Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Fysis iónských myslitelů

0%
0 0
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Fysis iónských myslitelů Originální název: Fysis iónských myslitelů

Nejnovější vydání:
Pavel Mervart - 2008
ISBN: 978-80-86818-72-6
Počet stránek: 324
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 0x v přečtených
v knihovně 0x v knihovně
k přečtení 1x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Pavel Mervart (2008) 978-80-86818-72-6 324

Fysis iónských myslitelů - Rozprava nad peripatetickou dezinterpretací.

Řecké slovo fysis, obvykle překládané ve významech „příroda“ nebo „přirozenost“, se pro nás stalo jedním z určujících rysů archaické filosofie, která je tradicí pochopena zejména jako historiá peri fyseós, „zkoumání přírody“. Hledání jeho původního významu je proto odkrýváním charakteru myšlení, které se rozvinulo v Mílétu, a zároveň porozuměním samotné povaze iónského „zkoumání“. Východiskem studie je širší rozvedení známého faktu, že celé mílétské myšlení nám bylo zprostředkováno schématy Aristotela a Theofrasta. Studie ukazuje svázanost fysis s aristotelským pojetím arché jako látkové příčiny a kriticky prochází dochované texty zatížené pozdními hledisky a terminologií. V případě Anaximandra z Mílétu interpretuje nejen „první filosofický text“, fragment DK 12 B 1, ale i temné to apeiron. U Anaximena z Mílétu poukazuje k možnému posunu od původního významu vzduchu jako oduševňujícího dechu k peripatetické koncepci fysis pokládané za jeden z prvků. Patrně nejstarší autentické doklady slova fysis ve filosofii pak přibližuje na čtyřech fragmentech Hérakleita z Efesu. Studie vymezuje charakter iónského „zkoumání přírody“, které je třeba vnímat v co možná nejširším kontextu bezmála všech následně vznikajících věd, na pozadí světa jako kosmos a v přirozeném souladu s náboženskou řečí.

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace