Máj

Hodnocení:       72 %   (hodnoceno: 1183x)
4

Hodnotit tuto knihu můžete po přihlášení
Nemáte zde účet? - Rychlá registrace
Máj
    Všechny obaly
Máj
    Všechny obaly
Máj
    Všechny obaly
Máj
    Všechny obaly
Máj
    Všechny obaly
Máj
    Všechny obaly
Autor:
Originální název: Máj

Česká literatura / Poezie / Milostné

Poprvé vydáno celosvětově: 1836

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Mladá fronta - 2008

ISBN: 80-200-1119-6
Počet stránek: 80

Koupit knihu Koupit knihu
V oblíbených V oblíbených: 147x    V přečtených V přečtených: 2543x  V knihovně V knihovně: 340x      K přečtení K přečtění: 65x Právě čte Právě čte: 3x

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stran Poznámka
Mladá fronta (2008) 80-200-1119-6 80
Academia (2003)
Státní pedagogické nakladatelství (1956)
Skrýt vydání

Máj je lyrickoepická skladba Karla Hynka Máchy vydaná roku 1836. Bývá považována za vrcholné dílo českého literárního romantismu. Mácha v této skladbě zcela vybočil z obrozeneckého programu 1. poloviny 19. století a pojal ji jako osobní zpověď rozervaného romantického člověka plného nejistot a otázek po smyslu života.

Zdroj: www.cs.wikipedia.org
(Vložil uživatel: Metalyza)

Komentáře ke knize Máj:

Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Řadit:   Od nejnovejších  |  Dle kvality
vladislaus
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL vladislaus - 21. 10. 2011, 18:52
Ke znovupřečtení mne přivedl film, který se mi líbil, ale báseň je otřesná. Je tam pár krásných veršů ale 80% textu nestojí za čtení moderního čtenáře.
ForFreedom
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL ForFreedom - 31. 7. 2011, 22:09
Proboha lidi, máme právo mít svůj názor, ale to co tady čtu je buď k pláči nebo k smíchu (kromě té menšiny, která dokáže číst), chápu, že né všem se líbí poezie, že né všem musí poskakovat srdce, když čtou tuhle Bibli české poezie, že né všichni jsou natolik schopni něco z toho vnímat, nebo se pokusit... Ale říct o Máji, že je to odpad - zamyslel ses HERUONe někdy proč je tolik ohraným? Proč je ohraný Romeo a Julie? Kvůli tomu, že je to slátanina to asi nebude...
Ú. Pardon. Jen můj osobní názor jako Váš.
jatox
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL jatox - 19. 2. 2011, 20:36
Ty 2 hvězdy jsou za to, že si tohoto díla vážim za nějaký básnický obraty a obrazy a celkově literární významnost...nicméně, nijak zvláštně úchvatný mi to stejně nepřišlo. Z český poezie jsem toho četla zatím docela málo nato, abych to s něčím mohla porovnat, z toho, co by bylo aspoň žánrově Máji podobný. Takže těžko říct, jestli si to tu literární významnost vůbec zaslouží:)
Anael
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Anael - 31. 8. 2012, 17:08
Je to klenot naší literatury. Jazyk má Mácha opravdu vytříbený, ale děj mě spíše nudil. Po té jazykové stránce je to dílo hodné obdivu, ale jinak by šlo vše důležité vtěstnat na 3 stránky textu a bylo by.
Tiwala
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Tiwala - 30. 9. 2012, 15:52
Kdybych ji nemusela přečíst z donucení, tak bych ji po několika stránkách zahodila a už se k ní nikdy nevrátila. Naprosto otřesná a přeceňovaná báseň, která je v podstatě naprosto o ničem.
Abigor
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Abigor - 18. 5. 2012, 13:12
Asi jako každý romantický dílo se to s odpovídajícím hudebním podkresem čte dobře. Má to několik silných pasáží a zpěv duchů by v Burtonovským provedení nemusel být špatnej. Ale co se týče poezie... Nic moc. A to, že je to v povinné četbě to nezachrání.
Magyana
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Magyana - 2. 5. 2013, 8:04
Překrásná básnická skladba, lyrická sice, ale překvapivě dramatická. Ta se nedá jen tak potichu číst, ta se musí deklamovat. Zkuste si některou (vlastně kteroukoli) část přečíst nahlas a do přednesu se patřičně položte.

Zkusili jste to? Má to ale sakra zvuk, co říkáte?
annihilation
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL annihilation - 24. 7. 2012, 15:51
Přiznávám se, že jsem tohle dílo vždycky nesnášela – bylo to způsobené výkladem od učitelů, kteří nám nutili své názory poněkud nezábavnou formou (bohužel to takhle bylo s více knihami), ale teď s odstupem času jsem byla příjemně překvapená talentem, který Karel Hynek Mácha v takhle nízkém věku prokázal. Možná to je taky tím, že obdivuji delší básně, které zároveň vyprávějí příběh – ten je zde velmi zajímavý, depresivní a velmi poeticky podaný. Hrozně mě upoutal výborný nápad intermezza – především toho prvního. Jsem ráda, že jsem si báseň na doporučení znovu přečetla a nenechala si kazit její zvláštnost protivnými výklady o romantice – nikoliv romantismu.
Lucie.Terezie
UŽIVATEL Lucie.Terezie - 11. 11. 2011, 20:33
Máj je liricko-epická báseň. Epika této knihy opsahuje klasický příběh milostného trojúhelníku a končí tragickou smrtí všech hrdinů jak už to v romantismu bývá. Jeho popisy přírody jsou nezaměnitelné. Dokázal zapojit všechny smysly což zatím žádná jiné báseň neměla a to dává této básni nový půvab. Nic méně, Máj by byl hezký jako krátká báseň, ale jako celá kniha rychle unaví. Má nejoblíbenější část je jistě hned začátek. Má vlastenecký podtext což se mi líbí.
Th3 T3mpt3r
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Th3 T3mpt3r - 28. 3. 2013, 9:47
Ach jo, jak tady vidím čím dál větší množství komentářů typu: "Je to slátanina, je to blbost, nedá se to číst, několik veršů dobrých, zbytek na nic...", tak přemýšlím o tom, že obecně kultura a vzdělanost se dostává do stavu dekadence, kdy pokud autor nenapíše:
"Vilém seděl v žaláři oplakávaje svou nešťastnou lásku
a louče se se světem měl nervy na vlásku", tak už je to příliš obrazné a nikdo tomu 'nerozumí'. A jak jsem již napsal dříve, nejpřirozenější věc u člověka by měla být, když něčemu nerozumí, snažit se najít odpověď na onu záhadu a ne zahodit knihu a říct: "Na prvních deseti stranách je 5 věcí, kterým jsem nerozuměl, proto ta kniha nestojí za nic."
Chtěl jsem pouze říci, jaká škoda je nedoceňovat jedno z našich nejhodnotnějších děl vůbec.
Th3 T3mpt3r
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Th3 T3mpt3r - 23. 2. 2013, 20:23
Pro Adys: A co se týče porovnávání Wolkera a Máchy, tak se jedná o naprosto neadekvátní komparaci. Je to asi jako porovnávat E.A. Poea a Stephena Kinga (rozdíl 1 století, rozdílná doba, rozdílné pojetí psaní a tvoření obecně, rozdílná témata). A to, že Wolker píše lidově, bez přehnaných básnických figur - tak, že to pochopí snad každý - nedělá z Wolkera lepšího básníka. Zkrátka a dobře porovnávat Máchu (1810 - 1836 = romantismus) s Wolkerem (1900 - 1924 = proletářská poezie) NELZE. A říkat, že má Těžká hodina větší hodnotu než Máj, je také zcela zcestné. Stačí se podívat na charakteristiku literatury romantismu obecně a na tehdejší poměry ve společnosti a v českých zemích a srovnat to s poměry na počátku 20. století. A každý snadno nahlédne, že Národní obrození, ve kterém Mácha žil a tvořil, naproti době napětí před 1. světovou válkou, době 1. světové války, poválečné době a zároveň také v literatuře době rozvoje avantagrdy a proletarismu a tehdá ještě období, kdy lidé myšlenky komunismu shledávali jakožto lákavé a realizovatelné, je porovnatelné asi stejně jako nebe a dudy.
Th3 T3mpt3r
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Th3 T3mpt3r - 3. 12. 2012, 20:02
Každý má právo na svůj názor, to nepopírám, zároveň samozřejmě chápu lidi, kteří k tomuto dílu nenašli z nějakého KLOUDNÉHO důvodu vztah. Pro mě je toto jedno ze stěžejních děl romantické poezie. Ale, pane bože, některé komentáře zde jsou vskutku takové, že nevím, zda plakat nebo se smát. Myslím, že by měl každý hodnotit dílo nejen podle toho, jak se Vám líbilo, ale i ocenit kvalitu díla samotného.
A pokud někteří z Vás (heroun, Adys) napíší, že je to slátanina, výplod autora, jenž SI HRAJE na umělce, tak:
1) Měli by udat kloudný důvod (kterým je zřejmě nepochopení básnického obrazného jazyka), který by se v případě těchto tvrzení hledal jen velmi těžko a dal by se tak snadno vyvrátit, že by se dotyční divili ;-)
2) Měli by si zkusit napsat něco podobného sami a dosáhnout tím takového ohlasu, jakého Mácha bez pochyby dosáhl
Lucy Sisk
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Lucy Sisk - 20. 6. 2012, 18:05
Jedno z předních děl v období romantismu, které nás nepřestává fascinovat ani teď v naší uspěchané a moderní době.
Máchovy jedinečné oxymorony jsou dodnes brány jako unikátní příklady, jeho řazení a volba přídavných jmen, popis přírody, osudy hlavních postav inspirované skutečností...
ilon-a
Hrůza!
UŽIVATEL ilon-a - 20. 2. 2013, 12:19
Nechápu, proč se kolem Máje dělají takové povyky, že je to úchvatný dílo. Podle mě se to vůbec nedá číst, Kdybych o tom neslyšela asi tisíckrát ve škole apod., ani bych nepochopila děj.
svobodka
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL svobodka - 22. 11. 2012, 19:32
Pro Vladislaus: Ke znovupřečtní mne přivedl film, který byl otřesný, ale báseň je nádherná. Je tam spousta krásných veršů a text má mnoho co říci i modernímu čtenáři. Tak co, kdo z nás má pravdu?
Gustik5
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Gustik5 - 20. 11. 2012, 22:12
Poezie, která dojímá, povznáší a zaujímá už generace čtenářů, jejíž první verše, jsou- li někde citovány či parafrázovány, pozná s povzdechem úcty každý, kdo zve se Čechem. Vrcholné dílo českého romantismu, říkají učebnice. Ano, sám se věnuji psaní, ač tedy povídek, leč mohu- li něco podobného hodnotit, pak napsáno je to naprosto skvěle. Se čtivostí už je to horší, kdosi pode mnou napsal, "nehodné moderního čtenáře," doba je tam sice znát, ale za to autor ani dílo nemůže. Mám- li se vyjádřit k Brabcově prapodivném filmu, povím jen; hrůza děs a odpad. Toť můj skromný názor. Máj je knižní klasikou, ke které bych se rozhodně vrátil radši, nežli například k babičce, která je dle mého vhodná pro starší věkovou kategorii, nežli pro žáky základních škol. Myslím si, že ji dokáže ocenit člověk zkušenější a jazyka více znalý, nežli dítě na základce. Podobně se to má s Májem. Cestu k němu si musí každý najít, ne každému se bude líbit, ale vždy zůstane na místě které si vydobyl a v osnovách, kam je přidělován. Komentář, se kterým se ztotožňuji: Anael.
Anett
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Anett - 18. 2. 2012, 16:26
Četla jsem ho z donucení a už nikdy více. Nevím proč, ale zdá se mi, že tohle dílo je hodně přeceňované. Myslím, si, že v české literatuře existují i jiná díla, která jsou málo doceněná a přitom jsou lepší než "Máj", ale "Máj" je prostě klasika no...
1307_A_0507
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL 1307_A_0507 - 17. 2. 2013, 10:52
na soustředění kapku složité, každopádně je krátká a příběh je dost zajímavej na to, aby se podle něj natočil film...a taky (jen po paměti, takže nejspíš ne přesně):

Byl pozdní večer, první máj,
první máj, lásky čas...

kdo by to neznal, že? :)
kajas1993
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL kajas1993 - 28. 8. 2012, 14:14
Jedno z našich nejznámějších literárních děl se do mých rukou dostalo v rámci povinné četby. Samotný příběh je velmi zajímavý a dojemný, uvítala bych ovšem méně autorových úvah a popisů přírody.
kanybalka
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL kanybalka - 13. 8. 2012, 16:41
Díky neustále vnucovanému názoru (povinná četba, náš rozplývající se profesor literatury apod.) mi Máj a Mácha (podobně jako Kytice a Babička a další) nikdy nic neříkal. Nebo lépe řečeno, instinkt mi říkal, rychle pryč :-). Ale musím uznat, že Mácha byl geniální a když jsem si Máj přečetla po nějak době, tak jsem zírala. Nicméně na čtení Máchy musíte mít náladu a být psychicky zdraví :-).
kure91
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL kure91 - 3. 9. 2011, 23:19
Jednou jsem to četl jako povinou četbu a už nikdy více. Básničky nejsou pro mne a kor tohle dílo, kde 2/3 textu zabírají lyrické pasáže popisu okolí Bezdězu. Fakt zábava. Jediné co mne zaujalo bylo 1. intermezzo se sborem duchů:)
Vera Silent
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Vera Silent - 27. 5. 2011, 19:03
Z basnickeho hlediska dokonala, umelecky precizni narvana vsemi moznymi basnickymi ozdobami, no zkratka dovedena do dokonalosti. Nicmene ja asi nejsem takovy romantik jako Hynek anebo jen nevidim romantiku ve smrti a tragickem osudu. Jak to zacina pekne, tak se to velice brzy ke zlemu obrati...
marmeli
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL marmeli - 27. 3. 2011, 15:07
Jednu hvězdičku za nápad a jeho uvedení do čtivé podoby, druhou hvězdičku za odivuhodnou slovní zásobu, která mě zaujala. Víc dát nemohu, "Máj" není můj šálek čaje.
lucaaa8
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL lucaaa8 - 8. 11. 2012, 22:24
A zase jedna z klasik, o které jsem si řekla, že ji prostě musím přečíst už jen proto, že je klasikou. Máj mě vždy potěší, právem patří k perlám české poezie.
Domenica
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Domenica - 8. 10. 2011, 21:42
Máj jsem četla, protože jsem musela, ale jsem si jistá, že dobrovolně se k této knize nevrátím......
alena.marie
Hodnocení
UŽIVATEL alena.marie - 4. 10. 2011, 9:10
Souhlasím s KURE91 - jediné čitelné je to intermezzo. Zbytek je jen plácání nesmyslů zcela o ničem. Nepřináší mi to vůbec nic. Děsné.. Nechápu, jak může být tohle dílo tak hodnocené...
LadyEsik
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL LadyEsik - 24. 4. 2011, 10:06
Toto dílko jsem četla i poslouchala audio. Určitě je to mistrovský kus, nejvíc se mi líbí oximorony, třeba: Jako mrtvé milenky cit, padlé hvězdy svit. Prostě věci, co se vylučují :) Jsem ráda, že vím o čem je tato báseň. Rozebírali jsme ji ve škole hodně i po stránce umělecké atd. Karel Hynek Mácha mi je teda odpornej, takovej člověk... Agresivní atd., což se dá dočíst v jeho denících. Nelíbí se mi. Ale jeho báseň je krásná. Ale také odsuzována, třeba Jaromírem Erbenem, který mu vyčítá spoustu věcí, třeba, že se obrací proti Bohu a že Viléma vlastně odporšťuje viny, přitom by měl za své činy dostat potrestání. Proto i pro spoustu jiných věcí napsal Erben Záhořovo lože.
Je zajímavé, že ten příběh je tragický, ale Mácha popisuje kolem i krásnou jarní přírodu, rozpuk jara atd., což je takový zajímavý kontrast vůči Vilémovým myšlenkám na smrt.
Honey0105
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Honey0105 - 12. 11. 2010, 23:34
Tak musím říct, že kdyby toto enbyla četba k maturitě, tak bych dobrovolně po knížce asi nesáhla, protože nejsem zrovna fanoušek básnické tvorby. Některé básničky mám ráda, ale když mám číst takovéto dílo, jako Máj, tak je to pro mě těžké, jelikož jsem zvyklá na to, že čtu rychle a u něčeho takového to nejde. Člověk se musí vždy zastavit nad jednotlivými řádky a dát si věci do souvislostí nebo je ztracet. Ještě, že to bylo krátké, jinak bych to musela rozebírat několik let a ne několik hodin.
jarcaburca
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL jarcaburca - 30. 10. 2010, 12:56
Přesně jak psala kackak: měla jsem velký problém pochopit báseň a kdyby to nebyla tak "profláknutá" báseň, tak bych vůbec nevěděla o čem to vlastně je. Některé části se mi líbily, ale většinou se mi toto dílo zdálo hodně zmatené. Ale to je pouze můj názor a uznávám, že to možná bude i tím, že nejsem příznivcem poezie a lyriky už vůbec ne.
Neli.studentka
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Neli.studentka - 25. 4. 2013, 11:14
Já vím, že je to klasika a jako studentka literatury mám k Máji obrovský respekt, ale... je to velmi, velmi náročné čtení.
MapleX
Hrůza!
UŽIVATEL MapleX - 26. 3. 2013, 18:39
Bohužel, pro mě je to slátanina všech slátanin. Po přečtení jsem si musel najít vypracované dílo, abych pochopil, oč tam vlastně šlo.
Aurewen
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Aurewen - 20. 2. 2013, 16:53
Na základní i střední škole jsem jej neměla moc ráda, možná proto, že nám byl pořád vnucován a ani jsem mu moc nerozumněla. Postupem času jsem k němu ale dospěla. Je to zkrátka krásná česká literatura a taky pěkně krutá...
ivishka
Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL ivishka - 8. 2. 2013, 4:33
Nenávidím povinnou četbu a shodou okolností jsem si Máj vytáhla u maturity. Oceňuji, že Mácha byl plodným autorem a jeho Máj je úspěšný a naprosto zásadní pro českou poezii apod.. jenže se mi to tak špatně četlo(ne ze stresu, že bych to snad neokecala což se povedlo, ale proto, že jamb se mi špatně čte). Ano uznávám, že je spousta veršů, které bych klidně mohla z paměti z tohoto díla ocitovat, ale ne s takovou láskou a pokorou jako je tomu u jiných velikánů. Dost možná se u vpletání do kola inspiroval skutečnou událostí(když cestoval).
RacingF
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL RacingF - 4. 1. 2013, 17:10
Hodnocení - 3 hvězdy. Dílo je to určitě hezké a pochopitelné pro ty, kteří mají pro poezii cit a vyznají se v ní. Já taková bohužel nejsem, ale uznávám, že pár veršů jsem pochopila a i se mi líbili a I. intermezzo se mi líbilo dokonce celé (i jsem o chápala) ;) Ale jinak bych se bez výkladu v díle nevyznala - proto (možná neoprávněně) již zmíněné 3 hvězdy :)
monikab
UŽIVATEL monikab - 3. 1. 2013, 18:24
Směřováno k uživatelům vladislavus,heruon

Vážení,opravdu nechápu,co se vám honí v hlavách!Nechci tu nikomu nadávat,protože si myslím,že bychom k sobě neměli být hnusní,nadávat si apod.,jen bych ráda projevila svůj názor k těm vašim. Už jednou jsem sem psala svou recenzi na báseň Máj,ale jak jsem si tak pročítala ostatní komentáře,narazila jsem právě na ty vaše. A musím říct,že se mi z nich místy dělalo opravdu špatně! Chápu,že ne každému může poezie sednout,ještě v zastaralém jazyce,kde jsou některé vyýrazy poněkud zvláštní ( a těžké na luštění a čtení) a pan K.H.Mácha sem přidal i pá svých vlastních slov,poezie a různé básně vyloženě nejsou můj šálek čaje a nijak zvlášť je nevyhledávám,ale nazývat toto geniální dílo otřesným,nebo dokonce odpadem? No co jste to za lidi? Ráda bych,kdybyboží mlýny opravdu mlely a celkem na ně i věřím,protože nevážit si takového kulturního bohatství a dědictví naší vlasti,kterých tu není mnoho,to je opravdu neskutečné. Chtěla bych vidět vás,co byste stvořili za ohromující díla! Posmrtně někomu nadávat a jeho tvorbě,je odporné! Prosím vás,zaymslete se nad sebou,je to tak hnusné a ubohé!
AnnaNawaro
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL AnnaNawaro - 25. 12. 2012, 21:24
Pro pána Boha co jste to za člověka Heroune. Tohle napsat o perle naší poezie? Neříkám, že je poezie má láska ale zamyslel jste se jak geniálně ji ten podle Vás "úchyl" napsal. Ale jak se tak říká pravá krása má v sobě cosi ,co hrubec neocení. A Vy jste nejspíš poklad Českého národa, že něco takového můžete napsat a pan Mácha se Vám nemůže ani v nejmenší rovnat.
monikab
UŽIVATEL monikab - 21. 12. 2012, 18:28
Ach bože. Je mi sice teprve čtrnáct,ale musím uznat,že Máj je nádherná báseň.A bavil mě. Je to tak neopakovatelné a výjimečné dílo,na které by Češi by měli být opravdu hrdí.A na český jazyk taktéž,je to tak krásná řeč,tak proč si jí kazit přiblblými americkými výrazy? Vždyť to,jakým způsobem si v pouhých 25 letech mistr K.H.Mácha dokázal libozvučně pohrát s jazykem českým,je neuvěřitelné.Je sice pravda,že místy jsou některá slova či verše poněkud hůře rozluštitelná,nicméně je to velmi emotivní a strhující básěň,která opravdu výjimečným způsobem líčí krásy přírody i lásky. Je psaná srdcem a také s patřičným citem a lásce k vlasti. Je to nezapomenutelné dílo,u kterého prostě nějakou slzu uroníte. Je to poklad Čechů a české literatury,kterého bychom si měli vážit a ochraňovat ho,ne odsuzovat,nadávat na něj,hanit jej a pomalu házet do popelnice!
Jediné,co nechápu (a překapivě to nejsou ani některé složité Máchovy verše) jsou ty vaše kritické komentáře. To,že už díky amerikanizaci světa pomalu,ale jistě zapomínáme češtinu,stejně jako tomu bylo před národním obrozením a také to,že vy jste sami nic takhle krásného nenapsali (a pochybuju,že i napíšete,protože tohoto génia nikdo nemá šanci porazit,ani kdyby chtěl),tak to je tak akorát váš problém,ne zesnulého Karla Hynka Máchy. Tohle je pravé bohatství a cenné dědictví našeho národa,národa českého,ne nějaké krámy za spousto peněz ( i když pokud tento národ ještě mohu nazývat český,vzhledem k Vietnamu,který se přusunul sem). Chápu,že zalíbit se rozrůstající kolonii materiálních Vietnamců,kteří se sem za chvíli všichni přesunou,je důležitější,než si číst nějaké zastaralé básně,ale myslím,že se ještě budete divit.
Říci o Máji,že je odpad,je taková ubohá nehoráznost! Měli byste se nad sebou konečně zamyslet!!!!!!
Je mi z toho opravdu špatně,kam tenhle svět spěje.
Prý že Máj je slátanina. Ale hlavně že supermoderní věci a díla jsou ta nej,že....
Pochybuji,že jste vůbec někdy četli Máj celý. A že je tam moc veršů? Tak ne asi,když je to báseň,že?
Myslím,že toto dílo kritizují opravdu ti praví....
Sice chápu,že každý má právo na svůj vlastní názor,a také chápu,že ne všem se Máj musí vyloženě líbit a číst si ho stále dokola (kol a kol :))),ale myslím,že kritizovat ho,nebo spíše mu hrubě a sprostě nadávat,je nehorázné.
To´t vše,co jsem chtěla říct. Prosím,zamyslete se nad tím. Děkuju.
Saf123
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Saf123 - 28. 11. 2012, 18:09
Děj někdy moc tahavý, text jsem si někdy musela číst 2x, protože nejsem profík v básničkách a občas jsem nepochopila co tím chce básník říci. Ale i tak se to četlo pěkně.
Chrisvick
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Chrisvick - 28. 10. 2012, 1:35
Skutečně báječná kniha a mistrovské dílo. Na četbu této knihy potřebuje být člověk trochu citlivý a vnímavý vůči poezií, aby dokázal patřičně toto dílo ocenit. Je to národní poklad, stejně tak jako Kytice od Erbena. A u maturity je to výhra, to můžu říct z vlastní zkušenosti. ;)
Vé-Vé
UŽIVATEL Vé-Vé - 28. 7. 2012, 15:41
Pro mě je to nepochopitelná hrůza bez smyslu a děsím se dne, kdy i moje děti budou muset tohle číst ve škole
geofre
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL geofre - 28. 6. 2012, 23:10
člověk musí odhlédnout od děsného filmového zpracování a zaměřit se pouze na původní verše, které mne uchvacují především svým romantickým popisem přírody, nehledě na brilantní práci se slovy, provázání jednotlivých veršů a zasazení do zcela vymezeného místa a času. Čtenáři tohoto díla se rozdělí na dva tábory, jedni ho budou milovat a druzí nenávidět. První ho přečtou ze zvědavosti a touhy po hodnotném čtivu, naopak druhá skupina jej přečte jen kvůli "povinné četbě"... Za mě jednoznačně 4*
suraha
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL suraha - 23. 3. 2012, 9:25
Tak tohle je něco, díky čemu jsem pyšná na náš jazyk. Naprosto geniální pracování se slovy, skladbou vět, s libozvučností. Poprvé jsem naprosto nechápala některé události v ději a báseň mě nezaujala ani trochu, ale po druhém přečtení (zhruba asi po 4 letech) už jsem jej dokázala ocenit. Krása.
Faira
UŽIVATEL Faira - 10. 2. 2012, 19:15
Budiž. V tomhle ohledu budu kulturním barbarem, ale nemůžu si pomoct. Mě se to prostě nelíbilo. Říkejte si co chcete. Ano, je to klasika. Ano, možná to je i hodnotné dílo. Ale mě se do ruky dostala jen zbytečně dlouhá báseň, do které byly narvány snad všechny básnické ozdoby, co existují. - A to takovým násilným způsobem... To co mělý být řečeno se až pod tím vyumělkováním dočista ztrácí.
Kdybych měla napsat parodii na báseň, pojala bych to podobným způsobem. Vyždímat do toho všechny ty "krásný" slova, věčné opěvování přírody, vlasti a nešťastné lásky. Co víc si v poezii přát?
Možná se přece jen najdou tací, kteří to ocení...já to ale nejspíš nebudu.
draki
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL draki - 25. 12. 2011, 20:50
Síla této básně spočívá v čistě vyjádřených emocích, které jsou spíše lyrické, než epické, protože přes sílu veršů se děj často ztrácí. Myslím si, že modernímu čtenáí má co říct, pokud k tomuto stylu najde cestu, Například poprava a loučení se zemí je podlle mně hezký moment. Ale jiné fáze jsou opravdu pouze fenoménem Máchovy doby.
V.Silver
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL V.Silver - 22. 11. 2011, 1:39
Máj je kniha, jejíž síla spočívá především v recitování textu - a tím nemyslím přednášení části textu ve školních lavicích, ale krásně to bylo vidět v jinak nepovedené filmové adaptaci F.A.Brabce, kdy jediné skutečně krásné momenty byly ty, kdy se Máchovy verše linuly z úst panu Třískovi. "Klesla hvězda s nebes výše, mrtvá hvězda, siný svit; padá v neskončené říše, padá věčně v věčný byt. Její pláč zní z hrobu všeho, strašný jekot, hrůzný kvíl. „Kdy dopadne konce svého?“ Nikdy – nikde – žádný cíl." Chtělo by se mi napsat, že děj tytéto lyricko-epické básně mě moc nenadchl, ale použitý jazyk, to je skvost. Takže 80% :)
Kaci.chan
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Kaci.chan - 6. 10. 2011, 17:47
Musela jsem si ho přečíst třikrát a napotřetí nahlas, abych ho plně ocenila, ale pak mě naprosto okouzlil. Chce to dát Máji čas a prostor a trochu dobré vůle ze strany čtenáře podvolit se rytmu a rýmu.
Kachinus
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Kachinus - 18. 9. 2011, 18:34
Kniha se mi líbila, ačkoliv přes lyrickou většinu mi občas trvalo pochytit děj. Přesto i lyrická část sama o sobě je velmi krásná.
Adys
UŽIVATEL Adys - 31. 7. 2011, 23:40
Ano.né všem se líbí poezie,ale d této kategorie já nepatřím.Nemůžu říct,že bych ji přímo vyhledávala,ale takový Jiří Wolker a jho Těžká hodina je mnohem hodnotnější něž Máj pana Máchy....a ať už kdokoliv napíše COKOLIV,názor nezměním...
Adys
UŽIVATEL Adys - 31. 7. 2011, 21:23
never more...jestli to budu muset ještě někdy přečíst tak to nepřežiju....naprostý děs a bohužel naprosto neadekvátně opěvované....jak napsal HERUON,se kterým naprosto souhlasím,Máj je slátanina člověka,co si snad hrál na umělce...
heruon
Hrůza!
UŽIVATEL heruon - 14. 7. 2011, 20:58
Naprostý odpad a slátanina psaná úchylem.
Po více než 170 letech je dílem naprosto ohraným a nudným.
Všem se hodí, protože se jako jedno z mála děl dá zařadit do romantismu 19.století.

Bohužel, v současnosti je to stále více vyzdvihované dílo, hlavně ve školních osnovách.
A nejnovější filmová verze stála taky za *****.
lenafajm
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL lenafajm - 10. 7. 2011, 8:04
Dílo je velmi krásné, avšak kdybych neviděla jeho filmovou adaptaci, asi bych měla trochu problém se zorientovat, protože začíná hned tím, že se Jarmila dozvídá o tom, co chce Vilém udělat. Jak říká v dolovu Pavel Vašák:"Čtěnář musí s básníkem spolupracovat, protože básník metaforou realitu nepopisuje, ale vytváří básnický obraz světa. Básník nevyžaduje pasivního čtenáře, ale aktivního člověka." S tím naprosto souhlasím, protože když člověk čte cizí verše, opravdu se musí do básnického pisatele vcítit, aby pochopil (alespoň částečně) jeho myšlenky.
Skautka
Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL Skautka - 22. 3. 2011, 17:09
Když chcete číst Máj musíte ho celý přečíst najednou a bez odkladu knihy, abyste správně porozuměli ději. Je to jen moje teorie, ale kdykoli jsem od něj odešla přetrhla se ta správná nit a já musela opět začít. Nedivím se, že v té době kdy byl Máj napsán ho lidé odmítali a myslím, že i já bych se k nim přidala, ale je opravdu neuvěřitelné jak je kniha nádherně napsaná ve verších. Geniální.
honzajh
Hodnocení Hodnocení Hodnocení Hodnocení
UŽIVATEL honzajh - 11. 2. 2011, 15:42
Nemám rád poezii a ani ji nečtu, ale Máj jsem si chtěl přešíst. I když jsem tomu moc nerozuměl tak podle mě to nebylo tak hrozné, nakonec je to dílo které se nadá přeloži do jinýho jazyku.
Smells
UŽIVATEL Smells - 29. 12. 2010, 19:03
Tuto knihu jsem jako jedinou v rámci povinné četby opravdu přečetl a musím říct,že se ze mě nikdy nestane nadšenec poezie.Kniha pro mě byla utrpením,a nepochopil jsem z ní vůbec nic.