Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Na počátku všech věcí

100%
5 2
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Na počátku všech věcí
Autor:


Nejnovější vydání:
Vyšehrad - 2011
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 1x v přečtených
v knihovně 1x v knihovně
k přečtení 2x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Vyšehrad (2011)
(Založil/a: Hledající)

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Hledající
100% 100% 100% 100% 100%
  20. 10. 2011, 18:31
Po předchozím autorovi Karlu Skalickém (a jeho knize „Po stopách neznámého Boha“) je Küng další katolický teolog, který se snaží svým dílem přispět k harmonizaci vztahů věda – náboženství, resp. obhájení smysluplnosti víry v Boha v „racionálním“ 21. století. Zatímco Skalický se o toto snaží na poli religionistiky, Küng se pustil přímo do „jámy lvové“ – k fyzikálním principům vzniku a fungování světa. Ze začátku jsem se trochu bál, že si autor „ukousl moc velké sousto“, protože i když vykazuje obrovské znalosti fyziky (na teologa abnormálně vysoké), přeci jen se pohybuje na „tenkém ledě“ - není to jeho domácí parketa, ale „hraje na soupeřově poli“, tudíž aby se nezesměšnil (zde se mohu mýlit, ale jinou knihu jsem zatím od něj nečetl ani recenze na ně). Ale již po přečtení několik stránek cítím autorovu skromnost a pokoru k tématu se snahou o maximální objektivitu a poukázání na klady i zápory argumentů „obou zúčastněných stran“. Küng není typickým představitelem současného katolicismu (tak jako u nás některými zatracovaný T.Halík nebo i v knize dále zmiňovaný dřívější T. de Chardin), ale svou snahou o dobrání se „pravdy“ a schopností s kritikou se ponořit i do „vlastních řad“ ( a nebojovat tedy hlavně „proti těm ostatním okolo“) působí značně sympaticky. Z celé knihy mě zvláště oslovila jednak představa existence určitých hranic, které prostě nejde překročit (možná zatím), a to jak na poli vědy (vědci nemohou - i kdyby jistě chtěli - zcela existenci Boha vyloučiti, např. k tomu značně přispívá teorie Velkého třesku, která pracuje s „počátkem všeho“), tak i teologie (důkaz existence Boha je možný jen na poli filozofické dedukce, nepřímo na existenciálních zkušenostech člověka ve vztahu ke světu ), a díky nim tedy dospět ke snaze o vzájemném „neútočení“, ale dalším hledání, protože ani jedna strana není vlastníkem celé pravdy „ o tom jak vše je“. A jednak Küngovo nové nahlížení na Boha je pro mě ohromující, jeho boření zaběhlých představ a dogmat prostě nejde jen tak přejít, ať si o tom myslíte cokoliv… (málokdo si dovolí kritizovat papežovu neomylnost - smekám před ním, pocítil to pak na vlastní kůži).