Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Móda v ulicích protektorátu

89%
4 7
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Móda v ulicích protektorátu

Podtitul: Život-oděv-lidé


Originální název: Móda v ulicích protektorátu
Poprvé vydáno celosvětově: 2013

Nejnovější vydání:
Grada - 2013
ISBN: 978-80-247-5020-0
Počet stránek: 288
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 6x v přečtených
v knihovně 5x v knihovně
k přečtení 9x k přečtení
právě čte 2x právě čte
si přeje 1x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Grada (2013) 978-80-247-5020-0 288

Ani v době všeobecného nedostatku a přídělového systému v období Portektorátu Čechy a Morava (1939-1945) se ženy nevzdaly touhy po elegantním slušivém oděvu. Doba přinesla nové úsporné střihy, kombinování a přešívání. Na jedné straně ženy obdivovaly v biografech velké plesové toalety a luxusní kožešiny na hvězdách stříbrného plátna, na straně druhé byly oděvy podřízeny přídělovému systému a zboží na černém trhu nebylo pro běžného obyvatele dostupné. Graficky přitažlivá publikace ukazuje jak se proměňovala módní linie, jak řešili výrobci i ženy nedostatek materiálu, ale i k jakým příležitostem se nejrůznější oděvy oblékaly. Co nosil státní prezident Emil Hácha a členové vlády, v čem se na plese objevily Lída Baarová a Adina Mandlová, ale i jak vypadaly pracovní šaty prodavačky či sportovní oděv. Kniha se čtivou formou věnuje každodenní realitě života v protektorátu, obsahuje dosud nepublikované pamětí osobností i reprodukce z dobových společenských časopisů. Móda je vizuální téma, které pouze v kombinaci s dobovými fotografiemi, fotografiemi sbírkových předmětů, reklamou, ale hlavně vynikajícími dobovými módními kresbami umožní čtenářům udělat si konkrétní představu o eleganci, kterou období protektorátu navazovalo na první republiku. (Založil/a: Kůstka)

(více)  
Miroslava Burianová Miroslava Burianová
*??.??.1975

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Mlle
80% 80% 80% 80% 80%
  21. 4. 2014, 15:13
Ke knize mám tři zásadní výtky: 1. Nedostatečné množství reálných oděvů na soudobých barevných fotografiích. Ty, které v knize jsou, by si pak zasloužily lepší fotky - tmavé detaily, švy i vzory se na některých částech oděvu v nedostatečném osvětlení ztrácí. Autorka se patrně zcela omezila na zdroj Národního muzea, jehož inventář je k dané problematice buď nedostatečný, nebo není vytěžen na maximum. To překvapuje, protože reálie z dané doby nejsou nedosažitelnou vzácností. Protožte granty na podobné projekty bývají relativně štědré, nezdá se, že by tím nejpravděpodobnějším důvodem mohl být nedostatek finančních prostředků na zaplacení dobrého fotografa, spíše se nabízí vysvětlení, že chybí invence a zejména čas, který by bylo ovšem nutné k získání takových materiálů na vlastní pěst obětovat. Fotografie reálných oděvů a doplňků jsou v knize suplovány řadou drobných až miniaturních ukázek z dobových módních časopisů, reklam, či fotografických záznamů prvorepublikových hvězd a známých osobností, kterých je sice mnoho a pro účely knihy jsou podstatné, ale o skutečném odívání většiny žen a mužů v době protektorátu toho vypovídají jen málo (v tomto směru kniha ve srovnání například s Ludmilou Kybalovou bohužel příliš neobstojí). 2. Jazyk knihy je velmi školácký. Věty se často omezují na holé vyjmenovávání jevů a jejich učebnicový popis. Bohužel, tímto nešvarem trpí více publikací z pera autorů, jež opustili školy teprve nedávno. Tvůrčímu psaní a stylistice, která je zásadní pro jakýkoliv literární žánr bez výjimky, není na školách, odkud ovšem vycházejí budoucí autoři, věnována pozornost. Autorská díla potom často vypadají jako bakalářské práce, kde si stylistiky nikdo nevšímá. Je to na škodu díla, které se pak prostě špatně čte - dlouhé vyjmenovávání stále téhož stejným tónem je při sebevětší snaze po určité době prostě jen únavné a od snahy prokousat se jinak velmi zajímavým tématem spíše odvádí. Přitom existuje mnoho výtečných odborných autorů z různých oborů, jimiž je možné se v tomto směru inspirovat alespoň samostudiem (namátkou Dawkins, Eliade, Cahill... ) 3. Pojmový slovník je velmi omezený a z nějakého neznámého důvodu zcela netříděný. V knize tak zcela chybí základní výklady pojmů použitých materiálů a šicích technik (například u hesla trikotýn se v rejstříku dozvíme pouze to, že se jedná o "měkkou lehce elastickou tkaninu připomínající pleteninu, používala se na dámské košile, dámské šaty a prádlo", ale vůbec se nedozvíme, jaké bylo složení takového materiálu; u hesla "linon" se správně dočteme, že šlo o "bavlnářskou tkaninu", tento pojem ale vůbec není nikde vysvětlen, a tak se méně znalý čtenář může domnívat, že je to tkanina bavlněná). Materiálům obecně se kniha věnuje povážlivě málo, přitom je to z hlediska historie módy obzvláště pak v těchto předělových obdobích jedno z nejzajímavějších témat. Knihu ovšem celkově hodnotím kladně. V textových částech obsahuje značné pensum informací, které se kromě oblečení zabývají z poměrně velké části historickým kontextem - proměnou pracovní doby žen, podmínkami nasazení do německých pracovních táborů, dobovými sportovními a dalšími reklamami, slavnými osobnostmi, kavárenskými zvyky, oblíbeností filmů, přídělovým systémem, stravou v období protektorátu, ad.