Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Frankenstein

78%
4 240
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Frankenstein
 Všechny obaly
Frankenstein
 Všechny obaly
Frankenstein
 Všechny obaly
Originální název: Frankenstein; or, The Modern Prometheus
Poprvé vydáno celosvětově: 1818

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Omega - 2015
ISBN: 978-80-7390-151-6
Počet stránek: 200
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 37x v oblíbených
v přečtených 381x v přečtených
v knihovně 114x v knihovně
k přečtení 124x k přečtení
právě čte 5x právě čte
si přeje 4x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Omega (2015) 978-80-7390-151-6 200
Lidové nakladatelství (1969) 978-80-7388-068-2 301 ilustrace Radim Malát

Světově proslulý horrorový román. Dramatický příběh vynálezce a jeho vynálezu. Mladý vědec Viktor Frankenstein stvoří umělého člověka, monstrum ohyzdné podoby s nadlidskou silou. Umělý člověk svou obrovskou sílu po prvních trpkých zkušenostech zasvětí mstě a zkáze. Zloba je směřována hlavně proti rodině jeho tvůrce – vynálezce Frankensteina. (Založil/a: Yellow)

(více)  
Mary Wollstonecraft Shelley Mary Wollstonecraft Shelley
*30.08.1797 - †01.02.1851

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

vladislaus
40% 40% 40% 40% 40%
  8. 5. 2013, 16:05
Původně jsem dal knize 4 hvězdy pod vlivem své dětské četby. Nyní jsem si knihu přečetl jako dospělý a snižuji hodnocení pro hloupost hrdiny a hloupost zápletek. Nic neospravedlní spousty hloupostí z nichž uvádím jen pár. Hrdina nechá odejít netvora z domu a vůbec po něm nepátrá. Netvor se sám naučí mluvit, pohybuje se po Evropě, aniž vzbudí rozruch mezi obyvatelstvem. Nic nepronikne do tisku nebo k policii. A spousty dalších.
Magyana
80% 80% 80% 80% 80%
  21. 4. 2013, 8:32
Je zajímavé, že jedno z klasických hororových děl stvořila něžná duše, navíc manželka romantického básníka.
Jen se nějak nemůžu přinutit fandit Viktorovi, celou dobu jsem si při čtení říkala "chudák obluďák"...
janeicka
80% 80% 80% 80% 80%
  23. 3. 2014, 10:17
Jedna z klasik hororového žánru, která nám v současnosti již moc hororová nepřipadá :-) Vždycky mne zajímaly okolnosti vzniku Frankensteinova monstra, jak se naučil mluvit a co prožíval. Snažil se lidem pomáhat a chovat se k nim dobře, ale bohužel ho lidé kvůli jeho vzhledu zavrhli a vyhnali, proto se ve své duši zatvrdil a začal lidem ubližovat, především rodině svého tvůrce. Příběh starý jako lidstvo samo...
barbiegrrrl
80% 80% 80% 80% 80%
  8. 2. 2015, 22:07
Obsahuje spoiler spoiler

„Vždyť k zločinu může člověka někdy dohnat zoufalství, které opravdu nebývá podnětem ke konání dobra.“

Příběh vynálezce, který nedokázal včas převzít zodpovědnost za svůj výtvor. I přes všechny spáchané zločiny jsem soucítila s Frankensteinovým monstrem, zatímco jeho sebelítostivý stvořitel se svými alibistickými bláboly mě neskutečně iritoval. I kdybych byla ochotná zbavit ho spoluviny na smrti Viléma, Clervala a Alžběty, těžko bych ho mohla zprostit viny v případě Justýny. Teprve až to, že se nakonec rozhodl monstru nedat nevěstu, přestože by ho to mohlo jeho přítomnosti a hněvu zbavit, by se dalo považovat za projev zodpovědnosti. Ten ovšem přišel příliš pozdě a stále nijak neřešil situaci netvora, za jehož existenci nepřevzal Viktor zodpovědnost ani ve chvíli, kdy se ho rozhodl za každou cenu zabít, což podle mě bylo primárně projevem nenávisti a touhy po pomstě, nikoli snahy o nápravu. Příběh je to krásný a smutný a vůbec nezáleží na tom, že to dnes jen těžko můžeme vnímat jako horor. Co mě však zklamalo, byl poněkud odbitý popis netvorova stvoření a často nudné, zdlouhavé popisy přírody (ale to už byl romantismus). Příběh, zdálo by se notoricky známý, mě však také v mnohém překvapil. Například když přišla řeč na družku monstra, byla jsem přesvědčená, že ji Viktor stvoří a také jsem počítala s rozlíceným davem s pochodněmi. Ale jsem docela ráda, že se to ubíralo jiným směrem než filmy, alespoň to pro mě bylo překvapivější.
jehlaspichlas
80% 80% 80% 80% 80%
  30. 3. 2012, 14:43
Frankenstein byl ovlivněn klasickým anglickým románem a začínajícím romantismem, proto
ho musíme brát takový, jaký je. V té době šlo o opravdu vyjímečný počin. Na čtenáře
20. či 21. století bude vědec působit negativním dojmem, neboť své monstrum nenaučil
nic o lidské společnosti. Zas na druhé straně má román své kouzlo i poselství, že
nikdy nemá člověk překročit krajní meze. A vlastně jde (pomineme-li našeho Golema)
o jednu z prvních umělých bytostí, které člověk (nezahrneme-li do toho různé bohy)
vymyslel.
Bastet
60% 60% 60% 60% 60%
  11. 6. 2012, 20:45
Na svou dobu velkolepé, inovátorské a šokující, ale pro dnešního čtenáře už nudnější a klidnější kniha. Přesněji řečeno: odpovídá době vzniku a pro dnešní čtenáře, zvyklé na neustálou akci, můžou být popisy krajiny nezáživné či nudné. Ale rozhodně by neměla chybět v "Přečteno" přece jen je to základní kámen dnešního hororu a sci-fi.
Já fandím Monstru. Viktor je trouba ;)
Pend
80% 80% 80% 80% 80%
  24. 2. 2013, 10:36
Jeden ze základních kamenů horrorového žánru už má téměř 200 let! Z dnešního pohledu pomalejší tempo, zdlouhavé popisy krajiny.
Fade
80% 80% 80% 80% 80%
  12. 1. 2014, 21:01
Nečetla jsem to jako horor, četla jsem to jako Frankensteina. Takže jsem úplně vypustila hororové prvky a plně se soustředila na Viktorovy výčitky. A trpěla jsem s ním. Monstrum jsem nevnímala ani trochu pozitivně, přišlo mi, že kdyby byl opravdu jen zkažený společností, někam by se schoval a truchlil by, a nezačal by se jen tak bezhlavě mstít. Jeho touha po lidské společnosti a soucítění mi přišla povrchní, i když dojemná. Je pravda, že popisů krajiny je tam docela hodně, ale nijak zásadně mi to nevadilo. První polovina knihy se mi nicméně četla hůře, druhá půlka mi to však plně vynahradila.
LadysR2
60% 60% 60% 60% 60%
  3. 6. 2013, 10:07
Byl jsem zklamaný... Od tak slavného příběhu jsem čekal superbombu. Na druhou stranu, když si vezmu, kdy a kdo to napsal, tak vlastně slušná práce. Ženy to měli asi dřív mnohem těžší se prosadit. A otázka je, jsetli to brát jako horor, nebo spíš jako podobenství. Možná, že hodnota příběhu je jinde, než ve škatulce strašidelna
Casey
80% 80% 80% 80% 80%
  22. 11. 2016, 17:45
Vzhledem k době, kdy byl tento román napsán musím říct, že jde o nadčasovou záležitost. Když si vezmu jakýma ptákovinama nás krměj dnes, tak tohle je prostě super. A to navzdory nelogičnostem, kterých tam pár skutečně je. Škoda, že není využit potenciál příběhu na víc stránek, prostor tam je a jen by prospělo, kdyby byla knížka klidně o 100 - 150 stránek delší.
nana
60% 60% 60% 60% 60%
  3. 9. 2010, 23:20
Musím přiznat, že jsem od knihy čekala mnohem víc... Je to hrozně skvělý námět, to je jasné, ale zpracování prostě nic moc... v porovnání s filmovou podobou, kterou jsem viděla (teď ovšem nevím, jaká verze to byla), je kniha opravdu velice slabá...
kklepkaa
60% 60% 60% 60% 60%
  30. 6. 2014, 8:36
Jsem ráda, že jsem se konečně dostala k této knize. Jako milovníka fantasy a hororu by mě mrzelo nečíst jeden ze základních kamenů těchto žánrů. V té době bylo toto dílo jistě hrůzostrašné. Dnešní čtenář si ho však přečte s ledovým klidem. Co se týče sympatií k postavám, tak si myslím, že obě postavy měly v něčem pravdu a dá se litovat životní úděl obou.
ondrej_plevak
60% 60% 60% 60% 60%
  22. 8. 2015, 14:00
No, čekal jsem od toho určitě víc. Děsivých pasáží velmi málo, motivace některých postav pochybné. Nejvíc mě nudila část vyprávěná samotným monstrem, u toho jsem usínal. Když to porovnám s další klasikou přečtenou ve stejné době, Draculou, to Frankenstein se může jít zahrabat pod zem.
Weetr
60% 60% 60% 60% 60%
  17. 11. 2012, 20:19
Bohužel mě tato kniha téměř ničím nenadchla. Skoro si i myslím, že kdybych ji bývala byla nečetla, že bych bývala byla o nic nepřišla. :) Horor? Spíš je horor to jen dočíst. Zajímavý tam je určitě jiný aspekt, a to, když si Viktor usmyslí, že ten vynález najednou nechce. Přišlo mi silné podobenství s celými dějinami lidstva, že najednou něco nechceme a chtěli bychom vše vrátit zpátky, jenže ono to nejde... Začneme toho litovat, pak se s tím smíříme a neseme si sebou následky. To bylo na celém díle asi nejzajímavější. Horory typu - někdo je ošklivý a vy se ho všichni bojte, mě neuchvacují. Co nějaké napětí? Co nějaký úlek ve smyslu, že to neočekáváme? To jsem v tomto "tradičním" hororovém díle postrádala.
slide
60% 60% 60% 60% 60%
  19. 8. 2010, 22:24
Věřím , že v době svého vydání tj.r 1818 to byl možná literální trhák. Bohužel s odstupem času tato kniha je jen slabým odvarem toho co by od ní čtenář čekal.
Artep524
100% 100% 100% 100% 100%
  30. 6. 2012, 20:50
Na to, že jsem musela knížku číst povinně, jsem si jí moc užila. Bylo to zase něco jiného, než jsem musela pořád dokola číst. Musím říci, že na tu dobu se autorce podařilo vymyslet pěkný příběh.
LadyEsik
40% 40% 40% 40% 40%
  24. 4. 2011, 10:22
Toto dílo jsem poslouchala jako audio nahrávku. ,,Napsané" se mi to zdálo dobře, ale vůbec se mi nelíbil konec a celkový názor Frankensteina (ten vědec) na netvora, co stvořil a celkově byl zvláštní. Podle mě ten vědec byl největší blbec a přiklonila bych se na stranu jeho netvora. Vážně...možná jsem to z toho špatně pochopila, chápu to odsuzování a vinu, kdyby byl ale vědec v právu, což podle mě nebyl. To on ho stvořil a odkopl a pak mu tvrdil, že za VŠE může ten netvor. Celkově na mě tedy nezanechalo dobrý dojem. Ty názory mě fakt štvaly.
dollyk
60% 60% 60% 60% 60%
  15. 10. 2016, 20:31
Je dobré si to přečíst, protože je to opravdu jeden z románů, který předznamenal žánr horroru. Z dnešního pohledu mohu říci, že jde o svěží dílko, které se vstřebává dobře. Strach je tu podávaný hlavně prostřednictvím psychologie. Nesmíme opomenout i společenský rozměr příběhu. Stvůra touží po lásce a společnosti, ale je z ní díky svému vzhledu předem vyvržena a jakýkoli pokus o navázání kontaktu s lidmi končí fiaskem a duševní krizí postiženého. Toto nedobrovolné osamocení spěje k nevyhnutelnému rozhodnutí stvůry k pomstě za všechno příkoří a bolest, jež mu lidstvo svým odmýtáním působí. Snad by se dalo říci, že jde o obraz toho, jak v lidech vzniká zlo, zlo určitého druhu, zlo, jež má počátek v neopětované lásce. Problém stvořitele a jeho dítka je tu řešen jen okrajově v rámci dobových konvencí a nepřesahuje do otázek víry v Boha. Samozřejmě, kdo by očekával horror ve stylu vrcholného Kinga nebo Lovercrafta, bude zklamán, takže k četbě přistupujte i přes výborný styl s vědomím času, který uplynul od jeho sepsání. Je také jisté, že postavy jednají mírně hloupě z dnešního hlediska, kdy se podobně laděné příběhy dotahují do realističtějších kontur, ale ten, kdo vynalezl kolo k němu také nevymyslel pneumatiku. Jde o proces zdokonalování a Shellyové román stojí na počátku, postrádá tudíž důmyslnost, kterou by mohl získat jen učením se od předchozích. Myslím, že ani nemohl být lepší. Když už ho hodnotit a srovnávat, tak z pozice literárního historiografa. Člověk by se měl trochu vžít do doby, stylu a mentality, jež panovala v čase jeho sepsání.
Yellow
40% 40% 40% 40% 40%
  19. 1. 2010, 13:29
Bohužel ne tak dobré, jak jsem čekal. Plno hloupostí, které odvádějí pozornost od hlavního motivu příběhu.
sgjoli
100% 100% 100% 100% 100%
  27. 11. 2016, 15:32
Frankenstein je jedna z nejlepších knih svého druhu. Pro dnešního čtenáře asi nebude tak strašidelná, jako byla asi pro lidi v době, kdy kniha vyšla, nicméně i v dnešní době má mnoho co říct. Je skvěle napsaná, poutavá, čtivá, napínavá, dobrodružná a čtenářům nabízí zajímavý náhled do života člověka, který chtěl za každou cenu posunout hranice lidských možností a lidského vědění, aniž by si uvědomoval, že to může někoho negativně ovlivnit a mít to nedozírné následky, za které bude sám muset nést zodpovědnost. Zároveň kniha zobrazuje postoj společnosti vůči lidem, kteří jsou vzhledově odlišní, jak může být společnost vůči těmto lidem zlá a nepřívětivá, aniž by se kdokoliv pokoušel proniknout do nitra daného jedince a poznat ho (bohužel se v některých ohledech dodnes nezměnilo). Nicméně skvělý čtenářský zážitek.
Kristýna de Brno
60% 60% 60% 60% 60%
  7. 8. 2016, 13:44
Ano, tuto knihu člověk nemůže číst očima čtenáře přivyklého na současné knihy, které spíše kopírují americké akční filmy, to už tady v několika komentářích zaznělo. Osobně mám ale dobrodružnou literaturu 19. století moc ráda, právě pro ty pasáže, které děj "zpomalují". Proto si nemyslím, že by kniha byla nezáživná. Je brilantně napsaná, Shelley je mistryní temné atmosféry, barvitého popisu krajiny , a umí to i s napětím.
Co ale nedokážu odpustit, a co mě po celou dobu čtení rozčilovalo, byla titulní postava Viktora Frankensteina. To je, s prominutím, prostě hňup. S někým tak ukňouraným, nezodpovědným a alibistickým jsem se v žádné knize snad ještě nesetkala. Což by ani tak nevadilo, kdyby byl ovšem uvěřitelný. Což nebyl - a celá kniha na tom bohužel tratí.
karel777
80% 80% 80% 80% 80%
  5. 1. 2016, 11:20
Frankenstein se právem může řadit mezi klasiky ani ne tak kvůli jazykové zajímavosti, či napínavému příběhu, ale díky tématu, které zpracovává. Úloha a zodpovědnost vědy jsou témata, která před člověkem vyvstávají stále častěji a především dvacáté století bylo svědkem několika ukázek vědy tak děsivě mocné, že známé monstrum proti nim vypadá jak panáček z lega. Mary Shelley tímto dílem nepochybně předběhla svou dobu a i díky tomu zůstává její román téměř po dvou stoletích stále aktuálním dílem. Samozřejmě z dnešního hlediska je mu možné vyčítat určitou naivitu a zkratkovitost pokud bychom ho chtěli číst jako "dechberoucí" horor. Pokud ho ovšem budeme vnímat jako silnou metaforu, funguje pořád naprosto výborně.
Vera Silent
100% 100% 100% 100% 100%
  27. 5. 2011, 16:26
Vyborne dilo, ktere urcite upouta svoji originalitou. Ackoli ma kniha nepochybne misty tajemnou atmosferu, nejde o zadny horror, jakym knihu snad adaptuji filmari, ale rozebira se tam spise vyvoj "bytosti" (na pohled netvora, ale s velmi citlivou dusi). Viktor Frankenstein je dokonalym zosobnenim genia a zaver knihy je tragicky, skutecne dokaze dohnat k slzam. (pro anglictinare: v originale psano brilantni, honosnou anglictinou - to zahrnuje i bohatou ale i slozitou slovni zasobu)
Luciiies
100% 100% 100% 100% 100%
  5. 7. 2011, 13:18
ano, dílo bych neřadila do sekce horor a naprosto souhlasím s Vera Silent, že jde o povahu stvořeného monstra, které by nikdy nebylo zlé, kdyby k němu lidé nebyli zlí.
felisr
80% 80% 80% 80% 80%
  29. 9. 2016, 9:16
Za děj knihy patří objektivně tři hvězdy, ale přidám čtvrtou vzhledem k tomu, za jakých podmínek před těmi víc jak 200 lety vznikala a také proto, že důvodem jejího napsání byl původně jen truc proti manželovi spisovateli, že psát prý může každý ;-)
Ilunka
40% 40% 40% 40% 40%
  10. 6. 2016, 15:19
Od půlky jsem nemohla jinak, než přeskakovat odstavce a někdy i celé stránky, protože popisky krajinek a cest mě opravdu příliš nezajímaly. Jak už tu xkrát padlo, tehdy to byl nejspíš trhák, dnes velká nuda.
ZlatiHra
100% 100% 100% 100% 100%
  15. 3. 2012, 23:06
Velice pěkná a povedená kniha, zaráží mě, že byla napsána v 18.století, protože jsem ji vždycky podvědomě řadila k období A.C.Doyla a Brama Stokera.
Na tehdejší dobu je myšlenka opravdu jedinečná. Místy mi bylo té příšerky hodně líto.
BAADRAAM
100% 100% 100% 100% 100%
  22. 2. 2013, 18:47
Skvela, velice pusobiva kniha. V zivote bych nerekl, ze ji napsala zena. Prece jen je veda, horor, sci-fi a filozofie vice v rukou muzu. Ale toto je opravdu skvost. Kdykoli si vzpomenu na tuto knihu, dostanu novy zapal do sveho studia mediciny.
Marta007
80% 80% 80% 80% 80%
  3. 6. 2015, 8:28
Romantický hororový příběh, který byl předlohou mnoha nejrůznějších zpracování. Postavu Frankensteina zná snad každý. V tom autorka výrazně předčila svou dobu a tím se stala její tvorba vlastně nadčasová. Vtipné je, že se ve školách učí jen o básníkovi P.B. Shelleym, resp. my jsme se tedy o jeho ženě neučili, teď už je to možná jinak. Každopádně když už něco vytvořím, měl bych mít koule přijmout za to zodpovědnost, ujmout se toho a ne hned zdrhnout a pak se divit, že mě to hledá.
Lovely-Danielle
60% 60% 60% 60% 60%
  7. 4. 2012, 15:06
Knížku jsem dočetla ale dost mě nudila. Nebavily mě pasáže, popisující přírodu, které se pořád dokola opakovaly. Věřím, že ve své době to musel být opravdu horor, ale nyní mi příběh hororový vůbec nepřišel. Vždyť "mostrum" bylo ve své podstatě laskavé a milující. Jistě je to ale klasika, která si své místo v literatuře zaslouží. Už jen díky nesčetným filmovým zpracováním. Tři hvězdičky pro Mary :)
Jehla
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 3. 2011, 15:57
Pro mě osobně nejdokonalejší knížka na celým širým světě. Kdybych chtěl popsat proč se mi tahle knížka tolik líbí, tak by to mělo být jediným slovem, který ještě nikdo nevymyslel. :-)