Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Smrt a existence po smrti v biblickém Izraeli

100%
5 1
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Smrt a existence po smrti v biblickém Izraeli

Nejnovější vydání:
Academia - 2011
ISBN: 978-80-200-1990-5
Počet stránek: 224
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 1x v přečtených
v knihovně 3x v knihovně
k přečtení 3x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Academia (2011) 978-80-200-1990-5 224

Tajemství fenoménu smrti, její nevyhnutelnosti i přirozenosti, a zároveň odvěká touha člověka po dosažení nesmrtelnosti, jak se projevují v představách starověkých kultur Izraele, Syropalestiny, sousední Mezopotámie a okrajově též vzdálenějšího Egypta, jsou námětem publikace, jež se v této souvislosti věnuje otázkám smutečních obřadů a pohřebních zvyklostí, kultu předků i představám o posmrtné existenci, charakteru podsvětí i jeho obyvatel, víře ve vzkříšení těla a nesmrtelnost duše. V naší odborné literatuře se jedná o první studii svého druhu, nabízející systematické a především komplexní shrnutí poznatků k této problematice pro jednotlivé oblasti. Práce čerpá z primárních pramenů – v případě Izraele tedy hebrejské bible – i bohaté sekundární literatury. Všechna témata jsou pojednána jednak v historické perspektivě biblických pramenů od jejich nejstarších vrstev až po spisy pozdní datace, ale i v souvislostech dalších písemných svědectví starověkého Předního východu. Poučný a poutavý text nepochybně zaujme nejen religionisty, biblisty a teology, ale také širší odbornou veřejnost. (Založil/a: Nika_D)

(více)  
Klára Břeňová Klára Břeňová

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Hledající
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 3. 2016, 20:42
Fantazie. Tato knížka mi pomohla se orientovat minimálně ve 3 bodech – zaprvé: otázkou a řešením prvotního hříchu (snězení jablka ze stromu poznání) v ráji by vlastně nemělo být hledání selhání člověka, ale poukázáním na nevyhnutelnou událost, která se musela dříve nebo později stát, neboť jinak by "prvotní lidé" byli pouze "vylepšenější" či "probuzenější" zvířata, anebo jako je uvedeno v knize - dětmi bez možnosti dospět. Plné lidství přichází teprve s "otevřením očí" po požití jablka, kdy si Adam a Eva uvědomují sebe sama - a následkem čehož jsou vyhnáni z ráje. Proč ? Vždyť kdyby se toto vše neodehrálo, jak by člověk mohl poznat a využít veškerý potenciál, který byl do něj vložen při „stvoření“? Nemohl by se plně realizovat a tím pádem se i rozvíjet, žil by možná v klidu, bez starostí, ale pořád jen ve „zlaté kleci“ v Edenu. Je špatné poznat svou nahotu či sexualitu? Je špatné poznat, že jsem něco víc, než jsem si dosud mohl připustit? Pokud Bůh je, nechápu ho - proč nechce člověka ke svému obrazu, přestože říká, že ho tak chtěl stvořit ? Bojí se ohrožení sebe sama nebo lidí mezi sebou? Na to vše se těžko hledá odpověď, Bůh mi tu ale vychází v jednání dost rozpolcený. Při hledání rozumné odpovědi se zde kloním spíše k myšlence, že se zde jedná o snahu lidí zpětně hledat odpovědi na otázku smrti / nesmrtelnosti, dlouhověkosti či smysl života v útrapách (neposlechli = museli odejít = vše těžké začalo). Zadruhé: velice zajímavě podané formování Izraele jako takového ve vztahu ke svým sousedům (kterou jsem již měl možnost najít i u jiných autorů – Finkelstein, Silberman atd.), v tomto případě vyzdvihnuta náboženská praxe resp. podobnost (a někdy i shodnost) pohřebních praktik nově se vyvíjejícího izraelského etnika v porovnání s kenaánskými „jinověrci“. Tedy neplatí, že se Izrael jako jednotná vlna přicházející z Egypta s prakticky již zformovanou náboženskou naukou valí Palestinou a díky Boží vůli poráží jednotlivé místní kmeny, ale naopak - Izrael se "vyformoval" právě v Palestině z „místních“ a „upřednostňovaná“ mojžíšská nomádská větev z Egypta byla nejspíše pouze doplňkem. S postupným vítězstvím jahvistického kultu dochází k očišťování od původního pohanského balastu a teprve pod vlivem exilových / poexilových reformních snah se „dovyprofilovala“ konečná podoba hebrejského náboženství (monoteismu) s většinovým zaměřením na život zde na zemi a ne v "podzemí" (či stykem s ním). To, že „vše souvisí se vším“ a postupně se formuje, vyvíjí a je vzájemně provázáno (zde ve smyslu náboženství a víry v Boha / bohy), je zajímavě podáno v knize „Evoluce Boha“ od Roberta Wrighta (doporučuji). A nakonec zatřetí: exkurz do náboženství Kennánu a Mezopotámie přede mnou otevřel nový obzor k poznávání, protože tady je má paměť jako „pole neorané“. Takže další střípek skládačky v mé knihovně o historii Blízkého Východu.