Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Teorie nevzdělanosti

86%
4 39
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Teorie nevzdělanosti

Podtitul: omyly společnosti vědění


Originální název: Theorie der Unbildung

Nejnovější vydání:
Academia - 2008
ISBN: 978-80-200-1677-5
Počet stránek: 125
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 9x v oblíbených
v přečtených 63x v přečtených
v knihovně 6x v knihovně
k přečtení 45x k přečtení
právě čte 6x právě čte
si přeje 3x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Academia (2008) 978-80-200-1677-5 125

Pojmy vědění a vzdělání hýbou lidmi stejně jako trhy. Tvrdí se, že jsou nejdůležitějším zdrojem Evropy, chudé na suroviny, a ten, kdo investuje do vzdělání a rozvíjí své vědění, investuje do budoucnosti. Na první pohled to vypadá, že sen osvícenců o vzdělaném člověku se v současné společnosti konečně naplňuje. Ovšem při detailnějším pohledu rychle vystřízlivíme. V knize Teorie nevzdělanosti, jejíž aktuálnost a také brilantnost se setkala s velkou odezvou hned po vydání v roce 2006, autor systematicky dovozuje, že mnohé z toho, co se propaguje pod názvem "společnost vědění", jsou jen rétorické fráze. Ve skutečnosti nejde o ideu vzdělání a vědění, ale o silné politické a ekonomické zájmy. Čím víc se přísahá na hodnotu vědění, tím rychleji ztrácí vědění a vzdělání hodnotu, a jak uzavírá autor, "kapitalizace ducha" ústí v nevzdělanost. Rakouský filozof, esejista a publicista, profesor vídeňské univerzity Konrad Paul Liessmann (1953) byl v Rakousku v lednu 2007 vyznamenán titulem "Vědec roku 2006". (Založil/a: HawkeyeSaw)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Skřítek
80% 80% 80% 80% 80%
  27. 2. 2013, 18:12
Této knize chybí propagace, potřebovala by ji, protože rozhodně stojí za přečtení. Nejde tak ani o poučení, většina psaného je v povědomí nás všech a nejde jen o současný trend degradace vzdělanosti, K.P. Liessmann navazuje na teorii polovzdělanosti T.Adorna, přichází se spoustou kritik , ale tady se musím pozastavit, nelze jen kritizovat, musí se hledat nástroj, rada a změna je pak reálnější. Ale myslím si, že autorovi šlo především o diskusi.
...„Vzdělání kdysi souviselo s ambicí dokázat, že domnělé jistoty jsou iluzivní. Společnost, která ve jménu domnělé efektivity a oslněná představou, že vše může podřídit kontrole ekonomického pohledu, osekává svobodu myšlení, a tím se připravuje o možnost rozpoznat iluze jako iluze, se upsala nevzdělanosti, ať ve svých databázích shromáždila jakoukoliv sumu nevzdělanosti.“/cit.z knihy
nef7
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 3. 2011, 11:42
Liessmannova kniha je skutečným pokladem nejen proto, že tento rakouský filozof dokázal ve své knize vystihnout tu nejbolestivější stránku naší doby, ale dokázal to udělat také velice osvěžujícím způsobem. Příležitostná ironie, se kterou si ve svých textech Liessmann místy pohrává, způsobila, že jsem se občas přistihla i s úsměvem na rtech. S knihou cítím obrovskou sounáležitost a mohu ji jen doporučit.
Kristýna de Brno
60% 60% 60% 60% 60%
  2. 7. 2016, 10:48
Lieassmannova kritika "společnosti vědění" bohužel vychází z toho, že sám vůbec nepochopil, co to společnost vědění je. Zatímco si patrně představuje, že společnost vědění je novou antikou, kde lidé tráví čas vzděláváním nezkaleným úmyslem využít jej k zisku, ve skutečnosti je společnost vědění založena na komodifikaci znalostí, čili pravý opak.
Pomineme-li tenhle problém (i když by mě doopravdy zajímalo, jak by autor svou argumentaci postavil, kdyby nevycházel z chybné premisy), tak jde o skutečně poutavé čtení. Autor kritizuje komodifikaci vědění ve dvou rovinách - první je záměna vysoké školy za přípravu na zaměstnání (takové to "Tati, chci studovat literaturu." "Zbláznila ses? A jak se pak chceš jako uživit?"). Druhou je uplatňování business principů ve vědě a vzdělávání.
Nevím jak vy, ale já si obojího už dlouho všímám, a štve mě to. Pokud máte pocit, že o problém nejde, tak je tato kniha patrně určena právě pro vás ;)