Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Pán much

85%
4 705
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Pán much
 Všechny obaly
Pán much
 Všechny obaly
Pán much
 Všechny obaly
Pán much
 Všechny obaly
Originální název: Lord of the Flies
Poprvé vydáno celosvětově: 1954

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Maťa - 2014
ISBN: 978-80-7287-194-0
Počet stránek: 270
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 200x v oblíbených
v přečtených 1171x v přečtených
v knihovně 153x v knihovně
k přečtení 454x k přečtení
právě čte 15x právě čte
si přeje 20x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Maťa (2014) 978-80-7287-194-0 270
Naše vojsko (2010) 978-80-206-1095-9 254
Maťa (2003) 80-7287-061-0 267
Odeon (1993) 80-207-0424-8 214
Naše vojsko (1968) 216

Román Pán much začíná podle již mnohokrát použitého scénáře o nešťastnících, kteří se ocitnou na pustém ostrově. William Golding však dobrodružství Robinsonů, zde chlapců z britské internátní školy, přetvořil v mýtické drama o sváru individuální a kolektivní vůle, v drama o tom, jak je snadné zbavit se slupky civilizace, jíž se člověk tak rád vyvyšuje nad „barbary" a nad živé tvory vůbec.
Golding si klade otázku, co dělá civilizaci civilizací a barbarství barbarstvím, a pokouší se najít hranici, která leží mezi oběma pojmy, jeř se v naší zažité mluvě už dávno staly klišé. Odpověď nevyznívá nijak lichotivě. Ze společenství „slušně vychovaných" a „civilizovaných" chlapců se brzy stává smečka, v níž rozhodují jen ti silní a schopní šířit strach. Ostatní - pokud se nechtějí stát lovnou zvěří - se musejí podřídit. (Založil/a: m4xp4yn3)

(více)  
William Golding William Golding
*19.09.1911 - †19.06.1993

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Introvert
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 1. 2015, 23:22
Myslím, že neexistuje moc knih, ve kterých není příliš sympatická žádná z postav. Williamu Goldingovi se ve své knize podařilo takovou společnost představit.
Četla jsem i doslov knihy. Pan Radoslav Nenadál zde uvedl, že lovci ,,přestávají být lidmi a klesají na úroveň zvířat". Naprosto nesouhlasím. Zvířata nikdy nejsou krutá jen proto, aby se pásla pohledem na utrpení jiných. Nemají to zapotřebí, tak jako někteří příslušníci smečky Homo sapiens.
Bravo, pane Goldingu. Tento příběh jen tak z hlavy nedostanu.
Magyana
80% 80% 80% 80% 80%
  17. 1. 2015, 7:48
Krutost a brutalita je hluboko v nás. Stačí jen podnět k tomu, abychom potlačili své lidství, staletímí získané civilizační návyky, a jsou z nás zase jen divocí barbaři. A je jedno, jestli jsme dospělí nebo děti...
Výborná kniha.
A výborný film.
Ghoulman
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 11. 2014, 18:52

Pokud hledáte skutečně napínavou knihu s přesahem, doporučuji především Pána much. Ať už se bavíme o rovině symbolické a celospolečenské (archetypy intelektuála (Čuník), diktátora (Jack) a filozofa (Simon), apod.), či o rovinně čistě kritické (každý, kdo byl třeba na základce šikanovaný si nejspíše román oblíbí, díky jeho až neuvěřitelné autentičnosti – ostatně sám Golding byl učitel, takže moc dobře věděl, jaké zlo se ve stádovitosti lidí (ať už v jakémkoliv věku) skrývá).
jehlaspichlas
100% 100% 100% 100% 100%
  15. 8. 2011, 19:33
Jestli jste četli od Stephena Kinga: Srdce v Atlantidě, určitě jste se dočetli, co
dostal Boby Garfield od staršího kamaráda Toma do ruky? Myslím, že o té knížce nemusím
ani mluvit, zažili jsme to sami v dětských letech a bude nás to provázet do konce
života, protože život je boj.
Romanka
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 2. 2016, 7:19
Obsahuje spoiler spoiler Velmi silný příběh pro mě, hlavně smrt Simona a Čuňase, a vůbec lov na prase. Naprostá chladnokrevnost, touha po ničem jiném než po lovu a po moci v podání Jacka. Oproti tomu Ralph a Čuňas jakožto představitelé rozumnosti, kteří dbají hlavně na to, aby se zachránili, aby udržovali signální oheň. Příběh střetu dobra a zla, rozumnosti a zábavy. Kdo by se přidal k lovcům a kdo k těm, co se snaží urdžet oheň?
Rames
20% 20% 20% 20% 20%
  6. 4. 2012, 18:26
Má víra v dobrotu člověka , možná by se dalo říct určitá naivita, dostala nafrak !
Věřím že jeden člověk nadaný řečnickým talentem dokáže zmanipulovat celý kolektiv.
Ale malé děti ! Ts ts ts
Má to snad být jakési mene tekel od Williama Goldinga ?
VerenaLord
60% 60% 60% 60% 60%
  1. 7. 2016, 16:03
Velmi silný příběh popisující ztroskotání chlapců na pustém ostrově. V prvních týdnech idylka, později mocenské boje, které přechází ve zrůdnost a smrt. Nikdy nedokáži uvěřit, jak se z dětí mohou stát vrazi a pomstychtivé bytosti, ale přesto je to velmi silný příběh, byť nehezký.
HPL
80% 80% 80% 80% 80%
  23. 9. 2014, 12:29
Pamatuji se, jak jsem uprostřed lednových 10tistupňových mrazů četl o nádherné písečné tropické pláži na nedotčeném ostrově, plném neskutečných barev – a na pár vteřin skutečně uvěřil, že tam jsem!
Je to až neskutečné, jak fantaskně vyzní spojení filozoficko-společenských úvah v prostředí 6 až 12tiletých dětí na pustém ostrově. Chvílemi brilantní a originální, ale chvílemi taky až neskutečně hloupé a dětinské (což byl však do jisté míry nepochybně záměr). Ze začátku celkem nuda, ale ten závěr!
Číst v době vydání, či alespoň v dětství, hodnocení by bylo nepochybně vyšší. Takhle jsou to 4*, ale s odřenýma ušima. A ta čtvrtá je hlavně za ten vynikající závěr a poselství knihy.
Pend
100% 100% 100% 100% 100%
  30. 7. 2012, 19:08
Vynikající román o skupince dětí. Velice znepokojivý, ale obávám se, že utopický není ani v nejmenším soudě podle toho, jak se svět vyvíjí.
Jadelaine
100% 100% 100% 100% 100%
  9. 12. 2015, 20:29
Čtyři hvězdičky za děj a pátá za přesah příběhu. V člověku zanechá důvod k přemýšlení, nachází paralely ze života. To, co se ze začátku jeví jako skvělé prázdniny na tropickém ostrově se zvrhne v boj o moc, prosazování vůle jedince a manipulaci kolektivu strachem. Zároveň poukazuje na snadnost vzdát se vlastní odpovědnosti a svobody rozhodování ve prospěch domnělé autority výměnou za pocit bezpečí. Archetypální. Z poslední třetiny knihy až mrazí.
Jasanek
60% 60% 60% 60% 60%
  7. 10. 2010, 16:48
Kniha mě zpočátku neuvěřitelně nudila, musel jsem se nutit ji číst a kdyby nebylo dlouhé cesty metrem, asi bych ji nedočetl. Přišlo mi, že autor zbytečně dlouho popisuje každý detail a co hůř, několikrát to samé. Cestu z jedné strany na ostrov na druhou popíše na jednu stránku a to se během cesty nestane vůbec nic. Kdyby kniha měla místa 200 stran nějakých 100 pak by byla slušná, takto mě nebavila, kromě posledních 15 stran. Ale bohužel konec se dal předvídat.

Nicméně, kniha je dobrou sondou do hlubin lidské přirozenosti, boje o svoje práva a odráží i současný politický boj. Jak hluboko člověk klesne aby dokázal přežít a prosadit svoje názory?
Potulný mnich
100% 100% 100% 100% 100%
  3. 1. 2016, 9:48
Děj vás vtáhne na ostrov a nebudete se ani moc odtrhnout, udělat si pití, nebo si odskočit na wc, protože na ostrově se pořád něco děje, krize vrcholí a chlapci se pomalu mění...
A teď trochu kritiky: Dávám slabších pět hvězd, našel jsem na příběhu pár much, ale na čtyři hvězdy to u mě nebylo.
Ivet
80% 80% 80% 80% 80%
  15. 3. 2016, 11:48
Začátek byl slabší a místy nudný, navíc se mi dost pletla jména postav. Postupem stran ale příběh začínal nabírat obrátky a chvílemi jsem až žasla nad tím, co čtu. Nejsem však tak naivní, abych nevěřila tomu, že i taková situace se může stát reálnou. Konec knihy byl velmi silný a pomohl mi pochopit, proč je tato kniha tak oblíbená.
domingo
100% 100% 100% 100% 100%
  8. 3. 2010, 21:43
Robinsonovské schéma v mystických spárech antiutopického románu o absurditě anarchistické společnosti, vynikající psychologická sonda do nejhlubší lidské psychiky, metaforická studie o lidské společnosti, strhující postmoderní próza bez hluchých míst - vyberte si sami. Zdejší hodnocení jsem zatím plně nepochopil; pevně věřím, že to, že Pán much má méně procent než zvratky antispisovatele Kundery, je pouze přechodný stav. (5/5)
Pim
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 5. 2013, 20:49
Zajímavé, neuvěřitelné. Ale asi možné. Jak se změní banda kluků, když zůstanou napospas sami sobě a nutnosti se o sebe postarat. Rozhodně pro mne patří k tzv. "jiným" knihám a jsem ráda, že jsem přečetla.
Alyss Mainwaringová
60% 60% 60% 60% 60%
  12. 8. 2014, 22:29
Myslím, že kniha má spoustu nedostatků, ale... Kdo jsem já abych to kritizovala?
Přesto bych ocenila větší spád, zejména v první části příběhu.
P.S. Čuňas je vážně únavný.
Claire27
100% 100% 100% 100% 100%
  3. 9. 2015, 20:19
Velmi silná kniha. Je neuvěřitelné, co dokáže udělat lidská zrůdnost. Nejhorší na tom je, že hlavními hrdiny byly děti, které se nebály ani zabíjet .. Čtivá kniha, kterou rozhodně doporučuji.
Ange014
100% 100% 100% 100% 100%
  12. 9. 2012, 23:22
Trochu mi vadily dlouhé a možná zbytečně podrobné popisy ostrova, ale jako celek je to skvělá kniha. Při pomyšlení na chlapce se znaménkem na tváří se mi dělá špatně od žaludku. Velmi se mi líbil konec.
gabin
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 5. 2011, 9:59
Jedna z mých 5 nejoblíbenějších knih, dokonce tak, že jsem o ní psala diplomku, i když se týkala spíše teorie překladu. Autor psal Pána much jako parodii (ta totiž nemusí být vždycky veselá!) na Ballantynův Korálový ostrov, kde ztroskotavší Britové zůstali pravými Brity (tím nemyslím ty dnešní ožralé turisty), tj. gentlemany a vše vyřešili bez ztráty kytičky. V Pánovi much naopak civilizovaná a kultivovaná společnost představovaná členy britského školního sboru neodvratně spěje zpět k barbarství a krvi. Attenboroughovské popisy ostrova psané nesmírně vytříbeným jazykem kontrastují se stále se zjednodušujícím vyjadřováním "hrdinů", měnícím se až ve skřeky v souladu s úpadkem chování a hodnot. Určitě jedno ze stěžejních děl světové literatury 20. století. Má všechny atributy geniálního díla, podle mě mj. také to, že je srozumitelné a schopné předat svoje poselství všem od puberťáka po filosofa. Můžete číst jako dobrodružný román s něčím navíc (to snad pocítí i největší ignorant) nebo jako velkou alegorii. Především díky tomuto románu získal W.G. Nobelovu cenu. Dvakrát zfilmováno, Brity tuším r. 1963 Peterem Brookem, ještě černobíle, a podruhé Američany r. 1990 Harry Hookem. Aktualizace listopad 2014: četla jsem znovu a napadla mě myšlenka (ano občas se to stává i mě:-)): A to tam nebyly holky! To by bylo teprve tóčo!
Karliiina
100% 100% 100% 100% 100%
  22. 9. 2014, 17:29
Při čtení jsem si nebyla jistá, jestli je to dobré nebo jenom obyčejná kniha, která nezaujme. Ale vyrazila mi dech. Jak rychle dokážou děti přejít z relativně civilizované skupiny ke krutému barbarství.
mosem
80% 80% 80% 80% 80%
  20. 2. 2016, 11:51
Kdyby podobně, jako postavy této knihy, reagovaly postavy dospělé, nesporně bychom si kladli otázku, zda je to vypočítavost, úchylka, psychická nemoc či něco jiného. V případě děti, nebo skoro dětí, si musíme předat ještě otázky další - je to jednání vrozené, instinktivní....nebo vliv výchovy? Každopádně nás vede kniha k tomu, abychom se zamýšleli, jak člověk (jakéhokoliv věku, pohlaví, vzdělání, rasy...) reaguje v nestandardních situacích. Jsem zvědavý na filmové zpracování, které bylo realizováno nejmíň dvakrát.
Preambule
60% 60% 60% 60% 60%
  28. 9. 2014, 21:46
Mrazivě pravdivé, otřesné, a kruté. Takové to bylo a zrovna takoví jsme, nebo bychom mohli být. Je dobré si uvědomit, že v sobě máme pořád zvířecí povahové rysy. Čtěte a učte se.
Ale asi mě to prostě nezasáhlo tak, jak mělo. Tedy až na poslední 2 strany.
Elki
60% 60% 60% 60% 60%
  9. 6. 2014, 21:06
Hlavní myšlenka není špatná, věřím a jsem si naprosto jistá, že lidé - vůdci a lidé-tupé ovce se vyskytují v každém věku a jen většinou nemají příležitost naplno se projevit. Samotná kniha mě tak moc nenadchla, tři čtvrtiny knihy jsou vláčné a roztahané a když už se konečně něco začíná dít, je najednou konec knihy..
Lúthien Celebrindal
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 3. 2014, 0:00
Román je to rozhodně kvalitní a mě tedy nenudil ani na okamžik - přečetla jsem ho jedním dechem! Vřele doporučuji.

Byla jsem předem varována, ale přesto mě překvapila krutost, ke které se hrdinové "dopracovali" přibližně v druhé polovině knihy. A nejhorší okamžik byl, když si Ralph uvědomil, k čemu má posloužit oštěp se špičkou na obou koncích - obávám se, že na to do smrti nezapomenu... :-(

Nicméně člověk to musí brát s rezervou - alespoň tedy předpokládám, že to bylo psáno schválně trochu přehnaně a trochu až absurdně právě proto, aby se nad tím lidi zamysleli.
Jana Edita
80% 80% 80% 80% 80%
  30. 5. 2016, 8:40
Na knihu jsem se hodně těšila a hodně jsem od ní čekala, asi proto jsem nakonec byla trochu zklamaná. Nejde o klasickou robinzonádu, není to návod, jak přežít na pustém ostrově. Pobyt chlapců na opuštěném ostrově je důležitý pouze kvůli jejich izolaci od společnosti. Popisy ostrova jsou minimální, není kladen prakticky žádný důraz na činnosti nutné k přežití - na opatřování jídla (lov zde není především kvůli opatření masa), na výrobu nástrojů, na ochranu chlapců před zimou. Ani běh času není nijak tematizován. Text je schematický, chlapci jsou jen typizovanými figurkami.Postupně se ovšem dostáváme do jejich nitra, kde se (hle!) odehrává to nejdůležitější, co je zřejmě všem lidem společné. Tedy - s čím jsme se narodili a co nás naučila společnost? Je člověk v jádru dobrý, nebo zlý? Kniha myslím nedává jednoznačnou odpověď, ale určitě nutí k zamyšlení.
-Nikola-
80% 80% 80% 80% 80%
  17. 6. 2015, 9:18
Jak prohodila moje profesorka literatury: "Kdyby se jednalo o dívky a ne o chlapce, tak by všechny přežily." Úvaha to je dobrá.
Osobně si myslím, že autor na skupině nevinných chlapců ukázal víc, než jen zvíčecí chuť zabíjet a touhu po moci. Ukázal nám vyčlenění neslabších - mrňousi, i nejchytřejších - Čuňas. Takhle funguje ta nezdravá společnost, jejíž jsme součásti.
Ano, chce to hodně přemýšlet. Být na tom ostrově, dokázali byste zranit svého vrstevníka? Ne? Jste totiž asi lidští tvorové se srdcem na správném místě. Ale co když jsou ti špatní oni? To by bylo na pravém místě použít místo slov raději oštěp...
Babsi
100% 100% 100% 100% 100%
  21. 3. 2015, 21:26
Tahle knížka se do mě neskutečně vryla. Začátek jako nevinné klučičí dobrodružství, ale pak se to všechno nějak zvrhne a dopadne to jak to dopadlo. Po dočtení jsem byla šokovaná, neustále jsem přemýšlela, jestli to tak funguje v našem světě. Kudy jsem chodila, tam jsem propagovala Pána much. Pro mě neskutečná kniha, jedna z nejlepších,co jsem četla.
snedy
100% 100% 100% 100% 100%
  9. 10. 2014, 12:17
Po první polovině jsem přemítal, proč je Pán much tak často citovaným dílem. Druhá polovina mi přinesla odpověď. Místy až neskutečně surová sonda do fungování lidských skupin hnaných strachem, ignoranstvím, společným cílem a silným vůdcem. Scény nočního tance nebo výpravy pro ukradené brýle jsou opravdu silnými zážitky.
dov
100% 100% 100% 100% 100%
  18. 6. 2013, 15:34
Těžko se neopakovat. Hledání vůle k moci a snaha užít si versus zodpovědnost. Ještě teď mi běhá mráz po zádech. Dík za důstojníka na konci.
Weetr
100% 100% 100% 100% 100%
  5. 12. 2012, 19:23
Pro mě trochu dilema, zda dát plný počet, či ubrat o hvězdičku. Nakonec tedy převážily klady této zajímavé knihy. Co bych jí mohla vytknout a také vytýkám je bezesporu odrazující část - předlouhé pasáže popisu ostrova. Stále jsem čekala, kdy přijde konečně to ono skvostné odhalování lidské (dětské) psychiky. A ono přišlo! Povalilo mě to jako průtrž a já jen hltala a uvědomovala jsem si, že děti nejsou tak nevinné, jak se může zdát. Jsou stejně nelítostní a krutí k sobě navzájem jako jejich "vzor" - dospělí. Tato knížka je pro mě velkým výstražným ukazovákem, který varuje nás všechny. Největší hrozbou jsme pro sebe my. My lidé.
Marnotrat
100% 100% 100% 100% 100%
  7. 7. 2013, 19:56
Krásný popis lidství v té nejsyrovější podobě, stačí se jen rozhlédnout a odevšad na nás vyskakují reálné obrazy které autor ukryl mezi řádky robinsonovského vyprávění. Mistrovský kousek který by neměl nikdo opomenout a hlavně si z něj vzít ponaučení.


PS: Jedna z mála nobelovak která přistála tam kam má!
Tlesk, tlesk...
bungalov
60% 60% 60% 60% 60%
  6. 10. 2013, 20:37
Škoda, že příběh je rozvíjen velmi ale opravdu velmi pomalu a když se konečně dostane tam, kam chcete, jste už daleko za půlkou knihy. Jako celek po přečtení kniha působí skvěle, ale zpočátku to opravdu chvilkami nudí.
V.A.
80% 80% 80% 80% 80%
  3. 2. 2013, 14:36
Nevím, jestli hodnotit třemi nebo čtyřmi hvězdičkami. Nakonec dávám čtyři. Bohužel mi vadil popisný styl Goldinga, přišlo mi, že popisovat vůbec neumí. Jím načrtnuté prostředí jsem si nedovedla představit :-/ Ale ta atmosféra a obzvlášť konec, to bylo strhující...
Bifftekk
40% 40% 40% 40% 40%
  18. 4. 2014, 13:51
Kniha, která mě vůbec nebavila.Je taková nemastná, neslaná. Vůbec se v ní nic neděje a ten Čuňas mi vážně leze na nervy.
Kaat
60% 60% 60% 60% 60%
  29. 2. 2012, 21:46
Hrozně jsem se toho bála. Ukazuje to pravdu a tou je to, že lidi bez řádu jsou zvířata. U Čuňase jsem vynesla ortel v momentě, kdy jsem ho poznala.
Pets
60% 60% 60% 60% 60%
  13. 6. 2013, 17:37
"Jestliže se tváře mění podle toho, zda jsou osvětleny zdola či shora - co je pak taková tvář? Co je vůbec každá věc?". Pán much čte docela dobře, i když celá první polovina nápadně připomíná dětskou verzi Robinsona. Musím přiznat, že ke konci knížky jsem se bála spolu s hlavním hrdinou a závěr jsem čekala horší. V tomto případě mohu doporučit přečíst si doslov, mně to pomohlo lépe pochopit, na co Golding reagoval. Už jen pro ústřední myšlenku to za jedno přečtení určitě stojí.
cajdex
60% 60% 60% 60% 60%
  21. 5. 2013, 13:17
Souhlasím s Jasánkem. Začátek poměrně nuda, pak se to celkem dobře rozjelo a konec jsem zhltal. Co mi vadí, je naprostá nepřítomnost vykreslení postav, jejich směřování a motivace. Na poměrně velkém rozsahu nakonec zjistíte, že ani o hlavních postavách nevíte skoro nic, o těch vedlejších ani nemluvím. Viděl jsem film a četl knihu a ke knize se asi vracet nebudu. Jedna z mála knih, kde bych řekl, že film předčí předlohu.
Lindice
100% 100% 100% 100% 100%
  13. 8. 2012, 0:02
Sen malých dětí se pomalu, ale jistě stává jejich noční můrou. Psychologie hlavní postavy - Ralpha mě byla ze všech nejbližší. Celkově je to podle mě dost psychologická knížka. Vyskytuje se v ní jak psychologie davu, tak jednotlivé situace, kdy je chování dětí naprosto předvídatelné. Jakákoliv skupina lidí má svoji určitou hierarchii. A pořád jde v podstatě o moc.
koriandr
60% 60% 60% 60% 60%
  5. 8. 2012, 20:48
Osobně mě Pán much neuchvátil. Moc nechápu, proč je to tak vyzdvihované dílo. Samozřejmě studie rozumu a barbarství je zajímavá, ale vypravěčský postup tak zdlouhavý a zmatený, že to sráží dopad díla. Ikdyž poslednách pár stran bylo už lepších, pořád mě to nepřesvědčilo. Dalším problémem byly postavy, které se chovaly nelogicky. Když knihu srovnám se Dvěma roky prázdnín Julese Vernea, tak ze souboje jednoznačně vyjde vítězně můj milovaný francouz. A to nemluvím o Pláži od Alexe Garlanda, která Pána much u mě naprosto suveréně porazila.
Horqusa
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 2. 2011, 15:58
Na tuto knihu jsem psala úvahu při maturitní zkoušce:) Základní myšlenka odpoutání dětí od společnosti dospělých a vrcholící drama, kdy se z nevinných malých dětiček, které měly vždycky starost jen o bonbóny a hračky, stávají malí vrazi a rozdělují si svět na nadřazené a slabé oběti... (Holt děti někdy dokáží být kruté:/) Určitě stojí za přečtení.
kat
100% 100% 100% 100% 100%
  16. 1. 2011, 22:02
Musím se přiznat, že k přečtení knížky mě donutila podobná tématika jako seriál Ztraceni. Je to velmi zajímavé a strhující dílo, které mě rozhodně zaujalo. Proměna dětí z nevinných prcků ve vrahy je děsivá.
vokur02
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 2. 2014, 16:17
Vcelku vlažný začátek a strhující konec, kterým si kniha vysloužila i pátou hvězdu.
Jednoho až mrazí, když čte, jak se člověk dokáže změnit během krátké doby. Nemůže být přesvědčen, že by se rovněž v obdobné situaci nestal součástí takové smečky, ačkoli tomu nechce věřit a snaží se ujistit se o opaku. Velmi působivé dílo odhalující temnou stránku člověka jako druhu.
HellFire
40% 40% 40% 40% 40%
  12. 11. 2012, 22:08
Osobní zklamání. Tak jsem se těšil, že se dozvím, jak úžasná kniha byla předlouhou pro seriál Survivor a dvě filmová zpracování a dostalo se mi velmi krátkého a nezáživného popisu jednoduchého přežívání chlapců na ostrově. Možná jako dítě bych knihu žral víc.
jorick
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 5. 2011, 10:17
kniha je dobrou odpovědí pro člověka, který se ptá, co je to ten ďábel. Dobrý podnět k přemýšlení na tema zla. O tom, jak tenká může být slupka civilisovaného chování. Snad taky varování, abychom nepřeceňovali neměnnost společenských norem. Kultura a kultivovanost chování není něco samozřejmého a přicházejí i chvíle, kdy se musí o takové věci aktivně bojovat. Bohužel to potvrzují i některé sociopsychologické výzkumy.
Petipe
100% 100% 100% 100% 100%
  19. 1. 2016, 13:50
Dokonalá ukázka lidství a dětského smýšlení, kde pravidla neexistují. Nastává otázka: Jsme vůbec lidé? Dokážeme jimi být? Existuje lidství? Nebo právě toto je lidství ve své zkažené podstatě?
CorpseOnHoliday
100% 100% 100% 100% 100%
  19. 8. 2015, 0:21
Je pravda, že pan Golding postavy příliš nevykresluje. Nevíme o nich v podstatě nic. Kolik jich je, odkud se plavili, proč se plavili (pokud mi to teda neuniklo). Hlavní je, že ztroskotali. Autor se ze všeho nejvíc vyžívá v popisu prostředí, ale ten je tak rozsáhlý a zahlcující, že si nakonec čtenář představí ostrov asi jen stěží. Každopádně mi to při čtení příliš nevadilo. První polovina knihy je popis poměrně funkční společnosti, která se snaží přežít na ostrově. Ralph, který mi byl jako jediná z postav sympatický, se ujímá vedení a snaží se na věci vzít s rozumem. Pomocí lastury pořádá shromáždění za shromážděním. Ralfa se neustále drží za ručičku věrný Čunas, který je místy až otravný. No a pak je tu Jack, který představuje tu nejtemnější stránku lidské existence. Závěr je mrazivý.
Catherinne
80% 80% 80% 80% 80%
  24. 8. 2013, 22:37
Pro mě děsivá kniha o tom, že děti jsou někdy schopny chovat se hůř než dospělí. O tom, že každý člověk má v sobě skryté zlo, které se někdy dere na povrch. Neumím to moc dobře vyjádřit, ale mám z té knihy opravdu špatný pocit. Ale jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Už aspoň vím, proč nemám ráda davy. Nikdy nevíte, kdy někomu šibne :)
babunka
40% 40% 40% 40% 40%
  25. 4. 2013, 15:57
Musím konstatovat, že kniha je pro mě velkým zklamáním. Musela jsem se hodně nutit, abych ji dočetla a to se stalo jen díky tomu, že jezdím často sama vlakem a potřebuju se nějak zabavit. Kniha mě začala celkem zajímat asi na posledních 30 stranách, do té doby pořád jen nudný popis ostrova, díky kterému jsem si stejně moc nedokázala představit jak ostrov jako takový vypadá. Závěr byl pro mě ale dost šokující. Nechtělo se mi věřit, že by byl myšlený reálně, brala jsem spíš jako utopii. Na druhou stranu když se podívám v dnešní době na různé zprávy okolo, tak mi to zase jako taková utopie nepřijde.Určitě se ale už k této knize nevrátím.
kebabkova
100% 100% 100% 100% 100%
  14. 8. 2012, 11:53
Jedna z mych nejoblibenejsich knizek vubec. Vzdycky po precteni se me jeste nekolik dni drzi a s kazdym prectenim znovu premyslim o kazdem detailu - o maskach, lasture, Cunasovych brylich... Jeste jsem se nedostala k zadne z filmovych verzich, ale rozhodne jsem ne ne zvedava. Jestli si nejaka knizka zaslouzi 5/5, pak pro me rozhodne tahle. Neni to asi cteni do tramvaje, ale rozhodne je to knizka, o ktere musi clovek pak jeste dlouho premyslet. A vlastne nejen o ni.
Narya+.
100% 100% 100% 100% 100%
  8. 1. 2012, 19:52
Tuto knihu bych svou pointou přirovnala k Zimbardovým experimentům s vězni. Je tu několik zajímavých elementů, které bych ráda vypíchla. Nejprve, jasné rozvolnění konvenčních sociálních norem v důsledku ztráty autority. Autoritou se myslí ztráta hrozby trestu, eliminace negativní reakce širšího okolí s pozdějšími dopady, a ztráta do té doby funkčních zákonů, které fungují v civilizované společnosti, a k jejichž dodržování je člověk víceméně donucen. Zajímavá je také postupná primitivizace "dětí", jejich ztráta schopnosti rozumně uvažovat a jejich postupná větší náchylnost k manipulaci a davovému chování. Ačkoliv přišli všichni jako civilizovaní lidé, brzy jimi většina přestala být (zde bohužel není uvedeno, o jak dlouhou dobu šlo). Jaký je důvod? Měli tu možnost. Dle mého názoru je sklon ke zlu na nějaké latentní úrovni v každém a časem, když nastanou okolností, je pro něj jednoduché se projevit. Ačkoliv na druhou stranu, je příhodné říkat o druhém, jak je iracionální a zlý, když člověk sedí u televize, s rukou v popcornu a všemi potřebami zajištěnými.
Navíc zde byl motiv maskování, které umožňovalo aktérům převzít roli divocha a jednoduše nechat vše ostatní za sebou. Je tu popisována síla role, o které hovoří už Goffman, v celé její obrovitosti. Namaskujeme se, pomalujeme bojovými barvami a krví, a jsme divoši, ačkoliv jsme mohli strávit deset let jako spořádaní britští občané. Role poskytuje úžasnou svobodu a zbavení se zodpovědnosti, poskytuje výmluvu před svědomím a hlavně bezpečí. Namalovat se jako divoch, znamená odhodit všechny svazující pravidla a morální zábrany, a skutečně se jím stát, neboť jde přeci jen o hru, nebo ne? Ale co když ne? Dokážete se ještě vrátit a rozeznat co jste vy, a co už je ta role? Odpověď nechám na každém, kdo tuto knihu četl.


1 2