Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Prútené kreslá

74%
4 7
Hodnotit lze až po přihlášení
Profil knihy je v jiném jazyce
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Prútené kreslá Originální název: Prútené kreslá
Poprvé vydáno celosvětově: 1962

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Artfórum - 2009
ISBN: 978-80-969226-7-3
Počet stránek: 126
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 14x v přečtených
v knihovně 4x v knihovně
k přečtení 3x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Artfórum (2009) 978-80-969226-7-3 126
Nezistené / Iné (1963) Vydal: Československý spisovatel
Smena (1963)

Rozprávač Bartolomej Slzička z krajiny nikoho, teda z Československa rokov 1938 a 1939, ocitá sa na štúdiách v Paríži, spoznáva slečnu Danielu, cudzincov i krajanov, diplomatov, mesto... (Založil/a: Rieux)

(více)  

Štítky

více  
Dominik Tatarka Dominik Tatarka
*14.03.1913 - †10.05.1989

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

alba.
40% 40% 40% 40% 40%
  15. 5. 2016, 21:26
Ide o dielo, v ktorom Tatarka využíva autobiografickú štruktúru z čias predvojnového Paríža roku 1939 tesne po vyhlásení okupačného stavu v Československu a ukazuje spomienkovo motivovanú študentskú skúsenosť. Je to novela o ľudských vzťahoch, zaľúbení a láske na pozadí obdobia tesne pred 2. svetovou vojnou, kedy je Československo nazývané „krajinou nikoho“. Literárne tradičnú tému - dvaja mladí ľudia ohrozovaní spoločenskou a politickou situáciou – spracováva autor úplne odlišne od svojich predchodcov, napr.: Romain Rolland – Peter a Lucia, Jašík – Námestie svätej Alžbety. V diele Prútené kreslá je postava hlavného hrdinu svojou láskou bytostne naplnená. To, čo sa robí vo svete, je popri ňom, nie v ňom, hoci aj jemu doba neumožňuje naplno rozvinúť vzťah. Autor verí v lásku a považuje ju za základný princíp života. V tomto diele sa viac-menej veľa nedeje, veľa sa rozmýšľa a možno tu nájsť viac vecí naraz – politika, krimi, prvky pikantnosti, osobné motívy. 60. roky začínajú byť „sexuálne“, no Tatarka nechce byť tuctový, a tak pikantnosti a sexualitu tabuizoval. Má ambíciu podať to iným spôsobom a chce sa odlíšiť a ohradiť. Dielo upozorňuje na univerzálny rozmer medziľudských vzťahov a ak sa v literárnom stvárnení odvoláva na tematizovanie krehkej hranice medzi chceným a možným, potom v neliterárnom podtexte takéto hľadania zaznieva dôvera v kultúrnu, t. j. neanimálnu, neagresívnu a sociálne ústretovú podobu človeka.