Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Čechy na konci věků

100%
5 1
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Čechy na konci věků

Podtitul: Apokalyptické myšlení a vize husitské doby


Originální název: Čechy na konci věků
Poprvé vydáno celosvětově: 2014

Nejnovější vydání:
Argo - 2014
ISBN: 978-80-257-1003-6
Počet stránek: 416
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 1x v oblíbených
v přečtených 2x v přečtených
v knihovně 2x v knihovně
k přečtení 3x k přečtení
právě čte 0x právě čte
si přeje 1x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Argo (2014) 978-80-257-1003-6 416

V této knize autorka zkoumá apokalyptická proroctví a jejich využití v husitských Čechách s přihlédnutím k širšímu evropskému středověkému kontextu. Proroctví vnímá jako nástroj interpretace dané doby, jako prostředek porozumění přítomnosti a minulosti. V první části zaměřuje pozornost na prezentaci moci prostřednictvím podoby Antikrista, přenášení obrazu Posledního císaře na středověké panovníky či role světské moci v apokalypticky vykládané přítomnosti, ve druhé části se soustředí na problematiku využití apokalyptických proroctví jako prostředku podnícení, vysvětlení a legitimizace změn ve společnosti během neklidných let husitské revoluce. (Založil/a: addelka)

(více)  
Pavlína Cermanová Pavlína Cermanová

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

Hledající
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 12. 2015, 18:15
Apokalypticko-eschatologické vize byly nedílnou součástí života středověkého člověka. Celé dějiny světa, jak byly chápané křesťanskou společností, měly svůj jednoznačně daný počátek (rajské prostředí) a konec, který sice byl nastíněn prorockými vizemi biblických knih (zvl. Daniel a Zjevení), ale konkrétní události, čas jejich vzniku či jednotlivé vystupující postavy (kromě Ježíše) tak jednoznačně určené nebyly. Byla snaha vztáhnout probíhající historicko-společenské dějiny k dějinám eschatologickým, konkrétně pojmenovat (ve vztahu k příslušným pasážím Bible a posléze i komentářům „nových“ proroků a vykladačů Písma) dějinné úseky a přiřadit pojmy Antikrist, šelma atd. ke konkrétním osobám (např. panovníkovi, papeži atd.). A právě s tímto vším nás seznamuje tato kniha, která se kromě všeobecně evropského myšlení a pohledu na věc zvláště zaměřuje na vztah událostí k českým zemím, a to předhusitského / husitského období. Jsou zde uvedeny práce a citace z nich mnoha myslitelů, kteří se danou problematikou zabývali, a kteří třeba i navzájem od sebe čerpali či se doplňovali (Milíč z Kroměříže, Jáchym z Fiore, Jakoubek ze Stříbra, Biskupec …), tematika tak bohatá, ale zároveň složitá k zapamatování, přesto autorka dokázala, že po přečtení si každý dokáže vytvořit globální obraz toho „o co v té době šlo“ nebo proč bylo husitství tak radikální reformní směr. Jednoznačně skvělá kniha, k doplnění vědomostí o „počátku a konci světa“ bych doporučil ještě přečíst „Tisíc let štěstí“ (Jean Delumeau) a „Dějiny ďábla“ (Robert Muchenbled).