Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Hebrejská bible a dějiny

85%
4 4
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Hebrejská bible a dějiny

Podtitul: Úvod do starozákonní literatury


Originální název: Das Alte Testament - Eine Einführung

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Vyšehrad - 2015
ISBN: 978-80-7429-541-6
Počet stránek: 376
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 3x v přečtených
v knihovně 4x v knihovně
k přečtení 1x k přečtení
právě čte 1x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Vyšehrad (2015) 978-80-7429-541-6 376
Vyšehrad (2003) 80-7021-634-4 376
Scriptorium (2003) 80-7021-634-4 376

Publikace, která přehledně a systematicky shrnuje současné poznatky starozákonního bádání. Její první část přináší přehled starších izraelských dějin, který zároveň zvažuje starozákonní tradice. Druhá část konfrontuje starozákonní literaturu, zvláště její druhy a žánry, s konkrétní tváří života ve starém Izraeli. Nejobsáhlejší třetí část je věnovaná jednotlivým spisům Starého zákona. (Založil/a: Eli.)

(více)  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Hledající
80% 80% 80% 80% 80%
  30. 1. 2016, 19:42
Již dlouhou dobu se mi daří vybírat si knihy s tematikou, která mě nejen zajímá (no jak jinak, že), ale zároveň jsem navýsost spokojený s tím, co dostanu „naservírováno“ (tedy dobře napsané, spousta nových informací, zajímavé či nově diferencované pohledy na danou problematiku, dílo mi ozřejmuje místa, kde jsem dosud tápal nebo o kterých jsem zatím neměl žádné informace apod.). A to je případ i této knihy. Společně s „Objevováním Bible“ a „David a Šalamoun“ od Israele Finkelsteina a Neila Asher Silbermana tvoří „Hebrejská Bible a dějiny“ „zlatý“ triptych pojednávající o historicko- nábožensko-politickém vývoji starého Izraele od vzniku světa (společné dějiny lidstva) do exilní a částečně až poexilní doby. Kniha je rozdělena na 3 oddíly - v prvním autor tvoří jakousi souvislou dějovou linii, která spojuje jednotlivé knihy a načrtává velice srozumitelně historickou návaznost jednotlivých etap „odkud kam Izrael kráčel“, takže i ten, kdo nezná podrobněji jednotlivé starozákonní knihy, může velice jasně získat informace - kdo byli Izraelci, kde se tu vzali (příchod z Egypta x asimilační teorie přímo v Palestině), jaké byly vazby mezi nimi a okolním víceméně „nepřátelkým“ světem, jak se strukturovali, kdo jim vládl atd. A to vše na podkladě nejnovějších výzkumů (tedy to hlavně v dalších 2 uvedených knihách viz výše, které jsou „mladší“ a tudíž „zralejší, ale základy jsou již dostatečně vyjádřeny i zde v titulním díle), které se mnohdy „odklánějí“ od jasné linie, kterou si chtěli staří Izraelité vytvořit v rámci vlastního sebeurčení a svého místa v dějinách oblasti Blízkého východu , a to nejen vůči okolnímu světu, ale i v rámci vlastního společenství (např. mnohými pisateli / proroky vyjádřená „rivalita“ Severního Izraele a Judska, kdy „ti ze severu“ byli většinou spíše horší než „ti z jihu“, ať se to týkalo králů nebo třeba „koketování“ s jinými božstvy, a to zvláště při redakcích knih v rámci předexilních reforem nebo i v poexilní době, kdy funguje z celého původního státu jen Judsko, či lepší ekonomická prosperita Izraele před chudším Judskem – opět viz výše 2 uvedené další publikace). Tento oddíl jsem ocenil asi nejvíce. Druhá část podrobněji rozebírá každou knihu stran literárního žánru, popisuje vlastní život Izraelců a nakonec třetí díl se věnuje jednotlivým knihám kánonu, jejich autorům a "spoluautorům", jazykovému a strukturálnímu rozboru atd. (nejtěžší oddíl na čtení, tady už je nutné systematické čtení a porovnávání s Biblí). Bohužel nebylo v mých silách si současně pročíst i příslušné biblické verše v odkazech, protože už tak je informací hodně, nedá se vše zapamatovat (pořád lituji omezenosti své mozkové kapacity), ale touha porozumět mě nutí si někdy v budoucnu knihu opět přečíst a najít si dost času pracovat přímo s vlastním biblickým textem. A to určitě bude.