanoušky sci-fi. Herbert si dal tu práci a vymyslel vlastní vesmír s vlastními pravidly, což se v této knize ukázalo jako velká výhra, ale později se v jeho složitosti začal sám topit.
Pro nováčky není úplně od věci si přečíst celkem povedené předmluvy od jeho syna, díky kterým člověk Herbertův svět a chování některých postav alespoň trochu pochopí. Herbertovy další knihy už jsou pak jen složitější.
Ailees
100% 100% 100% 100% 100%
  5. 5. 2015, 21:48
Duna je geniální dílo, které představuje zcela právem jeden ze základních pilířů žánru sci-fi. Propracovanost knihy je až neskutečná - od celého systému náboženství, přes ekologii a vědu, až k širokému propletenci politických vztahů. Pokud ji přímo nemilujete, musíte ji alespoň obdivovat :-) Na Duně se mi nelíbí jediná věc - Paul Atreides. Nejsem schopná v něm vidět výjimečného vůdce, ale pouze diktátora bez emocí, který využívá náboženské legendy k posílení vlastní moci. Na druhou stranu - pokud v nás kniha nevzbuzuje po přečtení dostatečné množství otázek a názorů, velice pravděpodobně to není dobrá kniha... Což není případ Duny :-)
Hledající
80% 80% 80% 80% 80%
  2. 12. 2015, 21:54
První kontakt s Dunou jsem „okusil“ před několika lety prostřednictvím filmu Davida Lynche. Při prvním zhlédnutí jsem z něj měl spíše rozpačité pocity, střídali se tu na jednu stranu slabší momenty (i na svou dobu hodně jednoduché bojové záběry a jasně rozpoznatelné ateliérové triky či až moc úchylně pojatá osobnost hraběte Harkonnena), ale i pasáže jednoznačně na výši (film dokázal vykouzlit a udržet atmosféru tajemna, něčeho výjimečného, zvláště „zhmotněním“ myšlenek jednotlivých protagonistů či kapky vody jako vše prostupující symbol, kolem něhož se vše na planetě točí). Při dalších zhlédnutích to ale bylo paradoxně podobné .. něco mi tam pořád chybělo a naopak paradoxně i „ přebývalo“. Přesto knižní podobu (od které se dalo očekávat mnohem více) jsem stále odkládal, protože i díky filmu jsem si udělal docela dobrý obraz „co“, „kdo“, „proč“ či „jak“. A navíc jsem měl obavy, že „viděné“ mi zabrání vytvářet si během četby vlastní představu o tajuplném vesmíru a vůbec světě Duny. Ale jednou přišla ta správná konstelace „všeho“ a já začal. Poměrně rychle jsem se začetl, bez problémů kombinoval své představy s filmem, oceňoval i zde jednání postav na dvou úrovních – mluvené slovo a současně „zjevené“ myšlenky (vyjádřené kurzívou), díky čemuž byly postavy dobře „ pochopitelné a uchopitelné“ ve svém konání. Bohužel koncem první části a podstatnou část „druhé knihy“ se prvotní zaujetí začalo vytrácet. Příběh mi začal připadat trochu utahaný, bez náboje, děj pomalu odsypající a vůbec bez většího „šmrncu“, dokonce postavy Paula a Jessiky jsem najednou „nechápal“, filozoficko-náboženské myšlenky hlavních protagonistů ve vztahu k životnímu postoji fremenů jakoby tvořily jen rádoby sofistikovanou „výplň“ jinak nevýrazného děje, což ale zachránila poslední část, která se vrátila k počátečnímu „švihu“, opět poodhalila roušku „mnohého“ a jednotlivé kousky mozaiky událostí na Arrakisu se začaly spojovat. Snad poprvé životě jsem opravdu plně ocenil dodatky na konci knihy, kdy vysvětlení jednotlivých pojmů mi pospojovalo dosud nejasné provázanosti např. červ – voda – koření či Harkonnen – Jessica – imperátor – Bene Gesserit , což mi zase zpětně pomohlo „docenit“ prostřední část (možná měla být jen přípravou k pochopení všeho, o co šlo v závěru). Podobně jako u Pána prstenů i zde byl vytvořen zajímavý, i když (aspoň pro mě) složitě pochopitelný fiktivní svět s vlastní kulturou, náboženstvím a obyvateli majícími svou představu o jeho „fungování“ a svém „zapojení“ v něm. Takže – číst knihu tak před 30 lety a nevidět film, dám 5, ale nyní (s omluvou všem pravověrným „dunařům“) to je na hezké 4.
Ciba
80% 80% 80% 80% 80%
  29. 11. 2013, 20:26
Tak jako je Tolkienův Pán Prstenů základem žánru fantasy, tak je Herbertova Duna zásadním dílem pro všechny milovníky sci-fi. Příběh rodu Atreidů, přebírajících nehostinou, ale vyjímečnou planetu, má svoje nezpochybnitelné kouzlo. V některých pasážích jsem sice trochu tápal a hlavně filozoficko-náboženská rovina mě příliš nebavila. I přesto ale jde o velmi čtivou knihu s několika výbornými nápady a odkazem dalším generacím. Mně osobně připomněla mládí, kdy jsem jako malý špunt pařil stejnojmenou hru a za to autorovi patří velký dík!
Blueberry
80% 80% 80% 80% 80%
  21. 4. 2014, 8:26
Trochu mi trvalo celou Dunu dočíst, obzvláště prostředek knihy, to pouštní putování a vymýšlení bojových a ukrývačích strategií je takové rozvleklé, ale ten KONEC! Už dlouho se mi nepoštěstilo přečíst něco tak epického! Jen kvůli tomu závěru to bylo skvělé dočíst. Uf, jak je tam Paul potom všechny pěkně utře, heh! Jen díky tomu závěru se poměrně těším na druhý díl, ale ve frontě mám ještě nějaké další, pro mě lákavější tituly. Nicméně na Spasitele Duny určitě jednou řada dojde.
Lúthien Celebrindal
100% 100% 100% 100% 100%
  27. 6. 2013, 23:55
Ke sci-fi knihám jsem byla vždycky skeptická, ale Duna mě naprosto nadchla! Je to román propracovaný do nejmenších detailů, s napínavým a originálním příběhem, bavilo mě to od začátku do konce a nenapadá mě nic, co bych tomu vytkla. Duna se stala významným mezníkem v mém životě a asi nejvíc se mi líbila "litánie proti strachu" - ta je skvělá...
irulan
100% 100% 100% 100% 100%
  30. 3. 2011, 9:54
Moje kniha no.1 (trochu průhledný můj nick:-)), myslím si že je jako zrcadlo k nám samým v jakémkoli politickém režimu se zákonitostmi vývoje v boji o moc,vložené do zajímavého prostředí a děje. Velmi zajímavé jsou pro mě taky otázky týkající se osudu, předurčení, předvídání budoucnosti a volby. Souhlasím s názorem VLKa na Brianova pokračování. Frank Herbert musel být velmi neobyčejný člověk.
nečik
80% 80% 80% 80% 80%
  11. 10. 2011, 5:51
Tak jednoznačně nejlepší díl z celé ságy. Je to smutný, že je to první díl, ale nemohu si jinak pomoct. Další díly (s vyjímkou Božského imperátora Duny) měly sestupnou tendenci.
lidus
100% 100% 100% 100% 100%
  23. 3. 2015, 18:41
Duna je zvláštní a krásná. Zezačátku mě trochu rozčiloval pel mel všech možných kulturně-historicko-náboženských souvislostí, ze kterých bylo vytvořeno prostředí děje, a spousta divných slov, ve kterých jsem se neorientovala. A postupně mi došlo, že to všechno má v knize velký význam. Hebert vytvořil neuvěřitelně uvěřitelný svět.
ready19
60% 60% 60% 60% 60%
  21. 9. 2014, 18:09
Začátek a konec velmi dobré, ale jinak mi to přišlo málo záživné a hodně roztahané odnikud nikam...ve své době to asi bylo dobré dílo, ale dnes už mi to v porovnání s jinými nestačí :)
Zhabza
100% 100% 100% 100% 100%
  19. 4. 2011, 20:38
Pro mě nejoblíbenější kniha vůbec. Povinná minimálně pro fanoušky sci-fi.
I když se na první pohled tváří Duna jako samostatně stojící kniha, teprve její, poněkud hůře stravitelné, pokračování (od Franka Herberta) ji zasadí kam patří a rozvine příběh do nevídaných rozměrů. Bez těchto pokračování je kniha poloviční. Údaně také psal Frank Herbert prví tři díly naráz. Dunu dokončoval jako poslední.
Pokračování od syna Briana jsou proti ní vlakovým čtením. Ve srovnání s Dunou pouze podprůměrným.
dollyk
60% 60% 60% 60% 60%
  29. 9. 2016, 0:55
Celé to šílenství kolem této knihy mi přijde mírně nadsazené. Od příběhu chci zábavu, čtivou formou zprostředkované dobrodružství, ale mám nejasný pocit, že se mi toho právě mnoho nedostalo. Styl je nevýpravný, jak bych od takové věci očekával, mnoho detailů je vysvětleno až v dodatcích, což je moc pozdě na to, abych si je vychutnal. Dialogy, které vlasně jako jediné ze začátku posouvají děj, jsou plné jinotajů vršících se na sebe a člověk, který se chce pobavit a až v druhém gardu poučit, se ztrácí. Když se na to podívám z nadhledu, je to jistě velká myšlenka a celkem dobře zpracovaný vesmír se vším, co k tomu patří, ale právě až z nadhledu. Při čtení je to jen tápání, lapání detailů, které mají stvořit systém, ale samy jsou tak neurčité, že je to nadlidská práce. Docela fádní příběh o cestě syna zrazeného vladaře na trůn. Chyběla mi autorova vstřícnost. Celé to bylo zahalené do naprosto nezajímavého hávu rádobytajemství. Vyzdvihl bych snad jen dodatek o náboženství, ale ne z nějakého pocitu, že jde o velké literární dílo, ale hlavně proto, že mi tento dodatek konečně poskytl úlevu v tom nesmyslném krákání o OK bibli a šajtánovi a džihádu, protože teprve po jeho přečtení jsem pochopil, o co vlastně šlo. To ale bylo pozdě a na takový příběh i hodně špatně podané reálie. Další díly si asi nechám ujít, nebo si je nechám až na dobu, kdy se ocitnu na pustém ostrově a opravdu nic víc, než je, tam nebudu mít.
SADS
100% 100% 100% 100% 100%
  22. 9. 2016, 7:24
Dunu jsem také přečetl po Lynchově filmu a obojí je naprosto o něčem jiném. Film je skvělý a kniha je taky skvělá, jenom obojí je o něčem jiném :) nevím co jiného k tomu dodat.
Altheus
100% 100% 100% 100% 100%
  13. 2. 2011, 0:32
Jedna z mých nejoblíbenějších knih - kdo nečetl Dunu, nezná sci-fi. Obdivuji tu neuvěřitelnou fantazii autora, rozsahem zpracování a originalitou srovnatelnou snad pouze s dílem Tolkiena. Duna nicméně nenabízí pohádku, je to seriózní sci-fi, které čerpá z myšlenky meziplanetárního kolonialismu a rozpracovává spíše politické než technologické detaily. Strhující příběh se spoustou velmi atraktivních sekvencí (vzácné koření jako obchodní artikl, jízda na písečných červech, tajemný Bene Gesserit aj.) doplněný o charismatické hlavní postavy, kterým nejde nefandit. Jestli se rozhodujete pro jedno jediné sfi-fi, které byste si chtěli přečíst, ať je to Duna.
NiennaTasartir
80% 80% 80% 80% 80%
  10. 5. 2015, 12:12
Očekávala jsem asi trochu něco víc. A to asi byla chyba.
Příběh byl asi tak od půlky dost předvídatelný a hlavní hrdina byl dle mého soudu až příliš dokonalý a bezchybný.
Na druhou stranu je tu pěkně popsán vznik mýtu a hlavně vnitřní monology postav.
mumin
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 5. 2016, 0:43
Děj knihy je zasazen do budoucnosti vzdálené 21 tisíc let. Ve vesmíru je osídleno nespočet planet, kterým vládne imperátor a vznešené velkorody z landsraatu. Přestože dosáhlo lidstvo výrazného technologického pokroku, po krvavém Služebnickém džihádu došlo k zákazu umělé inteligence (»Nestvoříš stroj k obrazu mysli člověka.«). Nahradili jí tzv. mentati, lidské počítače. Autor přesvědčivě pracuje s psychologií a motivací postav, do nejmenších detailů promýšlí politický systém impéria (připomínající středověké feudální společenské zřízení) i mocenské zájmy jednotlivých aktérů.

Herbert umístil příběh na vyprahlou a nehostinnou planetu Arrakis, které se sice nedostává vody, ale zároveň je jediným zdrojem nesmírně cenného melanže ve vesmíru. Ve chvíli, kdy Shaddam IV. jmenuje vévodu Leta Atreida správcem Duny, se roztočí kola zrady, krvavého násilí, nenávisti a machiavelistických intrik. Budoucnost závisí na vévodově synovi Paulovi, který je dokonalým „produktem“ devadesát generací trvajících genetických manipulací. Paulův osud se ale nevyvíjí směrem, které pečlivě naplánovalo Sesterstvo Bene Gesserit. Do hry vstupují fremeni, pouštní svobodné kmeny na Arrakisu …

Herbert vytvořil fascinující fikční svět Duny. Pečlivost a důmyslnost, s jakou přibližuje čtenáři všechny elementy univerza (mytologie, kultura, životní prostředí, technologie, politika), je zcela mimořádná a hodna obdivu. Komplikovaná struktura nikterak neubírá na dramatičnosti, čtivosti a srozumitelnosti knihy ani nezamlžuje silná poselství (která se dotýkají mj. kolonialismu nebo genetického inženýrství). Tím nejzásadnějším je působivý ekologický apel. Fremeni dokáží – na rozdíl od nás - přežít v nehostinném prostředí díky hlubokému souznění s přírodou, efektivnímu využívání dostupných zdrojů a vnímání planety jako jediného živého organismu. Mrtvý Arrakis nás důrazně varuje před bezohledným ničením naší Země.

Duna je i po více než 50 letech nesmírně zajímavá a působivá kniha, kterou by si měl přečíst každý fanoušek sci-fi.
teddy
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 11. 2013, 9:53
Naprostá čtenářská extáze v žánru dokonalé fikce. Bezpochyby nejlepší díl z celé ságy - v sérii jeho kvalit u mě dosahují až Kacíři duny. U mě nejlepší kniha vůbec.
Snowfall
100% 100% 100% 100% 100%
  24. 7. 2012, 11:31
Tak touhle knihou jsem se dostal ke scifi. Do dnešního dne bych se popral o to, že je to nejlepší scifi všech dob, ale to je možná mou láskou k sáze.
BAADRAAM
100% 100% 100% 100% 100%
  22. 2. 2013, 18:05
Zajimava kniha, lec musim konstatovat, ze mi na ni neco vadilo. Nedokazu vsak popsat co. Je urcite velice pusobiva a originalni. A uz to mam! Vadila mi tam ta mytologie, legendarstvi, cary a kouzla. To se proste ke sci-fi, at si kazdy rika co chce, moc nehodi. Kazdopadne nemohu hodnotit jinak nez na 5 hvezd a to nejsem prosim zadny milosrdny ctenar! Kniha je proste - az na tech par much - skvela! P.S. Lynchova zfilmovana verze je priserna. Ackoli je David Lynch muj nejoblibenejsi reziser (kvuli filmum jako Modry samet, Zbesilos v srdci, Mulholland drive ci Lost highway), toto se mu vubec ale vubec nepovedlo. Nehnevejte se vsak na neho, on to vice nez jen kompenzuje jinymi filmy.
alena.marie
100% 100% 100% 100% 100%
  4. 10. 2011, 14:11
Moje nejoblíbenější kniha. Miluju ty intriky a politiku. Navíc se mi na téhle knize ohromně líbí, že ač jí čtu už po nevímkolikáté, vždycky objevím něco nového, čeho jsem si ještě nevšimla.
Cort
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 1. 2010, 23:56
No ono pozor, zatímco Duna je vizí budoucnosti, která vychází ze Země, tak Star Wars je vizí minulosti, která vede k zemi. Každý díl SW začíná "Před dávnými časy v jedné předaleké galaxii" :-)
Ale souhlasím, Frank vytvořil úchvatnou představu věcí budoucích...
slipka
80% 80% 80% 80% 80%
  3. 6. 2016, 8:03
Četla se mi moc dobře.Autor má vymyšlený celý svět od literatury,politiku,náboženství,historii prostě všechno.Byl to nejspíš blázen, který měl svůj vlastní svět....(něco jako tolkien),což ale knize jen prospělo.Musím dát ale jenom 4 hvězdy protože třeba Den trifidů nebo budoucnost se mi pod kůži dostali trochu víc.
Smajdalfcz
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 4. 2015, 12:51
Filmy jsem sice zhledl jako prvni, ale vazne mne zaujali, takze ted jsem se pustil do to pustil a jsem vazne nadsen, hned jak to doctu mam v planu dokoupit ostatni pokracovani :) ...
Bogen
100% 100% 100% 100% 100%
  5. 5. 2014, 19:17
Moje nejoblíbenější kniha vůbec...!!! Prý nejlepší sci-fi serie všech dob!!! Souhlasím. Četl jsem i první a nejlepší díl(Duna)i v angličtině. Přečetl jsem i všechna pokračování...Jsem asi fanatický fanoušek. Nejúžasnější stránkou příběhu je pro mě psychologický přístup autora...kromě jiných,taky skvělých. Krásný mýtus o lidech,ušlechtilém rodu,přátelství...Také příběh o tom jak zvládnout své velké nadání...a o prokletí vyvolenosti.
pasqviL
100% 100% 100% 100% 100%
  14. 8. 2012, 18:56
Pro mě absolutně nejlepší kniha která byla zatím napsaná, odstratovala moji šilenou závislost na příběhy z Duny a okolí.
draki
100% 100% 100% 100% 100%
  25. 12. 2011, 19:38
Jedna z mých oblíbených knih a zároveň první kniha, kterou jsem od Franka Herberta četla. Uchvátila mne natolik, že jsem se rozhodla dočíst celou ságu. Velmi mně mrzí, že zemřel dříve, než své dílo dokončil. Jeho syn z Duny totiž udělal továrnu na peníze a kvalita jeho pokračování, předeher a doplnění tomu odpovídá. Proto jsem se po pár desítkách stran rozhodla knihy Briana nečíst a zachovat si čistý pohled na Frankovo universum. Herbert mně totiž uchvátil tím, že na téma, kterému se v dané knize věnuje nahlíží z mnoha pohledů, takže na problém nabízí více méně objektivní pohled. Obdivuji jeho psychologickou propracovanost postav, provázanost děje bez logických chyb a zbytečných skoků. Miluji části, kde postavu psychologicky vykreslí, aby ji vzápětí nechal zemřít. Duna je základem SF literatury pro všechny, kteří mají tuto literaturu rádi. Tolik moudrosti a pravdy v jedné knize jinde nenajdete.
Chroust
100% 100% 100% 100% 100%
  19. 12. 2011, 18:52
Souhlasím s Altheusem, že Duna je svou propracovaností podobná Tolkienově trilogii Pán Prstenů. Duna je ovšem mnohem hlubší a mnohovrstevnatější. Herbertovi se povedlo napsat nejenom strhující příběh, byl zároveň schopný vytvořit celou filosofii (Fremenů) založenou na ekologických aspektech (čerpající snad z myšlenek enviromentalismu a dobrovolné skromnosti), vytvořit jazyk a náboženství (ačkoliv podobnost s raným islámem je velmi nápadná) a velmi důmyslně popsat psychologický život hlavního hrdiny.
Nejsilněji na mě působí autorův implicitní důraz na nezvratnost rozhodnutí. Pokud se rozhodneme A, již se nemůžeme rozhodout B. Fremeni se rozhodují planetu Dunu zalesnit, tak ale ztratí červy i přístup ke koření (stanou se obyčejnými). Paul Atreides se stane Muad Dibem, stane se pro své přátele bohem a tím je ztratí, protože bez rovnocennosti nemůže být přátelství. Muad Dib si je toho vědom, ale ví, že to tak musí být a že s tím nemůže nic udělat.
Azrael515
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 2. 2011, 0:57
Kniha v ktorej politika a intrigy naberajú nový rozmer jednoduchou vychytávkou. Autor uvádza okrem reči i myšlienky postáv. Mimo to tu máme proroctvo, mesiáša, veľké piesočné červy a baróna Vladimira von Harkonnena ...čiže všetko čo scifi saga potrebuje ;)
Vlk-Petr
100% 100% 100% 100% 100%
  22. 1. 2010, 0:03
Jedna z mých nejoblíbenějších knih. Herbert do ní vložil všechno co měl a snad i to, co neměl. To není jen tak ledajaká sci-fi, kterou si přečtete jednou a máte jí plný zuby. Tohle je komplexní vesmír se vším všudy. A Herbert do toho vložil tolik problémů, která jsou lidem vlastní i teď a byly lidstvu vlastní i dřív, ... A když tu zazněly ohlasy na práci Briana. Ne, že by Brian psal zle, ... ale pokračování je už jen lehce nadprůměrná sci-fi, která má význam spíš jen jako poodhalení roušky nad dějinami vesmíru Duny :)
JaRon
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 1. 2010, 15:48
Ságu Duny mám přečtenou celou a opravdu musím uznat že původní Duna je asi nejlepší. Hlavně však tomuto dílu přikládám body za vznik zcela nového Vesmíru (stejně tak jako má Lucas svou verzi), který nám přinesl tolik zajímavých děl.