Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Václav Havel

90%
5 4
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Václav Havel

Podtitul: duchovní portrét v rámu české kultury 20. století


Originální název: Václav Havel

Nejnovější vydání:
Knihovna Václava Havla - 2011
ISBN: 978-80-87490-08-2
Počet stránek: 383
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 5x v přečtených
v knihovně 2x v knihovně
k přečtení 6x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 1x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Knihovna Václava Havla (2011) 978-80-87490-08-2 383

Duchovní portrét v rámu české kultury 20. století

Vydalo Nakl. Knihovna Václava Havla

"Knihu Martina Putny Václav Havel. Duchovní portrét v rámu české kultury považuji za mimořádně významnou práci o mimořádně důležité osobnosti českých dějin. Toto není běžný životopis, faktický popis událostí. Putna rozprostírá před čtenářem svůj kultivovaný výklad smyslu kulturního prostředí, z něhož vzešel a v němž žil Václav Havel. Píše zasvěceně jako přímý účastník, avšak zároveň s nadhledem historika nabízí výklad toho, co popisuje. Svoji práci opírá o mimořádně pečlivé studium dostupných zdrojů. K tomu píše elegantně a po výtce čtivě. Tato kniha představuje podle mého soudu zcela stěžejní počin v dosud většinou povrchním a často tendenčním myšlení o Václavu Havlovi. Nastavuje mu novou a vysokou laťku." Erazim Kohák (Založil/a: ssuva)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

prkali
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 5. 2016, 9:24
obtížné čtení - ale i místy velmi informačně i lidsky výživné
"... Avšak i toto je bytostně česká zkušenost. Havlův pokus z počátku devadesátých let učinit z Čechie cosi více než jen jeden ´řadový´ malý stát, učinit z něj duchovní, intelektuální a morální centrum evropského a světového významu, v podstatě selhal. Česká republika zůstala právě jen jedním ´řadovým´ malým státem. Jestliže pak byl Václav Havel zvláště na počátku prezidentské éry přirovnáván k Masarykovi, jestliže byl podvědomě vnímán jako ´navrátivší se král´ v oné tradici, kterou kdysi kanonizoval Karel IV. - nelze si nepřipomenout, že to byli právě Karel IV. a T.G.Masaryk, kdo měli podobnou státnicko-spirituální vizi, kdo chtěli Čechii povýšit na model ´duchovního státu´, každý podle dobového i svého vlastního intelektuálního a náboženského přesvědčení. A nelze si nepřipomenout, že oni ve svých velkolepých plánech ztroskotali.
Ztroskotání Havlova snu o ´duchovním státě´ je tedy třetím ztroskotáním ´českého snu´. V obou předchozích případech však i po ztroskotání zůstalo mnoho, velmi mnoho hodnot, ze kterých mohly žít další generace. Mohly z toho žít - a musely z toho žít, vzhledem k tomu, že to, co přišlo po ztroskotání Karlova a Masarykova VELKÉHO snu, bylo MALÉ.
A tak se děje i potřetí."
ale i:
"Kampademie (Kecanda)
... Kampademici (akademici z Kampy) vymysleli systém přezdívek podle Tolkienova Pána prstenů: Daniel Kroupa byl ´Frodo´, protože založil Kampademii a tudíž nesl ´prsten´ tradice. Tomáš Halík byl ´Gandalf´, protože přinášel duchovní, rozuměj teologické znalosti z ´jiných světů´. Radim Palouš byl ´Elrond´, protože jeho venkovský dům v Mladé Vožici sloužil jako útočiště ´Roklinka´. Pavel Bratinka byl ´Gimli´ prostě pro svou mohutnou postavu..."