Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Nejlepší americké detektivní povídky 4

70%
4 4
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Nejlepší americké detektivní povídky 4
Autor:
Originální název: The Best American Mystery Stories

Nejnovější vydání:
BB art - 2011
ISBN: 978-80-7381-990-3
Počet stránek: 395
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 7x v přečtených
v knihovně 5x v knihovně
k přečtení 2x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
BB art (2011) 978-80-7381-990-3 395

Další výběr těch nejlepších detektivních povídek, které tentokrát vybírá Lee Child. Dvacet povídek dokonale vystihujících atmosféru zločinů, jejichž kulisy tvoří nejrozličnější místa na mapě. Zločin je všude. V zalidněném Campeche City na Yucatánu, kde narazí nájemný vrah na uprchlíka v povídce Garyho Alexandera „Charlie a piráti“. „Čas k zabíjení“ Jona Landa představuje dalšího nájemného vraha, který se ukrývá v převleku na connecticutské internátní škole. Nomádský číšník R. A. Allena hledá sexuální uspokojení na floridských plážích. (Založil/a: mvesper)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Eidalon
80% 80% 80% 80% 80%
  22. 4. 2014, 11:07
Tato kniha je již několikanásobným ročním pokračováním, které spojuje několik faktorů. Jedná se vždy o žánr povídky, autorem musí být Američan, povídka nesměla být před tím nikde publikována a její autor ji k posouzení musel zaslat daný rok, aby se mohla zúčastnit výběru a případnému zařazení do Výběru o nejlepší americké povídky příslušného roku.

V celku jednoduché a proto se každým rokem schází „na stole“ hodnotitelské komise záplava dílek, které jsou přečteny a popř. postoupeny do dalšího kola, které ve svém závěru představuje okolo 50 závěrečných povídek, které zaujaly nejvíce.

Otto Penzler pak každým rokem osloví nějakého proslulého spisovatele, který v roli hostujícího editora provede konečný výběr zhruba dvaceti těch nejlepších a ty jsou vydány do ročního přehledu, v roce 2009 se tak stalo již po čtrnácté.

Pro tento výběr – pocházející z roku 2009 – se tímto editorem stal Lee Child – spisovatel z prvního místa žebříčků bestsellerů a zařadil se tak k řadě předchozích, neméně známých externích editorů jako např. Robert B. Parker, Sue Graftonová, Ed McBain, Donald E. Westlake, Lawrence Blok, James Ellroy, Michael Conelly, Nelson DeMile, Jeffery Deaver a řada dalších.

Přeloženy do češtiny nebyly zdaleka všechny ročníky, tento český počin s označením čtyři jasně dokladuje, že se jedná jen o menší část výběrů, část věnovanou roku 2009.

V knize narazíte nejen na dvacet těch nejlepších povídek daného roku, z nichž každá je tak trochu jiná, záslužným se jeví i uvedení závěrečných medailonů autorů uveřejněných povídek, které Vám tak dávají tipy na přední současné americké literáty žánru. A to žánru „mystery“.

A na závěr si pro milovníky detektivek „neodpustím“ malou informační exkurzi. Žánr „mystery“ je velmi široký a spadá do něj jakýkoli příběh, v němž je zločin (obvykle vražda) nebo hrozba zločinu (vytvářející napětí) hlavním motivem zápletky nebo tématu. Detektivní povídky jsou pak jedním z podžánrů, řadí se vedle krimi (často vyprávěné z pohledu zločince), literatury napětí (kde hrozí katastrofa způsobená člověkem) a špionáže (zločiny proti státu, které mají potencionálně více obětí než jediná vražda). Dále existují takové podžánry, jako popisy policejní práce, historické detektivky, humorné detektivky, záhady, příběhy o soukromých detektivech, povídky „noir“ atd.

Dnes již téměř nikdo nepíše vybroušené příběhy o logickém úsudku, nalézání skrytých vodítek a dedukcí, k nimž geniální detektivové dospějí, to vše je z valné části již „ztracené umění“. Většina současných detektivních povídek se spoléhá na náhodu, štěstí, přiznání nebo záblesky jasnozřivosti detektiva, který si na detektivní práci zpravidla vyhradí volný čas mimo své hlavní aktivity.

Žánr mystery se dnes věnuje otázkám typu „proč to udělal“, a již ne tolik „jak to udělal“ nebo „kdo to udělal“. Proto je většina povídek založena na psychologickém pozorování, ať již ze strany detektiva, čtenáře nebo hrdiny. Taktéž se dnes zcela smazává hranice mezi žánrem mystery a literární beletrií.

A takto „vyzbrojeni“ se můžete vrhnout do čtení tohoto výběru, který je věnován povídkám žánru mystery (detektivkám či krimi).

Myslím, že autoři výběru v celku uspěli. Kniha Vás určitě pobaví a zaujme, stačí jen patřit mezi ty, kteří dílka spadající do mystery čtou rádi a útvar povídky jim nevadí, ba naopak ji vítají jako kratší literární počin, než celá samostatná kniha.

Dvacet pokusů ve kterém si můžete vyzkoušet i svůj úsudek a posoudit platnost výše napsaného. Já jsem to udělal a hodnotím 4 hvězdami.