Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Etika

70%
4 2
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Etika
 Všechny obaly
Etika
 Všechny obaly
Originální název: Ethika ordine geometrico demonstrata

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Dybbuk - 2004
ISBN: 80-86862-02-X; 80-903001-0-3
Počet stránek: 288
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 5x v přečtených
v knihovně 4x v knihovně
k přečtení 6x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Dybbuk (2004) 80-86862-02-X; 80-903001-0-3 288
Dybbuk (2001)
Svoboda - Libertas (NS Svoboda) (1977)

„Jen temná a politováníhodná pověrčivost zakazuje, abychom se radovali. Proč by mělo být ukájení hladu a hašení žízně slušnější než zahánění melancholie? To je můj názor na věc a mé přesvědčení. Žádné božstvo ani nikdo jiný, leda závistivec, by se nemohl těšit z mé nemohou­cnosti a z mých nepříjemností a považovat naše slzy, vzlyky, strach a jiné takové věci za naši ctnost. Naopak čím větší radost pociťujeme, tím přecházíme k větší dokonalosti a tím více se nutně účastníme na božské přirozenosti. Je vlastností moudrého člověka užívat věci a těšit se z nich, jak je to jen možné (nikoli však až k přesycení, protože zde už o žádné potěšení nejde).“

„Spinozův paradox spočívá v tom, že třebaže je nejvíce filozofem filozofů, neboť je jistým způsobem nejčistší, zároveň se nejvíce obrací k nefilozofům a nejintenzivněji podněcuje nefilozofické chápání. Proto může Spinozu skutečně číst každý; i bez dostatečného pochopení spinozovských pojmů je možné z něho načerpat velké emoce a zcela obnovit své vnímání. Na druhé straně historik filozofie, který chápe pouze Spinozovy pojmy, nedospívá k dostatečnému pochopení. Jak řekl Jaspers, potřebujeme dvě křídla – třeba jen proto, aby nám filozofy a nefilozofy přivedla ke společné hranici.“ (Gilles Deleuze) (Založil/a: al-ma)

(více)  

Štítky

#etika 
více  
Benedikt Spinoza Benedikt Spinoza
*24.11.1632 - †21.02.1677

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

cobykdyby
  4. 8. 2016, 20:46
1/Vyšlo mi z toho zhruba toto: 1) Svoboda je determinace ze sebe sama. Absolutně svobodný je pouze Bůh. Člověk je nesvobodný do té míry do jaké podléhá svým afektům. Čím více ovládáme svůj život rozumem a jeho zákony, tím více jsme svobodní. Z moci afektů se ale nelze vymanit zcela, protože se pojí k lidskému tělu. 2) Bůh jako absolutně svobodný afektům nepodléhá, proto nemůže nikoho ani milovat ani nenávidět. Naopak člověk Boha milovat může a je to jediný afekt, který je čistou radostí a zdrojem štěstí. Z toho vyplývá, že má člověk pěstovat moudrost a lásku k Bohu.

2/Vše se děje tak jak má. Dle naší volby a Boží odpovědi na ní. Ještě jsem si vzpomněla na Spinozu, svoboda je determinace ze sebe sama a Bůh je tudíž determinován sám ze sebe a všemu nadřazen, jeho svobodě nesmí nic stát v cestě, jinak to nejde. Chápete, je třeba znát Boha, to je jediná cesta ke štěstí, učit se.