Den trifidů
|
Autor: John Wyndham Originální název: The Day of the Triffids Román / Sci-fi ISBN: 978-80-7381-597-4 Počet stránek: 280 Nakladatelství: BB art - 1999 BB art - 2005 BB art - 2009
|
Když vyšel poprvé v roce 1951 Den trifidů od Johna Wyndhama, měl autor knihy za sebou už řadu románů a povídek. S nimiž však literárně příliš neuspěl. I Den trifidů vycházel původně jen časopisecky na pokračování. Velký zájem čtenářů si však vynutil rychle za sebou hned několikeré knižní vydání a způsobil, že se Wyndham věnoval pak již nastálo vědeckofantastickému žánru.
Román o tom, jak neznámý roj meteoritů způsobí u většiny pozemšťanů slepotu a jak toho využijí průmyslové rostliny "trifidi", které náhle vyvinou zcela nečekané vlastnosti a zaútočí na lidi, má v sobě dostatek prvků neobvyklosti, aby čtenáře přitahoval. Zároveň mu však nechybí onen welsovský obecný pohled na život a jeho reálné jádro, které z fantastického příběhu činí podobenství o skutečném ohrožení přírody člověkem a člověka přírodou.
Komentáře ke knize Den trifidů:
Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace
UŽIVATEL škodnejtapír [20. 12. 11, 22:50]
Chvílemi mě to nudilo a některé pasáže jsem jen tak přelítl abych se rychleji dostal k důležitějšímu ději, ale celkově je to určitě zajímavá a napínavá kniha, s dost silným psychologickým přesahem.
UŽIVATEL Buri [20. 12. 11, 22:36]
Kniha mě opravdu chytla. Přečetl jsem jí jedním dechem. Děj je stále napínavý a jen těžko jej můžete odhadnout. Je to moje teprve druhá knížka scifi/fantasy žánru a začínám tomu přicházet na chuť :-)
UŽIVATEL kotina [17. 11. 11, 15:20]
Prvních asi třicet až čtyřicet stran bylo slabých. Myslela jsem, že už to vzdám, ale vzhledem k tomu, že je knížka docela tenká :-) tak jsem to ještě zkusila. Potom se děj slušně rozběhl a zůstal tak až do konce. Souhlasím s tím, že je reálná, čtivá a nutí člověka k přemýšlení. Před přečtením jsem viděla film z roku 2009, který je opravdu velmi volným zpracováním. Kniha je 100% lepší.
P. S. dokonce se můžu přiznat, že jsem se dvě noci po sobě bála :-)
P. S. dokonce se můžu přiznat, že jsem se dvě noci po sobě bála :-)
UŽIVATEL TajemnaM [28. 10. 11, 7:22]
Podle mě to není zas tak moc sci-fi jako taky psychologický román, který se zabívá tím, jak by se lidé zachovali. Otázky cti a čistého svědomí jsou zde nasety jako pšenice na poli. Čtivé a zajímavé, ale zároveň poučné a velmi reálné, ne moc složité, ale zároveň promyšlené. Doporučuju každému, jako základní kámen ve sci-fi, ale i lidem, kteří sci-fi nemají rádi, protože, jak už jsem napsala, tahle kniha rozhodně není jenom sci-fi.
P.S. Podle mě taky jedna z knih, kterou by měli dávat jako povinnou četbu dětem od sedmé do deváté třídy. A možná i dřív. Protože ty, s prominutím, dětské pitomosti, co dávájí nám, to snad ani nemohou myslet vážně. Bohužel, myslí.
P.S. Podle mě taky jedna z knih, kterou by měli dávat jako povinnou četbu dětem od sedmé do deváté třídy. A možná i dřív. Protože ty, s prominutím, dětské pitomosti, co dávájí nám, to snad ani nemohou myslet vážně. Bohužel, myslí.
UŽIVATEL RedDuck [22. 10. 11, 11:36]
Knížka není dokonalá, ale byla mou první postapokalytpické scifi. Tím mi třeba podobné Bídné roky nebo česká TMA přišly odvozené. Navíc jako jedna z mála scifi je všeobecně známá a tak se o ní dobře hovoří. Kdo tedy neví o scifi nic a hledá nějakou knížku pro začátek, mohu jen doporučit.
UŽIVATEL ronynka [15. 10. 11, 15:31]
Knizku jsem cetla hodne davno, ale zanechala ve me neco, opravdu krasne pocteni, ktere se neda jen tak zapomenout.
UŽIVATEL spartik [30. 9. 11, 21:14]
Tak tuto knihu jsem přečetla od začátku do konce jedním dechem:) Je zde velmi dobře zachycena atmosféra světa, kdy skoro vymřelo lidstvo. Řešení otázek co teď a vůbec co za pár let. Doporučuji
UŽIVATEL Streamline [6. 9. 11, 18:04]
Wyndham dokonale vystihol atmosféru postapokalyptického sveta, občas sa mi stalo, že mi na tele naskočili až zimomriavky z tej beznádeje postáv. Námet je výborný a originálny: postihnutie väčšiny ľudstva slepotou po prelete nebeského telesa a následné ovládnutie väčšiny územia Zeme nezvyčajnými rastlinami, ktoré začali prejavovať prvky inteligencie a loviť ľudí.Príbeh sa točí okolo hlavného hrdinu Billa Masena, ktorý sa jedného dňa prebudí v nemocnici a netuší čo sa deje, keď sa mu nikto z personálu neozýva…neskôr všetko zistí a začne si uvedomovať tú hrôzu, ktorá postihla svet. Román je písaný z pohľadu hlavného hrdinu, má dobré tempo a skvele sa číta. Klasika medzi Sci-fi…rozhodne odporúčam, každému fanúšikovi žánru. 90%!
UŽIVATEL Vladislav [2. 9. 11, 19:33]
Tuto knihu jsem četl asi 5x a stále mě baví,patří do mé oblíbené poličky pro sci-fi,a že jich tedy mám!
UŽIVATEL togaf [10. 8. 11, 7:42]
Kytky, které se snaží vyhladit lidstvo - moje osobní představa pekla. Výborná knížka, i když místy nelogická, jak už tu vypsal "ZDENDA". Plus dialogy panu Wyndhamovi moc nešly, zvláště ty rádoby milosté.
UŽIVATEL Iveta_Adelka [2. 8. 11, 23:49]
Přečetla jsem knihu v dětství a od té doby se v noci za žádnou cenu nedívám na podivné úkazy na obloze. Strach z oslepnutí a z Trifidů mě provází od té doby už navždy.
UŽIVATEL Princ Eugen [31. 7. 11, 9:03]
„Když se probudíte v den, o kterém náhodou víte, že je to středa, a všechno kolem připomíná neděli, začnete tušit, že něco není v pořádku.“ Už tahle první věta: JO, JO, a ještě jednou JO!!! Lidi, udělal bych z toho povinnou četbu. Aneb: Co byste dělali, kdyby...
UŽIVATEL Zdenda [26. 7. 11, 18:13]
Obrovské zklamání. Co na té knize všem tolik imponuje? Pan autor hnal postavy k úplně nesmyslnému chování. Ihned po oslepnutí se všichni zběsile řítí ven a hladově rozbíjejí výlohy všech obchodů, místo aby si vzali něco doma z ledničky, ačkoli jim musí být jasné, že cestu zpět domů už nenajdou. Hlavní hrdinové si snad druhý den po seznámení slíbí věčnou lásku a že spolu splodí spoustu dětí, aby lidstvo zachránili. Když se pak další den sobě navzájem ztratí, mohl by si ten pán stejně dobře k tomuto účelu najít jinou pani, ale jelikož je to jeho životní láska, po zbytek knihy ji hledá. A to ani nemluvím o tom, že takřka ihned po všeobecném oslepnutí se začnou rozpadat silnice a bortit domy. Nevím, jak to chodí v Londýně, ale my dům během mého života zatím neopravovali a pořád pevně stojí.
UŽIVATEL Jasanek [23. 7. 11, 12:19]
John Wyndham měl naprosto výborný nápad a v knize Den trifidů ho brilantně zužitkoval. Není tomu pořádně co vytknout, ale přece se najde pár drobností. Těsně před závěrem knihy autor rychle poskočí o pár let dopředu, mohl tomu věnovat pár stránek navíc. Kapitola, kdy popisuje, jak uběhly roky života byla skvělá, ale moc krátká.
Knize jsem nedal 5* jen kvůli tomu, že jsem nikdy nenašel moment, při kterém mě zamrazilo, při kterém bych zadržel dech a čekal, co teď? A příhodných okamžiků tam byla hromada, jen tomu vždy něco chybělo.
Moje hodnocení: 8/10
Knize jsem nedal 5* jen kvůli tomu, že jsem nikdy nenašel moment, při kterém mě zamrazilo, při kterém bych zadržel dech a čekal, co teď? A příhodných okamžiků tam byla hromada, jen tomu vždy něco chybělo.
Moje hodnocení: 8/10
UŽIVATEL Kami_p [6. 7. 11, 20:22]
Přečetla jsem jedním dechem za dva večery, jak mě příběh vtáhl svojí realističností do děje...člověka nutí zamyslet se, jak by se zachoval...sam za sebe nebo pro ostatní ?!?
UŽIVATEL Adis [12. 6. 11, 20:41]
Neuvěřitelná knížka. Nejsem vůbec zastánce sci-fi literatury,ale tady je sci-fi, dle mého, spíš vedlejším tématem. Spíš rozbor životních hodnot. Jak nečtu knížky podruhé, tak tuhle na 100% vezmu znovu.
UŽIVATEL tomashr [29. 4. 11, 11:59]
Zcela jistě stojí za přečtení, nicméně s tou záplavou pěti hvězdiček se nemohu ztotožnit, je to trochu přeceněné. Nápad dobrý, řemeslné zpracování taky ujde, ale zas tak úplně z toho "na zadek nepadám". Ale velmi slušné 4/5 si to zaslouží určitě.
UŽIVATEL jariny [28. 4. 11, 19:31]
V dnešní době, kdy tolik lidí volá po změně, kdy cítíme, jak nám přírodní zdroje mizí do nenávratna, je tenhle post-apokalyptický román neuvěřitelně současný. Třeba někdy něčemu podobnému budeme muset čelit i my...
UŽIVATEL Eso [17. 4. 11, 23:58]
Jeden z nejlepších knižních začátků, co jsem kdy četl. Tempo pak poté zvolnilo a kniha se ubírala jinou cestou, než jsem čekal. To ale vůbec nevadilo.
UŽIVATEL Alfa_Dinosis [12. 4. 11, 10:44]
Tahle kniha by si mohla stěžovat, že jí z police tahám až příliš často. Jenže... ono to prostě jinak nejde. Post-apo samo o sobě relativně můžu, velké kytky, které se motají kolem a sem tam si někoho "kousnou" můžu taky a skutečnost, že jsou všichni určitým způsobem indisponovaní tomu nasazuje korunu. Knížka je pěkně čtivá, krásně plyne a s hrdiny prožíváte každou emoci. Určitě jí nepovažuji za nejlepší sci-fi, jaké jsem kdy četl, na to jsem moc Heinleinovský, ale je to velmi příjemné čtení, kterému prostě čas od času nedokážete odolat, protože ta obálka se na vás z té knihovničky tak krásně směje. A... já tě prostě přečtu znova! mrško! Čest botanikům a pěkné čtení, dokud máte čím. :)
UŽIVATEL J. K. Lister [1. 4. 11, 11:23]
Tak nevím, kolikrát jsem ji asi četl. Minimálně třikrát. Ve Velké Británii je určena
jako povinná četba pro mládež. Bezesporu je to asi jeho nejpovedenější román, který
jsem kdy četl. Možná se do něj ještě pustím.
jako povinná četba pro mládež. Bezesporu je to asi jeho nejpovedenější román, který
jsem kdy četl. Možná se do něj ještě pustím.
UŽIVATEL haoken [14. 3. 11, 22:27]
Abych pravdu řekl, čekal jsem trochu víc. Možná i proto pro mě byla knížka trochu zklamáním. Nicméně i tak hodnotím ****, zejména pro originalitu nápadu.
UŽIVATEL Ivanhoe [8. 3. 11, 14:55]
Je to moje nejoblibenejsi kniha....Čtu ji pravidelne 2-3 za rok po dobu 12 let a stale dychtive hltam kazde slovo....Sice mam rad sci-fi ale tenhle romam je opravdu skvely....poridil sem si i volne pokracovani "NOC TRIFIDU".Neni spatna a doporučuju ji take!!!
UŽIVATEL Eumenida [15. 2. 11, 23:05]
Souhlasím s předešlými komentáři. Je to opravdu jedna z nejlepších sci-fi knih,jaké jsem četla. A kupodivu, stejně dobře, jako poprvé, se četla i podesáté. Dokonce ani s odstupem deseti let, když jsem ji znovu vytáhla na světlo, mě příběh strhnul stejně jako poprvé. Jen bez závěrečného momentu překvapení...
Doporučuji, doporučuji, doporučuji!
Doporučuji, doporučuji, doporučuji!
UŽIVATEL teola [15. 2. 11, 21:09]
Díky, mami. Kvůli tobě jsem objevila tuhle knihu. Budu ti děkovat ještě dlouho. Protože tohle je prostě lahůdka. A to sci-fi zase tolik nečtu. Skvěle napsaný příběh.
UŽIVATEL Vickie [19. 1. 11, 18:21]
Je to ejdna z mých nejoblíbenějších knih. Mohu jí číst stále dokola, pokaždé se najde něco nového, čeho jsem si před tím nevšimla. Zajímavý a napínavý příběh.
UŽIVATEL DB [16. 1. 11, 11:39]
Poutavý příběh. Autorův nápad se mi velice zamlouval již od počátku, jen mě trochu přišlo, že nato že se kniha jmenuje Den trifidů tak bylo samotným trifidům věnováno na můj vkus málo pozornosti. Kniha se mi jevila spíše jako skvělý post-apokalyptický román s nádechem trifidů. Závěrem bych chtěl tuto knihu doporučit, jelikož obsahuje spousty pasáží hodných k zamyšlení.
UŽIVATEL temasu [7. 1. 11, 21:31]
V rámci svého žánru rozhodně jedna z nejlepších knih. Četla se jedním dechem. Ale i ostatní Wyndhamovi knihy nelze jinak, než vřele doporučit. A nevím, ale mám pocit, že je dobré uvědomit si, kdy tyto příběhy vznikaly, pak se asi taky budou hodnotit jinak...?
UŽIVATEL Cross [7. 1. 11, 17:39]
I když sci-fi moc nemusím (s Dunou jsem se neskutečně trápil), tento příběh považuji za jednu z těch lepších sci-fi knih. Možná i za jednu z nejlepších. Postapokalyptický příběh, kdy téměř celou zemi vyhladí pochodující rostliny, tady ještě nebyl. A Wyndhamovi se vyprávění určitě povedlo. Už od první kapitoly, kdy hlavní hrdina leží v nemocnici se zavazanýma očima, uhání děj vpřed jak splašený. Obzvlášť působivé jsou popisy vylidněného Londýna, kde se pohybují pouze slepci a později trifidi. Po přečtení se možná budete držet dál od některých květin :)
UŽIVATEL 3MN3 [28. 12. 10, 14:09]
Zatím nejlepší sci-fi, které jsem četla. Nápad o "konci světa" je určitě originální a zajímavý. Nejprve jsem se dívala skepticky na "pochodující květiny", ale kniha mě velmi rychle vtáhla do děje.
UŽIVATEL colossus [15. 12. 10, 22:38]
Rozhodně zajímavý počin, ovšem stala se jedna chyba a to ta, že jsem jej začal číst ihned po Válce s mloky. Kniha velmi slibná, mnoho pasáží nutí k zamyšlení a člověk, který hledá jen napínavý příběh si najde taky své. Nicméně, jak se říká - výborný žák zkoušený po excelentním žákovi, rovná se špatný žák...ještě jednou si to přečtu až nebudu tolik ovlivněn a uvidíme :-)
UŽIVATEL Zizi [18. 11. 10, 23:37]
Upřímně řečeno Den Trifidů mě docela zklamal, čekal jsem hodně, dostal jsem celkem jakštakš dost.. trošku patetický románek, chodící stromy a až podivuhodné opovrhování slepými lidmi. Nemyslím chování k nim, to je celkem logické, člověk sám město slepců neutáhne, ale celkem přístup ve smyslu jsem slepý=můj život je na hovno du si hodit mašli, který je v knize tolikrát nastíněn a neváže se přímo na okolnosti.. Trifidy jsem četl hned po Malevilu a to se nedá srovnat.. Celou dobu jsem měl pocit že co v trifidech zabere pár vět, vydá v Malevilu za nervy drásající kapitolu. Jakkoli to možná zní jako opovrhování, je to spíš nesplnění velmi vysokých očekávání, Den Trifidů za přečtení rozhodně stojí nejen fanouškům žánru. :)
UŽIVATEL Bbrody [15. 11. 10, 18:47]
Tuhle knížku jsem jen náhodně vytáhla z regálu a byla to prostě bomba. Donutí člověka přemýšlet o spoustě věcí. Napínavé a uvěřitelné až člověku chvílemi přebíhá mráz po zádech.
UŽIVATEL Zytyn [1. 11. 10, 23:26]
O téhle knize jsem toho hodně slyšel. A legendy nelhaly. Tuhle knížku si na rozdíl od jiných budete pamatovat i po letech. Napínavé, dechberoucí, děsivé, úžasné.
UŽIVATEL Bivoy [27. 7. 10, 12:55]
Sci-fi není zrovna můj šálek kávy, ale Den trifidů je jednou z mála sci-fi knih, na něž bych nedala dopustit. Je to jedna z těch knih, které nedokážete nic vytknout a která vám zůstane v paměti.
UŽIVATEL slide [19. 7. 10, 13:04]
Skvělá opravdu ,moooc SKVĚLÁ kniha . Stojí za to se k ní vždy znovu vrátit.Dá se přečíst opravdu jedním dechem. Těšíte se na každý řádek , odstavec , kapitolu. Doporučuji všem
UŽIVATEL koubin007 [8. 6. 10, 14:38]
Až na ten konec to bylo supr. Pořád jsem čekal, že zkusí nějakou záchranou akci...
Nádherná postapokalyptická atmosféra z toho prýští na každé stránce. Jako dítě mě to uchvátilo a "změnilo život"...
Postapokalyptický žánr u mě vítězí - relax nejvíc.
Fallout, metro 2033, stalker, terminátor, 28 dní poté, já legenda atd...
Nádherná postapokalyptická atmosféra z toho prýští na každé stránce. Jako dítě mě to uchvátilo a "změnilo život"...
Postapokalyptický žánr u mě vítězí - relax nejvíc.
Fallout, metro 2033, stalker, terminátor, 28 dní poté, já legenda atd...
UŽIVATEL KatherineAnna [1. 5. 10, 18:06]
Knihu jsem četla když mi bylo asi 12, nadchla mě a vzbudila ve mě vášeň pro sci-fi, které se s fantasy a hororem stále řadí na první příčku. Mám ji nachystanou na "druhou rundu"
UŽIVATEL Křepi [21. 4. 10, 10:06]
K této knize jsem se dostal když mi bylo nějakých 10 a musel jsem jí zase odložit. Byla příliš složitá. Ale teď po 12 letech a hromadách přečtených knih musím uznat, že patří mezi nejlepší postapokalyptická díla, které znám.
UŽIVATEL Lomeril [19. 3. 10, 17:53]
Nikdy bych nečekala, že budu akční postkatastrofický thriller co dvě stránky odkládat, abych zpracovala přečtené. Jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četla.
UŽIVATEL Tyet [16. 3. 10, 12:07]
Poprvé jsem ji četla asi v patnácti a když jsem ji přečetla znovu o dvacet let později, neztratila nic ze své síly.
UŽIVATEL rady.kros [16. 3. 10, 10:28]
Opravdu skvělá kniha...
UŽIVATEL Jonash [12. 3. 10, 14:24]
Jen jednu knihu jsem celou přečetl dvakrát a to tuto. Napoprvé takřka jedním dechem!
Nápadité, trošku děsivé a plné atmosféry.
Pro fanouška scifi žánru jistě povinost.
Nápadité, trošku děsivé a plné atmosféry.
Pro fanouška scifi žánru jistě povinost.
UŽIVATEL debalzac [8. 2. 10, 23:33]
První kniha, kterou jsem přečetl jedním dechem!
UŽIVATEL jamalka [1. 2. 10, 22:27]
Sci-fi nepatří k mým oblíbeným žánrům a moc jsem jich tedy nečetla, ale tohle můžu jen doporučit.
UŽIVATEL Tanukki [15. 1. 10, 20:03]
Snad nejlepší SCI-FI, co jsem četl.



