Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

O fotografii

93%
5 3
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

O fotografii
Autor:
Originální název: On Photography
Poprvé vydáno celosvětově: 1977

Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 5x v přečtených
v knihovně 0x v knihovně
k přečtení 4x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka

On Photography poprvé spatřila světlo světa již v roce 1977, až v roce 2005 se však poprvé objevila na globální síti v oficiální elektronické podobě a to pod záštitou internetové pobočky vydavatelství RosettaBooks. Přesto že od prvního vydání uběhlo bezmála 40 let, během kterých se na poli fotografie se udál doslova technologický převrat, je obsah knihy nadále aktuální a vzrůstající popularita dokazuje, že se to jen tak nezmění.
Název knihy může mylně napovídat nezasvěcenému, že se jedná jen o další mezi stovkami nečitelných manuálů na obsluhu fotoaparátu či tvorbu fotografie, kdo však je alespoň okrajově seznámen s osobou autorky Susan Sontagové jistě vytuší, že kniha nepředkládá strohé faktografické údaje či návody. Naopak. Jedinou fotografií se kterou se během četby můžeme setkat, je daguerrotypie na jejím přebalu a návod poskytne jedině tehdy, hledáte li odpovědi na nejednoduché otázky. On Photography je i přes svůj formát souboru esejů uceleně působící knihou a navzdory velkým změnám nastoleným s rozmáhající se digitalizací, zejména v konci 20. století, jsou její myšlenky stále platné, lze říct i vhodné k zamyšlení i v souvislosti s rychle rostoucí oblibou a zastoupení nových médií. Díky tomu, že se Susan Sontag zaměřila především na rozbor skutečného historického dění a reálných děl, nepohybovala se pouze na teoretické úrovni, při četbě narazíme i na mnohé zajímavé tvůrce, kteří by nebýt On Photography jen těžko mohli vstoupit do našeho povědomí. (Založil/a: lusk_lusk)

(více)  

Štítky

více  
Susan Sontag Susan Sontag
*16.01.1933 - †28.12.2004

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

lusk_lusk
  1. 11. 2012, 23:46
V knize je do podrobností ze všech možných pohledů probrán každý aspekt týkající se vnímání a účinků fotografie. Velice dobře je zpracován motiv hodnoty snímku a jeho náležitosti k fotografovanému. Nedá se určit zda se autorka přiklání více k hmotné hodnotě objektu nebo nostalgické hodnotě okamžiku. Pohybuje se přesně na pomezí a předkládá možnosti ke zhodnocení.
Co však lze Sontagové vytknout, je snad až příliš jednostranný pohled na vliv fotografie nebo samotného fotografování na umění, jak v některých částech knihy vyplývá. Sice přiznává že fotografie je plnohodnotnou a zcela začleněnou součástí umění, ale lze vycítit skepsi z popisu, jakým způsobem veškeré ostatní umění fotografie pošpinila. Není snad stejnou měrou, jakou se například malířství snaží napodobit fotografii vyvážen i opačný kontrast, že se fotografie pokouší vyrovnat malbě? Snaží se vyvolat pocit, že její vliv je velice silný prakticky ve všem co vzniklo po ní, což působí až příliš úzkostlivě. Je přece známé že vzájemnými spojitostmi lze od jakékoli události dospět k jakékoli jiné, byť z úplně opačného konce historie. Není třeba tyto vazby připomínat co odstavec.
Vydařený je závěr knihy věnovaný fotografii současnosti, respektive době vzniku knihy, kdy již samozřejmě byla fotografie masovou záležitostí (nikoli však tolik jako po následné digitalizaci) a pomáhala utvářet povědomí o společnosti ji využívající. Obraz je masový komunikační aparát. Bez ohledu na jazyk různých národů by fotografie měla mít stejný informační obsah pro každého. Na příkladu rozboru čínské fotografie, jak ji ovlivnila národní kultura však vidíme, že tomu tak zdaleka není. Rozdílnost s jakou díky zažité kulturní zkušenosti lze vnímat stejný objekt je překvapující.
Po ukončení poslední kapitoly následuje krátká antologie citátů osobností, jichž se tato tématika týká, osobností se kterými Sontagová ve stati polemizovala, či úryvků z článků a reklam z nejrůznějších dob od samého počátku fotografie až po sedmdesátá léta minulého století. Příjemně tak dokresluje dojem z celého díla a připomíná v jakém duchu se neslo.