Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Sňatek mezi východem a západem

80%
4 1
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Sňatek mezi východem a západem Originální název: The Marriage of East and West
Poprvé vydáno celosvětově: 1982

Nejnovější vydání:
Cesta - 1997
ISBN: 80-85319-70-5
Počet stránek: 220
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 0x v oblíbených
v přečtených 1x v přečtených
v knihovně 0x v knihovně
k přečtení 2x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 0x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Cesta (1997) 80-85319-70-5 220

Anglický benediktín Bede Griffiths přijel do Indie v roce 1955. Prošel několika ašrámy. Od roku 1968 se zúčastnil průkopnického pokusu založit v Indii křesťanskou komunitu, která by se přizpůsobila hinduistickému způsobu života a myšlení,která by se řídila zvyklostmi hinduistickému ašrámu a byla centrem, kde se lidé různých náboženství mohou setkávat a společně růst k oné jednotě v Pravdě, která je cílem každého náboženství. (Založil/a: Nantong)

(více)  
Bede Griffiths Bede Griffiths
*17.12.1906 - †13.05.1993


Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

jatox
80% 80% 80% 80% 80%
  5. 2. 2014, 23:01
Nejdřív trošku o čem kniha vlastně je: (z oficiální anotace se člověk moc nedozví)
Benediktinský mnich se zamýšlí nad současnými problémy Západu. Přestože západní kultura vyrostla z židovsko-křesťanské tradice, až příliš se nechala pohltit vědecko-technickou revolucí, "díky" níž všichni brzy spějeme ke svému konci, a aby toho nebylo málo, planetku vezmeme s sebou.
Autor knihy se domnívá, že Západ, včetně církve, by se měl inspirovat ve spiritualitě Východu, aby se mohlo snoubit racionální a intuitivní myšlení, v čemž vidí naději.

Dál se autor zabývá spirituální a asi i doktrinální podstatou hinduismu, a srovnává ho s judaismem a hlavně křesťanskou zvěstí. Dozvíte se třeba, proč hinduismus není panteistické ani polyteistické náboženství.

Jako hlavní tezí vnímám to, že všechna náboženství mají svůj podíl na zjevení Pravdy, která je jen jedna, pouze vyjádřena různými způsoby. Různá náboženství mají přijímat koncepty jiných náboženství, protože i církev jakožto instituce existuje v pomíjivém světě jevů a je prostě výtvorem člověka. Můžeme tvrdit, že Vatikán má požehnání od Sv. Pavla (doufám?) a asi i Ducha sv., ale to neznamená, že v ostatních náboženstvích Duch nepůsobí, a že se ani Vatikán nereformuje.

A teď už víc k osobním postřehům.
Musim ocenit, že knihu napsal benediktinskej mnich. Je fakt, že ten směr patří asi k takovejm "přístupnějším", soudě i podle toho, že vychází částečně z Freuda apod. Ale zkrátka, takováhle vize člověka, kterej je člen nějaký církve, není úplně samozřejmá. Pro to společný podílení se na Pravdě atd. mi byly myšlenky prostě dost sympatický.

Celkem dobře se to četlo. I když už o tom něco malinko vim, hinduismus pro mě vlastně byla novinka, a občas to bylo trochu moc abstraktní (rozdíly a představa toho, co teda vlastně je Brahma/Átman/Puruša), ale podstatu snad v hlavě mám:) Hlavně se mi to tak různě spojilo s různým jiným, a tak akorát mě to obohatilo. A zaujalo mě pojetí tzv. mýtů a tzv. zázraků.

A trošku kritiky nakonec. Chybělo mi rozvedení pojetí hříchu, pekla, reinkarnace, o tom, jak to vlastně souznívá s věčně milostivým Bohem. A taky prostě, za jakejch okolností na vás čeká "peklo" a naopak, protože to mi v náboženství připadá jako dost zásadní. Nebo je podle autora nejdůležitější čistě jen sjednocení s Bohem, jenže to s ne-hříšností celkem dost souvisí. A hlavně ve většině křesťanský literatury to je furt "ty ty ty, když budeš dělat to a to, čeká tě věčný utrpení" - autor se zabývá akorát tou otázkou věčnosti a má na to dle mě taky dost zajímavej názor.
To, že mi to tam chybí asi způsobila četba knihy Neočekávaná cesta, kde je to dost zproblematizovaný. A moc bych právě autoroj tý knížky doporučila, aby si tohle přečet, protože tam osobně vnímám značnou opozici. Kdoví, jak by Griffiths reagoval na podstatu křesťanství jako společenství a odmítnutí subjektivismu? Jeho pohled je ale zkrátka pro mě INTUITIVNĚ na správný cestě.

No a dál mě napadá, že mi to možná přijde až moc ideální. Takže vlastně hinduismus a křesťanství nese téměř stejný poselství... hmm, ale co ty rozdíly, kvůli kterejm je třeba Indie tam, kde je? Samospasitelný intuitivní myšlení? Možná právě to podceňování stvořenýho, nějaký to pojetí reinkarnace..., a nebo je to blbost a je v tom kulturní a historická podmíněnost, oukej, ale prostě ALE! Každopádně, kdybych byla vzdělanější, možná bych věděla o rozdílech, který tenhle optimismus či co hluboko pohřběj.
Takže možná se až moc chytám stébla, který je mi trochu bližší, než všechny jiný sračky (oproti tomuhle jednostranně zaměřený), který momentálně musim číst, ale prostě hodnotím takto.