Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Člověk, kultura, náboženství

40%
2 2
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Člověk, kultura, náboženství

Podtitul: principy a východiska interkulturního a mezináboženského dialogu


Originální název: Člověk, kultura, náboženství
Poprvé vydáno celosvětově: 2013

Nejnovější vydání:
Moravapress - 2013
ISBN: 978-80-87853-03-0
Počet stránek: 110
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 2x v přečtených
v knihovně 2x v knihovně
k přečtení 0x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Moravapress (2013) 978-80-87853-03-0 110

Vědomí plurality a pluriformity světa a projevů kulturního a náboženského prožívání člověka v něm vyžadují kontextualizaci teologického bádání.

Takováto kontextualizace jde dál než adaptace či dokonce inkulturace. Vyžaduje hermeneutický přístup ke skutečnosti světa a člověka v něm. Hermeneutická teologie je, spojujícím prvkem mezi „textem“ (tradicí) a „kontextem“ (současným světem). Apriorní způsob pěstování teologie musí být nutně v kontextu současného pluralitního a globalizujícího se světa doprovázen myšlením založeném na zkušenosti – a posteriori (a tím je mimo jiné různá náboženská zkušenost lidstva).

Text, který má čtenář ve svých rukou, je psán optikou teologa upřednostňujícího hermeneutický přístup, jemuž není cizí interdisciplinární syntéze. Mnohým se tedy může zdát zvolená metoda nejednotná a nekonzistentní. Autor však s kritikou tohoto typu počítá a předkládá pokus o „novou“, byť zdánlivě nekonzistentní, avšak celistvější metodu pojednání o fenoménu člověka, kultury, náboženství a dialogu.

Kniha byla vydána s podporou ESF. (Založil/a: jatox)

(více)  

Štítky

více  
Jarosław Pastuszak Jarosław Pastuszak
*16.07.1971


Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

jatox
20% 20% 20% 20% 20%
  3. 9. 2015, 18:26
Takže postupně...
Začátek knihy - charakteristika pojmů, no nic moc zajímavýho, novýho, záživnýho... ale dejme tomu. Něco jsem k tomu taky měla, ale četla jsem to už docela dávno, takže si to bohužel nepamatuju. Každopádně si myslim, že nemuselo bejt úplně tohle terminologický okénko tak dlouhý.
Kapitola o přístupech k náboženství, resp. vědách, který se náboženstvím zabývaj, ještě docela jde, ale opět je to jen takovej výčet bez nějakýho konzistentního většího smyslu v celku knihy.
Fenomenologie náboženství byla naprostá hrůza. Já se asi s fenomenologií nebudu nikdy nijak zvlášť kamarádit. Možná na to můj mozek prostě nestačí. Ale přišlo mi to jak strašný kecy, který k ničemu kloudnýmu nevedou. Popis nějaký metody, která je stejně divná a nicneříkající a nedovysvětlená..
Pak teprv konečně začínaj kecičky o mezináboženským dialogu, o čemž asi kniha původně měla bejt. Jsou tam představený nějaký zásadní dokumenty týkající se mezináboženskýho dialogu, resp. především vztahu křesťanství a jinejch náboženstí, třeba Nostra Aetate apod. Asi by nešlo je tam nezmínit, ale nechápu, proč tomu bylo věnováno tak málo prostoru. Já vim, že ty dokumenty třeba byly docela krátký, ale zasloužily si nejen stručnej obsah, ale třeba taky obsáhlejší vysvětlení, co k dokumentům vedlo, nějakou zmínku o dopadech, nesouhlasech nebo diskuzích, který se ohledně toho vedly a co já všecko vim.
A poslední kapitola se teda má zabejvat fenomenologií dialogu, nebo prostě nějakejch těch základů, na čem dialog stavět...asi. Jenže to je prostě děsný. Něco z toho náboženskýho dialogu je na posledních pár stránkách, samozřejmě jen z pohledu katolictví. To je furt, dialog je možnej jen v perspektivě vtělení Boha do člověka, bláblá, další teologický plácy, bláblá, vtělení... Jako je super, že křesťanství má na čem stavět dialog z principů jeho zjevení - jakože mnohost v jednotě Boha a bláblá. A je super, že zakládá i nekonečnou důstojnost jedince, at je z jakýhokoliv náboženství nebo kultury.... Ale to je tak všecko kloudný. Co v tom je jako novýho? Co v tom bylo tak epesně "mezikulturního" nebo "mezináboženskýho"? Co je to za tu obr platformu? Spíš to je platforma "hele křesťani, nebudte tak moc nadřazený... sice jen vy máte v rukou Pravdu, ale stejnak ji nedohlídnete úplně, a tak nezanevřete na to hledat ty kousky Pravdy i jinde, protože Bůh nějak umožnil pluralitu náboženství, tak to asi nebude jen tak..." - no a to je asi všecko, co se tady o mezináboženským dialogu dozvíte. Pokud ste křesťan, možná vám to na něco bude. Ale jinak to prostě bylo dost jednostranně zaměřený a prostě o ničem.
Škoda, že mám nějakou slabší vyjadřovací chvilku a neumim bejt trefnější. A ta knížka mě tak děsně nebavila (ale hooodně nerada odkládám nedočtený věci), že se k tomu už asi ani vracet víc nechci, abych to vyjádřila líp.
SallyZen
60% 60% 60% 60% 60%
  13. 9. 2015, 13:25
Dočteno, většinově i pochopeno, ale nemůžu říct, že bych cítil ztotožnění s názory prezentovanými v knize. Kniha nám předkládá tezi o mezináboženském dialogu, který má být veden s citem, mírou a hlavně zájmem o druhé, což by opravdu tak mělo být, ale z knihy je bohužel cítit nádech christocentrismu v tom negativním smyslu slova. Autor knihy například nesouhlasí s Johnem Hickem, který prý svými názory rezignoval na svojí křesťanskou víru, jelikož bere rovnost všech náboženství jako absolutní a úplnou. S tím například nesouhlasím a takový ten názor, že všechny náboženské cesty vedou stejně k jednomu Bohu (prezentováno jako k tomu křesťanskému) je pro mě spíše nepřijatelný. Moc by se mi líbila rozšířenější polemika s Fukuyamou a Huntingtonem, které byli moc fajn, ale opravdu jen krátké. Kniha sice nebyla nijak výrazně přesvědčivá, ale dozvěděl jsem pár nových zajímavých jmen (např. Waldenfels) a informací. Fenomenologie náboženství mi přijde také nepřesvědčivá, nedotažená, obšírná a poměrně složitá. Ale potřeba zkvalitnění dialogu mezi kulturami, náboženstvími, společnostmi je nutná. Kniha ale spíš u mě zapadne někam do průměru. :)