Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Zničení člověka

73%
4 3
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Zničení člověka
Autor:
Originální název: The Abolition of Man

Nejnovější vydání:
Karmelitánské nakladatelství - 1998
ISBN: 80-7192-360-5
Počet stránek: 62
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 3x v přečtených
v knihovně 1x v knihovně
k přečtení 5x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 1x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Karmelitánské nakladatelství (1998) 80-7192-360-5 62

Tak jako se například tělesa řídí zákonem zemské přitažlivosti, má svůj zákon i tvor jménem člověk. Staří myslitelé nazývali tento zákon, který byl znám v různých civilizacích a různých dobách, "zákonem (lidské) přirozenosti". Porovnáme-li mravní naučení starých Egypťanů, Babyloňanů, Číňanů, Řeků či Římanů, zjistíme mezi nimi zásadní shodu a možná nás překvapí, že se podobají i mravním naučením našim. Autor této pozoruhodné studie upozorňuje na to, že zpochybnění těchto společně sdílených hodnot či snaha nahradit je "lepšími" či "rozumnějšími" nutně vyústí ve zničení toho, co je nám jako lidským bytostem vlastní. (Založil/a: alča87)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Myrddin33
60% 60% 60% 60% 60%
  13. 8. 2014, 19:55
Kde jen začít. Svým hodnocením si nejsem tak úplně jist, možná je to na pomezí 2-3 hvězdiček. Nejprve jsem s Lewisem celkem souhlasil, první dvě části by se dali s určitými výhradami přijmout. Ale ve třetí části mi absolutně poničil veškerou koncepci a celou jeho myšlenku strhl do propasti. Nemohu souhlasit, že náboženství a věda nemohou v člověku koexistovat a přesto být vzájemně v symbióze a nenapadat se. To, že ve věrouce je něco špatně neznamená, že je špatná víra celá. To, že věda jde do hloubky a může upozornit na omyly víry, neznamená, že věda je proti víře. Nechci se pouštět do hloubky, jelikož by to bylo na dlouho, ale s tímto Lewisovým postojem nelze souhlasit. Dále píše, že nechce být považován za někoho "proti pokroku", ale jak jinak interpretovat jeho závěry? Dlouho jsem přemýšlel, zda mám chybnou interpretaci jeho slov, ale pořád ji nemohu vymyslet, aby to nestavělo Lewise do světla, do kterého nechtěl.
Vadí mi i nějaké faktické nesrovnalosti jako například jeho srovnání, že věda a magie se vyvinuly ve stejnou dobu (17. nebo 18. století, nepamatuji si přesně, kdy tam psal) jako dvojčata a magie zanikla. To je holý nesmysl, protože magie se vyvinula ve starověké Mezopotámii, kdežto věda se vyvinula o nespočetně mnoho let později.
Shrnuto, podtrženo. Esej má v sobě zajímavý potenciál. To společné "tao", které je ve všech náboženských systémech je zjevné a určitě by byla zajímavá esej na toto téma. Ale to, jak je celkově studie zpracována ve mě probouzí negativní názor a tudíž i špatné hodnocení.