Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Čáry

72%
4 95
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Čáry
Autor:
Originální název: Rain

Nejnovější vydání:
Argo - 2009
ISBN: 978-80-257-0181-2
Počet stránek: 184
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Argo (2009) 978-80-257-0181-2 184

Rjú Murakami se českému čtenáři poprvé představil v roce 2008 psychologickým thrillerem V polévce miso. Také děj jeho románu Čáry se odehrává v současném nočním Tokiu a neschází v něm sžíravá kritika dnešní japonské konzumní společnosti, scény plné brutálního násilí a sexu, ale také úvahy o lidské osamělosti, lásce a přátelství. Smutní hrdinové si v jednotlivých kapitolách jakoby předávají štafetu – na okamžik se náhodně setkají v nočním velkoměstě a zase mizí v anonymním davu, aby zanechali šokovaného čtenáře bolestným úvahám o životě a jeho smyslu. (Založil/a: jamalka)

(více)  

Štítky

více  
Rjú Murakami Rjú Murakami
*19.02.1952

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

s-reader
60% 60% 60% 60% 60%
  24. 6. 2010, 6:26
Čáry - line - jednotlivých osudů se nesetkávají, přestože se zdá, že se každou chvíli musí protnout. To je chabá výmluva pro slabé vazby mezi jednotlivými vyprávěními, která působí spíše jako samostatné povídky. Společné mají pouze sex, násilí a naprostou duševní prázdnotu. Pro tu dokonale vykreslenou duševní prázdnotu bych Čáry označil vyšším počtem hvězdiček, ale oslí můstky mezi jednotlivými motivy na mě působí poněkud křečovitě.
G8
60% 60% 60% 60% 60%
  10. 3. 2013, 12:26
Většina povídek funguje dobře jako samostatné celky a autor nimi poměrně dost přesně říká, co si myslí o současném vývoji Japonska. Mít takhle pesimistického dědečka, který si navíc libuje v dekadenci, by byl asi horor.
Největší problém je ale samotný název a od něj odvozená koncepce knihy. Kdyby to mělo odrážet realitu, musela by se kniha jmenovat "Násilné a nelogické oslí můstky".
lusk_lusk
80% 80% 80% 80% 80%
  5. 11. 2013, 23:26
Když si čtenář stěžuje na knihy tohoto autora, že jsou příliš zaměřené na násilí, připadá mi to pobné jako by jsme zavrhli h.millera protože je vulgární, nebo kafku za nelogičnost. Rjú murakami se na násilí, jeho projevy a promítání psychických defektů zaměřil. Je to zmíněno v každém textu týkajícího se tohoto autora a jeho knih. Pokud nám to nesedí, po přečtení této formule přeskočíme u regálu v knihovně zpět třeba k jeho jmenovci, nebo kamkoli jinam.
Přiznávám že většina děje je pro mne také něčím naprosto neznámým, ale proto přece po takové knize vztáhnu ruku, abych získala nové podměty, povědomí o něčem co neznám, nebo nahlédla do cizí mysli(!to mi připomíná, že zjevná brutalita je zde jasně zdůrazněna aby kontrastovala s absencí citových poloh). Jsem si jista že autor má své důvody proč se věnovat takovéto tématice, a jestliže se jí věnuje soustavně, nemám důvod brát tuto skutečnost jako snahu šokovat. Je to samozřejmě jen subjektivní pohled.
Zaujala mě tu však jiná věc. A to ony "oslí můstky". Dost možná že kdybych si prvně přečetla komentáře a pak až knihu vnímala bych to naprosto stejně, jenže můj chorý mozek si s nimi pohrál uplně jinak. Jakmile jsem dočetla k první scéně, která mne zaskočila svou brutalitou, moje podvědomí přeplo na jakousi vizualizaci, která by se dala nazvat snad Tarantinovským modem a řadu následujících "oslích můstků" jsem si přestavovala jako rychlé nájezdy kamery a prostřihy mezi jednotlivými scénami. Takže jsme se tímto jevem naopak nadmíru bavila a jejich zbytečnost nebo kostrbatost mi vůbec nepřišla na mysl.
mosem
60% 60% 60% 60% 60%
  1. 2. 2015, 16:53
Jestli je tahle kniha prezentována jako "sžíravá kritika dnešní japonské konzumní společnosti....", asi nejsem dostatečně vnímavý. Sympatické je snad to, že sex a násilí zde nepůsobí jako jádro, obalené balastem děje, ale naopak jako slupka, přes kterou je třeba proniknout, aby se čtenář dostal k jádru. Nicméně, vulgarita některých výroků a popis některých scén na mne působil docela odpudivě....což je moje hodnocení, které si nedělá nárok na objektivní posouzení kvality díla. Stejně dopadl de Sade...
waltrk
100% 100% 100% 100% 100%
  14. 2. 2012, 10:31
Maemi : To mas tak, on chce sokovat. Vzdycky si vybira nejaky bizarnosti, ale jak pise tady kolega S-reader osli mustky jsou o hovn**, taky me to pri cteni dost stvalo.
melpamene
80% 80% 80% 80% 80%
  7. 8. 2010, 11:40
podle meho nazoru jsou "cary" o stupinek lepsi nez "v polevce miso".. autor se opet zabyva zvrhlymi japonskymi detmi, co hledaji sve dusevni naplneni(?) v nasili a sexu.. rjú odtajnuje jejich destvi a komplexy, pomoci nichz by se snad dalo omluvit, nebo alespon pochopit jejich chovani v soucasnosti..
spise nez o celistvy pribeh se jedna o jednotlive povidky, ktere spolu zdanlive nesouvisi.. jinymi slovy - na konci kazde kapitoly potka jeji hrdina postavu, ktera se stane stredobodem povidky dalsi.. navazovani mi neprijde nasilne, spis zamerne nahodne, coz mi naprosto vyhovuje.. skoda jen, ze se v posledni povidce pribeh nezacykli do prvni a ze spolu jednotlive postavy nesdileji nejake stycne plochy.. takhle je pribeh oklesten pouze na sobe podobne historky plne sado-masochistickych pohnutek, coz mi prijde trochu skoda.. 7/10
RavenInTheFog
80% 80% 80% 80% 80%
  22. 5. 2016, 22:46
Z doslovu knihy: "Stejnou duchovní prázdnotu jako u dívek ze sadomasochistických salónů, které vystupovaly v Topazu, lze dnes pozorovat jako cosi naprosto přirozeného ve všech společenských vrstvách. Těm lidem chybí slova, jazyk. Takový pocit smutku a osamělosti, jaký zachvátil současné Japonsko po dokončení modernizace, je v celé naší historii něčím novým, a proto jej v dosavadním jazyce a kontextu není možné vyjádřit."