Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Hvězdná pěchota

81%
4 136
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Hvězdná pěchota
 Všechny obaly
Hvězdná pěchota
 Všechny obaly
Hvězdná pěchota
 Všechny obaly
Originální název: Starship Troopers
Poprvé vydáno celosvětově: 1959

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Banshies - 2008
ISBN: 978-80-86456-33-1
Počet stránek: 252
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 34x v oblíbených
v přečtených 196x v přečtených
v knihovně 47x v knihovně
k přečtení 43x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 2x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Banshies (2008) 978-80-86456-33-1 252
Wales (2002) 80-86390-59-4 243 váz.
And Classic (1996) 80-85782-79-0 238 brož.
And Classic (1995) 80-85782-22-7 299 váz.

Jeden z nejslavnějších a nejkontroverznějších Heinleinových románů rozhodně není čtením pro ty, kdo odpírají vojenské službě. Bohatý mladík Juan Rico se dá naverbovat k oddílům kosmické pěchoty. Prochází tvrdým drilem, jehož život je vojenskými řády sešněrován až na samu hranici možností.
Rico se však nebouří, naopak čím dál víc chápe, že služba je vlastně dobrá. Seržanti a důstojníci tvrdí chlapci, kteří mužstvu nesleví. V jádru duše jsou to však dobráci, ochotní za své vojáky obětovat život. Navíc jsou nejen mistři bojových umění, ale i poloviční géniové zběhlí ve všech možných vědách a gentlemani každým coulem. V boji proti kosmickým nepřátelům a přátelství mezi vojáky nachází Rico smysl života.

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

HPL
80% 80% 80% 80% 80%
  1. 8. 2014, 2:03
Film (totální klasiku) jsem viděl ještě v minulém tisíciletí, a tenkrát jsem ani nepostřehl, že byl natočen na základě knihy.
Ze začátku jsem byl celkem překvapen podobnostmi s filmem (nečekal jsem žádné), ale přesto je těch málo přítomných fajn. Vlastně to bylo asi poprvé, co jsem byl rád, že jsem viděl film dříve než četl knihu (podivný pocit).
Trochu mě zklamala podoba brouků (ti filmoví mi přišli mnohem lepší). Ti knižní mi připomínali Endrovi Termiťany (já vím, další chronologický nesmysl :D).
A teď k jádru věci: jednoznačně nejlepší na celé knize je zamyšlení nad právy a povinnostmi - myšlenka "občanství". Přestože mi v praxi pořád přijde poněkud utopistická, moc se mi líbila. Pojednání o této problematice je dnes sakra aktuální, a při pohledu na datum vydání knihy nezbývá, než nechat padnout čelist dolů. Vlastně celkově je kniha psaná aktuálně (ať už textově či podtextově), akorát jsem nějak nebyl schopen přijít na to, čím to vlastně je.
Přejděme k negativům: Tím asi nejhorším (alespoň pro mě) bylo přílišné vyžívání se v militaristickém žargonu a organizování (na druhou stranu takhle to Rico viděl...)
Za další nedostatek - způsobený nikoli autorem, nýbrž paní Krejčovou - považuji překlad. Některé pasáže jsou naprosto bez problému (hlavně ze začátku), nicméně místy je text přeložen skutečně podivně. Skoro bych obvinil překladatele z použití google translatoru (kdyby v roce 1995 náký existoval). Nejde vyloženě o problém a není to ani příliš časté, ale výsledkem toho je, že se snažíte domyslet, jak mohla věta vypadat v angličtině a poté se snažit dovtípit skrytého podtextu. Jako poslední malou chybičku mě zamrzelo odbytí bližšího popisu brouků.
A jedna kuriozita na závěr: největším sci-fi na celé knize je, že tvrdí vojáci si jdou ve volném čase zahrát člověče nezlob se :D
PS: Pobavilo mě (jako fanouška filmu) že Johny je vlastně Juan :D
jaryj07
80% 80% 80% 80% 80%
  16. 10. 2013, 14:53
Tato knížka mě docela mile překvapila. Je pravda, že některé pasáže jsou opravdu k ničemu a ale některé mají v sobě zajímavé myšlenky, jak o politice, morálce tak i osobní odpovědnosti, až je to zarážející. Musím přiznat, že některé nápady, bych klidně v dnešní době aplikoval..:).
Gallienus
100% 100% 100% 100% 100%
  20. 5. 2015, 16:55
Jako velký fanoušek filmu, jsem byl zvědavý i na knihu, hodně lidí na film nadávalo, že není dle knižní předlohy...
Chápu jejich rozmrzelost, film má s knihou společný pouze název a pár drobností, jinak se nebere prakticky vůbec vážně a je to politická satira. Kniha je přesný opak, politická satira to není v žádném případě, autor věří tomu co píše, systém co stvořil je pro něj ten jediný správný, není důležité zda souhlasím, či ne. Pravdou je však to, že popis výcviku a přetváření Juana Rica byla pro mě tou nejzajímavější částí knihy, bojové akce mě nepřišli tak úžasné. Autorův svět co vytvořil, však stojí více než za zamyšlení, nehledě na důvody, které vedly k vzniku celého vládnoucího systému. Musím dát plný počet, velmi dobré (až na pár drobností), o to více k přihlédnutím na dobu napsání knihy.
SGS
60% 60% 60% 60% 60%
  28. 11. 2009, 21:58
Oproti filmove verzi hodne rozdilne. Osobne povazuju prvni film za lepsi nez knizni predloha, ale i tak jedna z nejlepsich Heinleinovych knih.
kingmaker
80% 80% 80% 80% 80%
  29. 12. 2012, 15:28
Viděl jsem první film, teprve pak jsem se dostal ke knize. Respektive, kvůli filmu mi trvalo hodně dlouho, než jsem se dostal ke knize. Protože film je sice zábavný, ale jako knihu bych ho číst nechtěl. Nakonec jsem si ale knihu půjčil, s tím, že si doplním vzdělání o klasiku. A byl jsem překvapen. Místo akčního nesmyslu jsem dostal do ruky filozofickou knihu se vším všudy, navíc jsem se v mnoha směrech s autorem ztotožnil. Heinlein představuje společnost, která je vedena vojáky. Ti jediní mají volební právo, aktivní i pasivní. Autor to zdůvodňuje tím, že jen ten, kdo je ochoten nasadit svůj život ve prospěch celku prokazuje takovou morální výši, aby se mohl podílet na vládnutí. A to má něco do sebe. Ne všichni musí s autorovým pohledem na svět souhlasit, ale je pravdou, že naděje humanistů, že lidská společnost s rozvojem přestane být agresivní a války zmizí jaksi nevychází. Násilí je lidskému rodu vrozeno bez něj fungovat nemůže, naopak, války se s technologickým pokrokem stávají stále krvavějšími. Násilí tu prostě bylo a bude a správný muž se mu musí postavit. Ještě s jednou tezí jsem se naplno ztotožnil. Heinlein tvrdí, že demokracie dvacátého století dojely na to, že jejich obyvatelé si postupně uvědomovali jen své práva a nikoliv již své povinnosti. Když se rozhlížím kolem sebe, musím s ním souhlasit. V knize jde do značné o metaforu a proto přehlížím, že autor ve své vizi vojenské budoucnosti zcela opomněl letectvo a rakety, které rozhodují dnešní války. Co ale opomenout nemohu je strašlivý překlad, ten se Daně Krejčové nepovedl a dílu značně ublížil. Bohužel, kvůli němu je kniha místy nečitelná. Věty nedávají smysl, což je u filozofické knihy problém, slovosled a stylistika kulhají na obě nohy, chvílemi dokonce překladatelka používá i krajové nářečí. To srazilo v hodnocení jednu hvězdičku.
DerMahr
60% 60% 60% 60% 60%
  10. 6. 2013, 0:34
Film je super. Kniha má super prvních 60%. Poté se autor přesune k vypisování o tom, jak vlastně armáda funguje a celé to jde do kytek. Tři hvězdy za suprově vymyšlenou budoucnost.
SADS
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 8. 2016, 19:12
Knihu jsem přečetl až po filmu. Do značné míry jsem od ní něco očekával a jako obvykle to byla chyba. Kniha a film mají společné asi jenom dvě věci.
1. Název
2. Vesmír
Tím podobnost končí, ale není to vůbec na škodu. Kniha je něco naprosoto jiného a četla se mi skvěle. Za sebe můžu jenom doporučit.
Slarque
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 5. 2014, 17:21
Klasická sci-fi, která nastoluje celou řadu zajímavých etických problémů a jejich pro mnohé kontroverzní řešení. Děj je klasický, zhruba polovinu zabírá fáze vojenského výcviku a pořádná vojenská akce je vlastně pouze v poslední kapitole. Měl jsem trochu nepříjemný pocit, že je ta kniha ještě aktuálnější než před více než půlstoletím, kdy ji autor napsal.
Piinkpet
40% 40% 40% 40% 40%
  10. 3. 2010, 17:44
Nemůžu si pomoci, pro mě naprostá kravina.
mirec88
40% 40% 40% 40% 40%
  26. 7. 2014, 0:15
Oproti filmu dosť rozdielne a pre mňa bohužiaľ k horšiemu, strašne som sa nudil a považujem túto knihu za stratu času...
TomasF
80% 80% 80% 80% 80%
  20. 3. 2014, 17:03
Přijde mi jako by pan Heinlein původně plánoval napsat dvě knihy. Jednu militantní sci-fi a jednu sociálně filosofickou zabývající se problematikou lidské morálky, povinností, odpovědností, trestem, hodnotou lidského života a celou společností a jaksi se mu úplně nepodařilo tyto dva žánry skloubit a tak se z čistě akční respektive čistě militantní části z ničeho nic dostaneme do poměrně dlouhých filosofický dialog, který trvá a trvá a pak z ničeho nic zmizí stejně rychle, jako se objevil.
Filozofování mi rozhodně nevadí, právě naopak mám rád, když mi knížka kromě zábavy poskytne taky něco nad čím se zamyslet, něco co zůstane v hlavě nebo něco čím mě dočtení obohatí, což zde vložené filosofické části splnili a vyzdvihli, jinak průměrnou četbu o něco víš.
+Dobře se to četlo, nenudilo mě to
+Filosofické pasáže sice někdy zdlouhavé ale zajímavé
+Pocit že sem si z knížky něco odnesl
-Spojení, respektive nespojení militantních část s těmi filosofickými
Rozhodně to není žádný akční nářez, jakým byl film a bohužel knížka postrádá i napětí které ve filmu bylo, ale to nebyl ani záměr autora.
Za mě 7/10
Karlos3344
100% 100% 100% 100% 100%
  7. 2. 2014, 9:29
Narozdíl od příspěvku Ironfooda si myslím, že filozofické pasáže jsou tou nejpovedenější částí knihy. Totálně nadčasové chápání morálky, odpovědnosti, viny a trestu.
Zcela souhlasím s autorem s vykreslením budoucnosti - současná prohnilá společnost spěje k záhubě a to že jsou fyzické tresty zakázány je toho základní příčinou.
Pacifismus s tím nemá co dělat.
Skvělá kniha. Rozhodně si myslím, že by překlad snesl nové zpracování. Rozdíl oproti originálu je misty až zásadní.
Film jsem viděl již dříve a i ten patří mezi mé oblíbené.
Ironfood
40% 40% 40% 40% 40%
  24. 1. 2011, 13:50
Příhody z vojenského prostředí jsou sice ze začátku celkem čtivé, ale rozhodně to není nic originálního, spíš spousta klišé (např. přísný velitel, který se tváří, že podřízené nemá rád, ale vlastně to dělá jen proto, aby je dobře vycvičil a pomohl udržet se naživu). Navíc je to furt to samé dokola, takže to rychle začne nudit. Ještě hůře jsou na tom "filozifické" pasáže, například různé diskuze ve škole, které se snaží argumentovat ve prospěch militantní společnosti používající tělesné tresty. Bohužel (nebo možná pro nás pacifisty bohudík:-) jsou ty argumenty většinou hrozně slabé a hloupé...
gulax
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 6. 2010, 21:43
Tohle je jedna z nejlepších knížek, kterou jsem kdy četl a četl jsem ji několikrát. Samotný příběh je příjemným dobrodružstvím a ten svět s jeho politickou ideologií nad níž přemítá hlavní postava je úchvatný. Opravdu mě to zaujalo a určitě si ji znova přečtu.

Co se týče filmového zpracování: Film jsem viděl dříve než knihu. Film byl vtipný, akční snímek s nádechem náckovského fanatismu. Po přečtení knihy jsem zjistil, že film je v podstatě parodií knihy a naprosto příběh ochudil o hloubku a propracovanost.