Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Hluboká

100%
5 1
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Hluboká

Podtitul: Kulturní dějiny jednoho skrytého místa


Originální název: Hluboká

Nejnovější vydání:
Malvern - 2012
ISBN: 978-80-87580-31-8
Počet stránek: 178
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Malvern (2012) 978-80-87580-31-8 178

Co bývala kdysi Florianova Stará Říše a Reynkův Petrkov a později Magorovo Vydří, to byla v devadesátých letech 20. století Rolečkova Hluboká: dům na Vysočině, ve kterém se scházejí radikální katolíci a vytvářejí stranou od moderního světa i od oficiální církve svoji "kontrakulturu", svůj originální životní styl a svou nauku, jež se v případě Hluboké nazývá "mahájánový katolicismus". Dějiny této skryté komunity rekonstruuje a do širších kulturních kontextů vsazuje studie Martina C. Putny. Její zašlý svět evokují dobové apokryfy a meditace Aleše Rolečka a fotografie Štěpána Bartoše. (Založil/a: Laponka)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

lacertacz
100% 100% 100% 100% 100%
  13. 5. 2014, 17:17
Fenomén kontrakultury neskončil s listopadem 1989. Jak na příběhu komunity sdružující se v malé vesničce v Železných horách dokládá kniha Martina C. Putny a Aleše Rolečka nazvaná Hluboká, trval minimálně celá devadesátá léta. Underground neskončil, underground trvá.

Pojem underground přitom někdejší "člen" komunity v obci Hluboká Martin C. Putna v sebevědomě vyklenuté úvodní studii vůbec nepoužije. Zdejší duchovní rovinu charakterizuje provokujícím pojmem "mahajánový katolicismus". Tím je v jeho interpretaci křesťanská víra pevně ukotvená v tradici, zároveň však ochotně, až nadšeně akceptující duchovní jinakosti. Myšlenkový kontext Hluboké tak v sobě může zahrnout odkazy keltské i taoistické, aniž by stanuly v rozporu.

Obec Hluboká nabídla "dočasný domov a rodinu pro ty, kdo žádný uspokojivý domov a rodinu nemají". Bylo jich pár desítek. Na množství ale nehleďme. Nacházíme mezi nimi inspirativní osobnosti – kromě Putny samotného třeba sociologa a novináře Jana Jandourka, fotografa Štěpána Bartoše, jehož snímky knihu provázejí, či historika Martina Bedřicha. Role otce zakladatele je však navždy obsazena jiným jménem: středoškolským učitelem Alešem Rolečkem.

Česká (kontra)kultura má v komunitách utvářených mimo převládající společenský kánon, a jemu navzdory, dlouhou a velkolepou tradici. Putna se ve své studii odvolává v první řadě na Starou Říši Josefa Floriana, katolického buditele a vizionáře. Hluboká na jeho okruh navazuje nejen svým katolicismem – v obou případech ve formě těžko akceptovatelné dobovou hierarchií –, ale i jistým historicismem (v Hluboké je vzýván zejména barok).

[http://art.ihned.cz/knihy/c1-59472150-martin-c-putna-ales-rolecek-stepan-bartos-hluboka-recenze]