Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Nelidskost

70%
4 4
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Nelidskost Originální název: L'inhumain
Poprvé vydáno celosvětově: 2011

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Academia - 2013
ISBN: 978-80-200-2258-5
Počet stránek: 128
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 6x v přečtených
v knihovně 3x v knihovně
k přečtení 10x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Academia (2013) 978-80-200-2258-5 128 edice Galileo

K tomu, aby se projevila nelidskost, jejímiž nejkřiklavějšími formami jsou válečné zločiny a masakry, stačí jen nerozpoznat ve druhém svého bližního. Tuto svou pracovní hypotézu o banalitě nelidskosti se autor snaží ověřit na příkladech od antických autorů přes Shakespearovy postavy či francouzskou revoluci po masakry 20. století. Zastává názor, že nelidskosti se nedopouští jen několik málo zrůdných jedinců, nýbrž ti nejobyčejnější lidé, pokud mají příležitost. Před našimi temnými stránkami nás ve svobodné demokratické společnosti uchrání jedině vzájemná tolerance pojatá jako sdílení odlišnosti. Přeložila Helena Beguivinová. (Založil/a: Jamesová)

(více)  

Štítky

více  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

whack
40% 40% 40% 40% 40%
  11. 6. 2016, 15:07
Autor píše o neľudskosti ako o banalite, ktorá je bežnou súčasťou ľudskej civilizácie a ľudí odjakživa, a to beriem. Popisuje rôzne historické, aj súčasné prvky neľudskosti páchanej človekom na človeku, pričom popisuje, že medzi neľudskosťou nie je rozdiel kým je páchaná – či bláznami, alebo všelijakými separatistami a rebelmi, alebo vojakmi na príkaz nadriadeného. Aj to beriem.

Podľa autora je hlavným dôvodom neľudskosti odcudzenosť od ostatných, čo vedie k ľahostajnosti a necitlivosti k všetkému, čo sa im môže stať, pretože potom s nimi necítime vôbec nič spoločné a sme úplne neschopní sympatie k ním a súcitu s nimi. Aj to beriem, ale pýtam sa otázku, na ktorú autor v knihe neodpovedá: Je to vina onoho „neľudského“ jedinca, alebo skôr spoločnosti, ktorá ho do tohto stavu doviedla? Je nás 7,5 miliárd a rozhodne nemôžem povedať, že by som bol súcitný s nimi všetkými, a nebudem to robiť iba preto, lebo patrím do rovnakého druhu. Som preto „neľudský“? Úplná blbosť.

Autor zrejme nikdy nepočul o taxonomickom delení živočíchov, medzi ktoré patrí aj druh homo sapiens. Klincuje to neodbornými gýčovými hláškami ako: „Existuje len jeden druh: naša ľudskosť“. Aj keď v tejto knihe bolo aj zopár zaujímavých vecí, dala mi asi toľko ako tie fejsbukovské motivačné obrázky s „múdrymi“ sloganmi. „Všetci ľudia sú Tvoji blízky, lebo ste rovnaký druh“. Nič moc.
Mayaku
60% 60% 60% 60% 60%
  3. 1. 2017, 15:16
Pokud si někdo chce přečíst o potenciálu a náchylnosti lidí k nelidskému chování, doporučuji přečíst si rovnou Luciferův efekt od Zimbarda a neztrácet čas s Grimaldim. Byť mi kniha moc nedala, nemohu jí upřít, že občas se tam nějaká zajímavá myšlenka objevila. Ve výsledku to však pro mě byla jen zapomenutelná skica.

"Nejobtížněji se ovšem problém společenství různých odlišností řeší v liberálních společnostech. Když odmítají prosazovat jakýkoli typ lidství, jak by mohly někomu zabránit, aby chtěl prosazovat ten svůj? Když z tolerance učinily svou zásadu, kam až mohou tolerovat netoleranci těch, kteří se s ní neztotožňují? Hlavní slabostí demokracií totiž je, že se nemohou bránit proti lidem, kteří je chtějí zničit, aniž by musely popřít samy sebe. Buď musejí začít být netolerantní vůči jakékoli formě netolerance, nebo musejí tolerovat to, co je zničí. V prvním případě budou obviňovány, že už nejsou demokratické. Ve druhém budou obviňovány, že z objektivního hlediska přispěly k tyranii, která nastoupí po nich." (s.110)