Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Bloudění

78%
4 10
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Bloudění
 Všechny obaly
Bloudění
 Všechny obaly
Originální název: Bloudění

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Host - 2015
ISBN: 978-80-7491-441-6
Počet stránek: 840
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 3x v oblíbených
v přečtených 17x v přečtených
v knihovně 13x v knihovně
k přečtení 7x k přečtení
právě čte 2x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Host (2015) 978-80-7491-441-6 840
Atlantis (1993) 80-7108-037-3 622
Melantrich (1934)

Valdštejnská trilogie

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Ariko
20% 20% 20% 20% 20%
  4. 9. 2014, 16:09
Pamatuji si to jako dnes - šla jsem do knihovny a pravidelně jsem si odnášela spoustu historických děl. Naše třídní mi říká - Veroniko, neber si to Bloudění, není to moc čtivé. - Nedala jsem si říct a musím dát paní učitelce za pravdu. Jazyk byl krkolomný a kolikrát jsem se v ději úplně ztratila. Asi jsem na podobnou literaturu ještě nebyla připravená
lacertacz
80% 80% 80% 80% 80%
  24. 9. 2012, 10:00
Bloudění je historický román, který vyšel v roce 1929 s podtitulem Větší valdštejnská trilogie. Děj se odehrává od popravy českých pánů na Staroměstském náměstí. Hlavními postavami jsou: páže Albrechta z Valdštejna Jiří, je to protestant a ztělesňuje český národ, zamiluje se do Andělky, která je Španělka a ztělesňuje katolickou církev. Jiří umírá po boku svého pána Albrechta a Andělka čeká dítě, symbol naděje nového pokolení. — Užívá se zde velké množství metafor, což vytváří vytváří tajemno. Jde o rytmickou prózu, mnoho drastických scén z války. Hlavní metafora: bloudění nejen vojáků po bitevním poli, ale i postavy a duchové bloudí. — Pokračováním je sbírka tří povídek z roku 1930 Rekviem.

http://www.ctenarskydenik.tym.cz/?p=86:
"Tato větší valdštejnská trilogie, psaná s katolického hlediska, seznamuje nás ve své historické části s průběhem třicetileté války od bělohorské pohromy k násilnému odstranění Albrechta z Valdštejna. Je po prohrané bitvě na Bílé hoře, kdy ?mrzcí čeští a moravští páni jako kejklíři běhali s prapory cizinců?. Popravy českých pánů zjednaly průchod spravedlnosti; po zásluze jsou potrestáni kacířští Čechové, kteří ztratili víru a poslušnost. Z Prahy odcházejí exulanti jako ?morová rána? a neomezeným pánem pokořené země se stává vítězný císař Ferdinand II., muž neobyčejně zbožný, jemuž šest kaplanů slouží mše, dva jesuité káží, dav zpovídají a opatrují ho ?jako myš v pasti, jako malomocné nemluvně?. Rozpoutává se pak zhoubná válka po všech koutech střední Evropy, množí se pletichy a intriky mezi mocnými katolickými pány: Valdštejnem, Ditrichštejnem a Lichtenštejnem, roste nenávist a řevnivost mezi mnišskými řády a nevázaný život mezi duchovenstvem. Kněžská hrabivost vidí v českých odsouzencích jen jejich zboží.Lotrinský kardinál se chce ženit s vnučkou kardinála Richelleua, kardinál de Guise má děti, zbožná abatyše jakéhosi bavorského kláštera radí k zavraždění Valdštejna. Mezitím rostou podezření, nedůvěra a obavy ze záhadného chování císařského generalissima. Císař se radí se zpovědníkem Lamormainem o jeho odstranění. Nechce zatížit své vědomí vraždou, stále ještě doufá ve Valdštejnovu resignaci. Bojí se věčné záhuby jeho duše, brání se konfiskaci jeho jmění. Cítí, jak ?silný je duch jezuitské logiky a dialektiky. Ale kde je duch lásky?? Lamormainovy liché důvody a konečně i výtky zlomí odpor slabého císaře, který chtěl být čestný. Valdštejnův osud je zpečetěn. Tento muž je v autorově pojetí jediný, nekompromisní, železný člověk, mařící dvorské intriky, kritický, neoblomný, věrný císaři až do okamžiku, kdy ho dal do klatby. I jeho záhadné vyjednávání s nepřítelem je prý v zájmu císaře. Upadl však v nemilost a jeho přátelé znenáhla odpadávají. Smutná je jeho cesta z Plzně do Chebu a strašlivá posledního jeho noc ze soboty na masopustní neděli 25. února 1634, kde je úkladně zavražděn. Kromě historického líčení má román i své ideové zaměření, jež mu dalo jméno. Za válečné vřavy přichází do Čech neznámá španělská dívka Andělka na rozkaz svého zpovědníka, aby tu splnila svůj úkol. Nestará se příliš o sebe. Oběd jí dává Bůh ze svých zásob, její hlad a žebrota vzbuzují všude úžas a závist. Má školení španělských jezuitů, nezná milostného vlnění citového, poslouchá jen slepě rozkazů svého duchovního rádce, který ji ztělesňuje Boha. Je tvrdá k sobě i jiným, nezatěžuje se zbytečně skutky milosrdenství. V Praze se seznámí s valdštejnským sluhou Jiřím a poznává, že nastal úkol jí svěřený. Jiří je typ rozkolísaného neujasněného českého kacířství. Anděla doporučuje Jiřímu sv. Dikasta, blaženého lotra na kříži po Ježíšově pravici, patrona hříšníků, a Jiří uniká známosti, v níž není pravého, lidsky vřelého mileneckého vztahu. Teprve na úmrtní loži slaví s Andělkou sňatek. Jiří umírá, ale Andělka bude matkou jeho dítěte, symbolu nové generace národa, která nebude již bloudit jako jeho předkové, nýbrž spočine s důvěrou v náruči církve vítězné."