Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Svět buddhistických obrazů

80%
4 1
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Svět buddhistických obrazů

Nejnovější vydání:
Academia - 2008
ISBN: 978-80-200-1674-4
Počet stránek: 380
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 1x v přečtených
v knihovně 1x v knihovně
k přečtení 2x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Academia (2008) 978-80-200-1674-4 380

Souhrnná příručka ikonografie buddhismu mahájány a tantrajány ztvárňuje veškeré nadpozemské bytosti, jež jsou v duchovním životě severní Indie stejně jako Tibetu, Nepálu, Bhútánu a Mongolska předmětem vzývání a uctívání, ale také velké osobnosti z dějin buddhistického učení. Dílo významného německého indologa a autora několika dalších úspěšných knih o buddhismu tak představuje úplný panteon severního buddhismu a je spolehlivou pomůckou, která v jinak nepřehledné změti buddhů, bódhisattvů, bohů a světců umožní rozpoznat jednotlivé postavy s jejich postoji, gesty a atributy a pochopit je ve všech náboženských souvislostech. Doprovodný výklad filosoficky přesně uvádí čtenáře do nejdůležitějších myšlenkových soustav všech směrů buddhismu a podává historický a ikonografický rozbor jednotlivých postav, jež přibližuje i prostřednictvím legend, které je obklopují.

(více)  

Štítky

více  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Brkoslav
80% 80% 80% 80% 80%
  7. 2. 2015, 9:43
Příjemného, na leden, teplého víkendového odpoledne, jsme procházeli ulicí u nádraží. Knihkupectví stále existovalo a jeho výloha byla vábidlo pro chodce. Přivábeni, jsme pohlédli do výlohy. Uviděl jsem tuto knihu a řekl jsem že když vyšla, tak jsem uvažoval nad tím že bych si ji přečetl.
Ale po přečtení anotace a názvu, jsem dospěl k závěru, že bude příliš zaměřena na milce dějin umění a tak jsem si tehdy řekl, že to by mne zřejmě nepotěšilo.
Nyní se však skvěla u knihy ve výloze informace, že došlo ke zlevnění. Patře k lidu, jenž je značně promořen nákloností ke slevám, jsem se svěřil, druhé procházející osobě o tom, že za tuto cenu bych si knihu možná koupil. Aby alespoň ozdobila knihovnu povrchního snoba, neb má pěknou vazbu a moderní vzezření. Myslel jsem to však v nadsázce a vše jsem pro úplné pochopení doplnil poznámkou o slevě a širokým úsměvem.
Jaké bylo mé překvapení, když jsem tuto knihu za pár dní obdržel, jako pozornost od té osoby s níž jsem tehdy kolem nádraží šel.
Ze slušnosti jsem se začetl a ...
Úvod mne nadchl, protože podával stručně popsaný vývoj buddhistické nauky v historickém ukotvení himálájské Asie. Mimo jiné jsem konečně byl s to si alespoň představit (protože explicitně to nebylo ani zde vysvětleno), jak se mohlo stát že někdy v tom 16-tém nebo 17-tém století se Tibet, změnou státní doktríny, změnil z celkem průměrného asijského státu, na náboženský stát. Pochopil jsem, že se to stalo zřejmě celkem jednoduše. Po několik staletích kontinuálního posilování vlivu duchovních hodnostářů, došlo ke sloučení světské a duchovní moci. Zbraně a trénink boje, byly vyměněny za modlitební mlýnky a trénování meditace. A proto se Tibet nemohl bránit vojenské moci silnějších sousedů. A proto nakonec došlo k obsazení Tibetu Čínou.
K tomuto obsazení se v úvodu popisované knihy, dá ještě nalézt minimálně jedna zajímavá informace. Od roku 1720 byl ve Lhase vždy přítomen emisar Čínského císaře (řečený amban), který neustále politicky ovlivňoval chod Tibetu. Stalo se tak na žádost Tibeťanů. Nebyli totiž schopni ubránit se vojenskému vpádu jiných nájezdníků a tehdy se jim hodilo požádat o ochranu Čínu.
Tento emisar byl ve Lhase přítomen až do pádu Čínského císařství roku 1911. Pak v Číně vypukl boj o moc a v nastalích zmatcích se nějaké Zemi Sněhu (Tibetu) v Číně nikdo nevěnoval. Republikáni bojovali s komunisty až téměř do druhé sv. války . Ta se potom také převalila. Konečně nastal čas aby si zvítězivší komunisté, svou moc v Číně řádně upevnili. A nakonec si i na Tibet vzpomněli a vzali si ho, neb věřili že jim po právu náleží.
A to byl jenom úvod knihy. Následovalo mírné schlazení radosti. Po úvodu přichází část ve které jsou detailně popisovány symboly a gesta figur zobrazovaných v buddhistické ikonografii. A to bylo přesně to, co mě původně vedlo k tomu, tuto knihu si nepořizovat.
Ale potom přišla část kde se vysvětloval princip buddhismu na základě těch popisovaných obrazů. A já pochopil že ty popisované obrazy jsou pro nejširší lid buddhistických zemí a existují pro to, aby lidu ukázali a vysvětlili co to je buddhismus. A já jsem také takový laik a buddhismus mne dříve zajímal. Takže jsem s radostí se začetl do všech těch oblastí, seřazených s německou precizností do přehledných kapitol.
Již se mohu na kratochvilných večírcích holedbati, že vím jaký je rozdíl mezi buddhou a bódhisattvou. Že vím co jsou zač siddhové. Free a cool lidem, mohu osvětlit, jak moc jejich znalosti sexuální tantry mají málo společného se smyslem a významem buddhistické tantry (blýskavá poznámka - sex v buddhistických tantrách je pouze jednou z cest jak se vyvázat z chtění čehokoliv - i sexuální slasti - nebyl popisován ke zvýšení slasti) .
Pozitivním "buddhistům" mohu vysvětlovat, že pokud se chtějí znovuzrozovat dále z jiného důvodu, než aby mohli ostatním lidem vysvětlovat jak se již neznovuzrozovat (tj. aby se stali transcendentními bódhisattvy), tak pro ně učení Gautama Buddhy a jeho následovníků, nemá žádný význam. A své piercingy, náušnice, trička a prsteny s Buddhou, nosí buď omylem, a nebo ze snobství (stejně jako já si chtěl původně tuto knihu pořídit) .
Knihu doporučuji všem, kteří touží po relevantních informacích o buddhismu. Všem těm kteří oblibují celý ten svět směřující ke konečnému vyvanutí (parinirváně) . Čte se příjemně a ze své povahy je bohatě ilustrována. Je vybavena logicky strukturovanými kapitolami, s precizními obecnými úvody. Je vyšperkována bohatou buddhistickou bibliografií a zlatým hřebem je důkladný rejstřík.
Vivat Academia, vivat edice Orient (promiň Ollo ;-) ) .