Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Továrna na Absolutno

80%
4 308
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Továrna na Absolutno
 Všechny obaly
Továrna na Absolutno
 Všechny obaly
Autor:
Originální název: Továrna na Absolutno
Poprvé vydáno celosvětově: 1922

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
Millennium Publishing - 2009
ISBN: 978-80-86201-56-6
Počet stránek: 184
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 40x v oblíbených
v přečtených 615x v přečtených
v knihovně 116x v knihovně
k přečtení 98x k přečtení
právě čte 6x právě čte
si přeje 2x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
Millennium Publishing (2009) 978-80-86201-56-6 184
Československý spisovatel (1975) 158
Růže (1969) 43-009-69 96
Československý spisovatel (1962) 187

Továrna na absolutno byla knižně vydána v roce 1922, ve fejetonové podobě dílo vycházelo v Lidových novinách v letech 1921-22. Čapka nepochybně zasáhl ohromující rozvoj válečné techniky. Popularizovaná ba vulgarizovaná „atomistická teorie" ho přivedla na myšlenku, že po totálním spálení hmoty nezůstane nic než Bůh. Že se Bůh nemusí nutně projevovat jako bytost dobrotivá a tvůrčí, to je zase myšlenka naveskrze čapkovská. Román (spíš cyklus fejetonů) končí nepříliš přesvědčivou vizí všeobecného smíření.

(více)  

Štítky

více  
Karel Čapek Karel Čapek
*09.01.1890 - †25.12.1938

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

vladislaus
80% 80% 80% 80% 80%
  17. 4. 2015, 14:03
4 hvězdy dávám hlavně za humor a jazyk. Kniha je ale dosti nevyrovnaná. Začáteční nápad je dobrý, jeho rozvinutí již ne. Pan Čapek nikdy Absolutno nepochopil a neprocítil, jinak by knihu nenapsal tímto způsobem. Absolutno by lidi jistě ovlivnilo, ale úplně odlišně.
nevermore
100% 100% 100% 100% 100%
  19. 7. 2016, 18:26
Jednou je to souhrn fejetonů, tak je to zkrátka souhrn fejetonů, brečet tady nad formou je pak dost liché.
Čapek se nesnaží, osvětlit, co je to Bůh (absolutno) a ani si vůbec nemysím, že ho tak sám chápal. Spíš bych v jeho humanistickém duchu chápal pointu, že vše je o toleranci, a tisíc lidí může věřit tisíci různým věcem. Absolutno bylo v tomto případě jen prostředek této myšlenky. Výmluvně je to vše uvedeno v kapitole Na tichomořském atolu.
Tak si říkám, že je možná dobře, že pan Čapek absolutno nepochopil a neprocítil jako místni všeználci, asi by mě to pak nebavilo :)
Anael
60% 60% 60% 60% 60%
  31. 8. 2012, 20:41
Čapka mám ráda, ale tahle kniha mi nesedla. Možná je to tím, že byla psána v podobě fejetonů a ty na sebe zvláštně navazovaly. Kdyby to bylo psáno jako celek, asi by se mi to líbilo víc.
CarolineS
60% 60% 60% 60% 60%
  29. 8. 2012, 1:15
Tak jsem ráda, že nejsem jediná, koho tahle kniha vůbec nezaujala.. Námět dobrý, jeho zpracování už tak moc ne.
jehlaspichlas
80% 80% 80% 80% 80%
  25. 8. 2014, 17:32
Opravdu zajímavá satira. Invaze něčeho mocného všudypřítomného nic tzv. Bůh, odporující požadavkům církve. Vážně bych tím nechtěl být ovlivněn, konat zázraky a všechen majetek bezhlavě darovat spodině. Kdyby to někdo dnes zpracoval (nejspíš S. King), určitě by se to stalo bestsellerem.
Ducii
60% 60% 60% 60% 60%
  9. 11. 2012, 12:52
Prvních zhruba deset kapitol - super. Potom se to ale celé rozplizlo a bylo to celkem nudné. Dost patrné bylo, že autor psal kapitoly na pokračování a že od kapitoly třináct moc nevěděl, co psát - tato kapitola byla asi zdaleka nejhorší. Jako celek tedy nic moc.
Hlavní myšlenka je nicméně dobrá, ostatně tak už to u Čapka vždycky bývá! Zpracování se ale tentokrát příliš nevydařilo.
Bloodym
80% 80% 80% 80% 80%
  16. 12. 2013, 20:20
Povinná četba na gymnasiu, ale já se u ní neskutečně bavila. Příhody s absolutnem mají vtip, myšlenku a kouzlo. S posledními fejetony už to tak žhavé nebylo, ale první tři čtvrtiny knihy jsou skvostem
Jasanek
100% 100% 100% 100% 100%
  21. 8. 2010, 23:55
Těžko pochopitelná kniha, která vlastně knihou být vůbec neměla. Čapek původně chtěl napsat jeden dlouhý fejeton, ale následně se rozepsal a napsal více stran. Napadlo ho pokračování a v LN řekl, že jich bude celkem 27 a tak psal. Každá kapitola je sám o sobě uzavřený fejeton. Pokud se na to díváte takto a ne jako na celek, je to dokonalé dílo!
Martin_cz
80% 80% 80% 80% 80%
  15. 11. 2013, 23:57
Velmi mě překvapil ten zvrat, kdy se z knihy stane vlastně naprosto jiná kniha. Zrcadení v opravdových náboženstvích bylo však pojeto perfektně.
huttershofen
60% 60% 60% 60% 60%
  29. 1. 2013, 17:07
Čapek je skvělý, o tom není pochyb. Ale Továrna na absolutno jakoby něčím nefungovala, asi je to tím, jak ji psal po kouskách a sám si k ní asi neudělal ten pravý vztah. Nevím. V porovnání s jinými jeho knihami zkrátka o stupeň níž.
RockWagram
100% 100% 100% 100% 100%
  12. 10. 2015, 19:06
Obsahuje spoiler spoiler Z trojice R.U.R., Věc Makropulos a Továrna na Absolutno (i když ta není divadelní hra), se mi právě tohle líbí nejvíc. Možná je to tím, že mi u Čapkových dramat chybí nějaký ten skrytý projev, což může být způsobeno limitovaností dramatu. Ale hlavně jako nápad je Továrna na Absolutno podle mě nejoriginálnější. Sice mi nesedí, že by lidstvo po osvícení a poznání Boha zkrachovalo, zchudlo a začalo válčit (osvícení se přece nerovná zblbnutí), ale to bylo zkrátka autorovo rozhodutí. Nakonec se to vyvrbilo moc hezky. Průběh světové války provází několik velice uvědomnělých vhledů do psychologie davu i jednotlivce. Zakončení bylo, řekl bych, až roztomilé. Bravo, pane Čapku. Doufám, že si zase někdy takhle dobře pokecáme.
svenny
  28. 6. 2013, 1:01
Jako i v dalsich Capkovych knihach zacalo to jako prvotridni sci-fi schopne konkurovat soudobe literature... a konec za moc nestal. Nechovat k tomuto velikanovi ceske kultury bezmeznou uctu, rekl bych, ze konce neumel, pripadne je flakal.
Takhle nezbyva nez ho omluvit - prece jenom to byl jeden z prvnich sci-fi autoru a s pridavanim dobrych koncu k apokalyptickym sci-fi pribehum tou dobou jeste nemel nikdo zadne zkusenosti.
mitote
40% 40% 40% 40% 40%
  27. 6. 2011, 13:21
Nápad pěkný, ale na můj vkus moc božské, moc církevní, moc víry... Čapkům styl se mi nelíbí, kniha pro mě nebyla ani čtivá. Věřím tomu, že Čapek má spoustu příznivců, ale pro mě jeho styl tvorby není...

---------------------

Jediné, za co dávám plus je teorie o vzniku absolutna - má to nápad a člověk se tou myšlenkou dále zaobírá, škoda jen, že Čapek je prostě... Čapek. Jeho styl tvorby mě nebaví, moc božské a moc víry. Přiznám se, že knížku jsem nedočetla, ale zbytečně bych se jen dál tou knihou trápila...
Alduin
60% 60% 60% 60% 60%
  15. 12. 2014, 18:27
Kvalitní čapkovina, která poučí i pobaví. Slabinou knihy je nesouvislost a i taková rozvláčnost, ale pan Čapek se samozřejmě musel vyřádit. Lidé po světě mají různé víry, protože jsou odlišní. Věří ve svého boha, ale něvěří lidem, jenž vyznávají toho svého. Pointou je ponaučení, že lidé by se měli nejprve naučit věřit lidem a pak pochopí, proč jsou různí, mají různou kulturu, zvyky, náboženství a bohy.
ilon-a
40% 40% 40% 40% 40%
  9. 11. 2014, 23:37
Beru sice v potaz, že původní účel byla sbírka fejetonů. Ale Továrna na absolutno pro mě byla bohužel snad jediná z Čapkových knih, o který můžu prohlásit, že mě vážně nebavila... Fanatický náboženský kecy a sáhodlouhý texty o prďolech posedlý Bohem mě prostě nějak nevzrušovaly a měla sem co dělat, abych knížku dočetla.
rosavtrave
80% 80% 80% 80% 80%
  7. 11. 2011, 21:22
Z filozofického hlediska se mi děj líbil a podstata toho, co tím chtěl "básník říct" také: "Každej to myslí náramně dobře s lidstvem, ale s jedním každým člověkem, to ne. Tebe zabiju, ale lidstvo spasím. A to nejni dobře, Velebnosti. Svět bude zlej pokud nezačnou lidi věřit v lidi."
SallyZen
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 4. 2014, 20:21
No vidíte to, mnoha lidem tahle kniha od Čapka moc nesedla a mě zase sedla ze všech nejvíc. Zhltnul jsem ji téměř v jednom dni. Výborně vypracovaná představa světa, kdyby se stalo něco podobného, což je určitě zajímaváá idea. Souhlasím s nepřesvědčivým koncem, který si určitě vykladám jinak, ale i přesto Čapkovo TOP a jedno z nejlepších děl, co se týče myšlenky a nápadu, co jsem četl.
Gwaihir
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 1. 2015, 15:49
Jak sám autor poznamenává, nejedná se v tomto případě o román, ale spíše o fejetonový seriál, což stvořený z notné části za běhu, což způsobuje, že ve střední pasáži jeví se děj poněkud rozvláčněji a jakoby nevědom si svého cíle. Přesto však svou nápaditostí a vykreslením utopického průběhu věcí, včetně jejich absurdních důsledků, přináší i tato Čapkova kniha mnohá zamyšlení. Snaží se totiž poukázat na dvojakost postihující prakticky všechen “pokrok“ a také veškerou víru. V samotném závěru potom mistrně naráží rovněž na neustále se opakující koloběh dějin a vývoje, z nějž je třeba se poučit a čerpat. To vše je samozřejmě okořeněno patřičnou dávkou jemného humoru. 90 %
haoken
60% 60% 60% 60% 60%
  4. 2. 2012, 13:50
Čapkovi jsem se dlouho vyhýbal, až mi to nedalo a pustil jsem se i do tohohle autora a to tímto románem - fejetonem. Bohužel dávám jen 3*, protože už jsem se opravdu nemohl dočkat konce. Jako krátký fejeton super, jako román divné. Já jsem z toho tedy dost cítil fakt, že to Čapek psal spíše proto, že to slíbil, než proto, že chtěl.
VejaVenaVera
40% 40% 40% 40% 40%
  10. 9. 2010, 13:51
Souhlasím s komentáři podemnou, kniha mě nebavila, latinským úryvkům jsem nerozuměla. Kniha patří k prvním utopickým dílům Karla Čapka. Dávám 2 hvězdičky, protože nejsem milovnice těchto utopických fejetonů.
andre
80% 80% 80% 80% 80%
  4. 5. 2010, 21:44
Velice zajímavá kniha, ať již pro svou zajímavou myšlenku vycházející z atomistické teorie, se kterou lehce laškuje, nebo zbylé motivy, jenž jsou snad vedlejším důsledkem tehdejšího válečného rozmachu. Zajímavý a snad i podivný konec docela podtrhuje předešlý děj, jenž se nepříliš zaobírá samotnou válkou.
Karel Kunst
80% 80% 80% 80% 80%
  2. 2. 2014, 15:51
Zpočátku zajímavý začátek, ale zbytek mě už tolik nezaujal..místy jsem se musel i přemáhat, abych knihu dočetl..:/
lucie-b
40% 40% 40% 40% 40%
  25. 3. 2012, 16:46
Tato kniha se mi moc nelíbila, i když uznávám, že hlavní myšlenka je opravdu zajímavá. Jinak je to velmi nudné a zdlouhavé, většina kapitol pouze zbytečně prodlužuje příběh, aniž by nám řekla něco k věci. A navíc nemám ráda náboženskou tematiku, takže bohužel...