Registrovat
Přihlášení
nebo
Ztracené heslo?
Na úvodní stránku Na úvodní stránku
Československá bibliografická databáze
Registrovat

Bílá nemoc

89%
4 1469
Hodnotit lze až po přihlášení
Zavřít Chcete knihu okomentovat, hodnotit či ji uložit do svého knižního seznamu? Začnete zde

Bílá nemoc
 Všechny obaly
Bílá nemoc
 Všechny obaly
Bílá nemoc
 Všechny obaly
Bílá nemoc
 Všechny obaly
Bílá nemoc
 Všechny obaly
Autor:
Originální název: Bílá nemoc
Poprvé vydáno celosvětově: 1937

Nejnovější vydání: (Všechna vydání)
BETA Dobrovský - 2013
ISBN: 978-80-7390-063-2
Počet stránek: 112
Sdílet
  Facebook   Twitter   Zobrazit adresu   Poslat e-mailem
Kde kniha žije?
v oblíbených 272x v oblíbených
v přečtených 3033x v přečtených
v knihovně 205x v knihovně
k přečtení 250x k přečtení
právě čte 7x právě čte
si přeje 19x si přeje
Skrýt  

Všechny obaly

Skrýt  

Všechna vydání knihy

Nakladatelství (rok) ISBN Počet stránek Poznámka
BETA Dobrovský (2013) 978-80-7390-063-2 112
Artur (2013) 978-80-7483-006-8 92
Artur (2010) 978-80-87128-52-7 92
Artur (2009) 978-80-87128-28-2 91
Artur (2004) 80-86216-47-0 92
Orbis (1962) 89
Orbis (1961) 95
Dilia (1961) 86
František Borový (1948) 122
František Borový (1945) 122
František Borový (1938) 122
František Borový (1937) 122

Bílá nemoc je hra o třech dějstvích, kterou Karel Čapek napsal v předvečer 2. světové války. Reagoval v ní a varoval před nebezpečím, které pro tehdejší Evropu představovalo Hitlerovo Německo, což si tehdy ne každý uvědomoval. Na scénu byla uvedena roku 1937. Světem v té době obcházel hrozivý přízrak, fašismus.\r\nZemě, kde se děj Bílé nemoci odehrává, zčásti připomíná tehdejší Německo nebo Itálii, Španělsko nebo i jiné státy. Vše je navíc psáno srozumitelným jazykem a typicky čapkovským způsobem.\r\nDěj zavádí čtenáře do blíže neurčené země, kde stejně jako na celém světě propuká tzv. Bílá nemoc. Jde o jistý druh lepry pocházející z Číny a podle toho také oficiálně nazývané Čengova nemoc. Příznaky nakažených jsou podobné jako u jiných malomocných - tvorba otevřených, zapáchajících ran, odpadávání kusů masa a jistá smrt. Prvotním příznakem je bílá, tvrdá skvrna někde na těle nemocného. Choroba napadá pouze lidi ve věku okolo padesáti let.\r\n

(více)  
Karel Čapek Karel Čapek
*09.01.1890 - †25.12.1938

Další díla
Zobrazit další díla autora  

Komentáře



Nové komentáře můžete vkládat po přihlášení | Nemáte zde účet? - Rychlá registrace

nevermore
80% 80% 80% 80% 80%
  18. 10. 2012, 18:11
Bílá nemoc pro mě není top3 od Káji, ale přesto je díky souvislostem, které dílko provázely, velmi velmi důležitá. Některé "erudované" komentáře níže mi dokázaly vskutku rozehrát úsměv na rtech. (Ajko13, díky ;)
janeicka
100% 100% 100% 100% 100%
  17. 10. 2014, 9:52
Jestliže jsem Matku a R. U. R ohodnotila nadprůměrnými 4*, tak Bílá nemoc je pro mne zatím nejlepší Čapkovo drama, které jsem četla. Zajímavý děj, který nás seznámí s příznaky i pravděpodobným původem nemoci, do toho popis totalitního režimu. Nenudila jsem se ani na chvilku, i když mi některé myšlenkové pochody doktora Galéna a jeho požadavky nepřišly moc logické. Společně s Válkou s mloky mé nejoblíbenější dílo od Čapka, mohu doporučit k četbě obojí.
Tiwala
80% 80% 80% 80% 80%
  30. 9. 2012, 20:51
R.U.R mě tedy zaujalo mnohem víc. U téhle knihy jsem se i místy nudila. Každopádně jedna z těch lepších knížek k maturitě
lensha95
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 3. 2012, 19:40
Po téhle knížce jsem sáhla, protože je to jedna z možných knížek na maturitu a vyhodnotila jsem ji jako jednu z těch lepších. A můj odhad byl zprávný. Neskutečně se mi líbila, musela jsem jen číst, dokud jsem to nedočetla.
Reetri
100% 100% 100% 100% 100%
  8. 12. 2012, 18:40
Vždycky jsem milovala (Čapka!) RUR a bláhově si myslela, že ho nic nepředčí. A ona přišla Bílá nemoc a já zůstala naprosto ohromena a beze slov! Je to vlastně celé tak strašně tíživě dojemné. Čapkova nehynoucí láska k člověku a národu jako takovému, jeho prostá avšak neoblomná postava Galéna "bojující" za celosvětový mír, i ten zpropadený pruďas Maršál, který zase věří ve svou (nesmyslnou) pravdu, které se "hrdinně" celý oddává, veškeré paradoxní situace a detaily a konečné tragické vyústění knihy. Čapek byl prorok a člověk se srdcem na správném místě. Je to bytost, která zůstane věčnou ať se děje, co se děje. Taková bytost v literatuře (a nejen v ní!) chybí. S nesmírnou úctou....
rt12
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 9. 2014, 18:26
Co se týká Čapka, vždy říkám, že ho není nikdy dost. Jeho romány čtu jedním dechem. Nikdy se nestačím divit, jaký byl vizionář , mistr slova, filozof, vyznavač evoluce. Vše napsáno nádhernou češtinou. Co se týká ,,Bílé nemoci", je to velmi silný námět. Doktor Galén sám proti válečnému šílenství. Typická Čapkova postava, navenek obyčejný nijak z řady nevybočující, poctivý, upřímný, chvílemi až naivní človíček. Ovšem vnitřně statečný a bojující za svou pravdu až do úplného konce. Celá kniha je jedno velké poselství.
VerenaLord
80% 80% 80% 80% 80%
  30. 1. 2013, 23:57
Naprosto nadčasová hra, kde je jasně vidět Čapkův postoj k neštěstí a zlu. Odvaha, se kterou dílo jistě psal, ukazuje, jak dobrým vlastencem byl! Bílá nemoc přeneseně popisuje události, ke kterým se schyluje. Kniha je velmi příjemně napsaná, srozumitelná a děj je mrazivě reálný.
Tojaheva
80% 80% 80% 80% 80%
  17. 9. 2015, 17:11
Smutné, zarážející a lehce naivní. Doktor Galén na mě působí jako takový "ňouma", který svádí boj s větrnými mlýny. Jelikož jsem viděla film dřív než jsem si přečetla knihu, celou dobu mi v hlavě zněl hlas pana Haase. A rozhodně to nebylo na škodu, jelikož on Dr. Galéna vystihl přesně.
S.monika
100% 100% 100% 100% 100%
  27. 1. 2014, 22:43
Bílá nemoc je úžasné drama, společně s Matkou, moje oblíbené. Čapek zkrátka měl dar předvídatelnosti a úžasného citu pro dokonalé volení slov. Z jeho díla číší skutečné nadání! Kdo se z nějakého důvodu knihou neprokousal, vřele doporučuji film
G8
100% 100% 100% 100% 100%
  6. 3. 2013, 23:46
Moje nejoblíbenější Čapkova hra. Autor nijak nechodil kolem horké kaše, jaký byl záměr hry a proti kterým osobám se vymezovala, bylo asi více než jasné.
Ajka13
60% 60% 60% 60% 60%
  21. 6. 2012, 20:05
Četlo se to dobře, ale to většina věcí od Čapka, ale nic extra to není, no. Navíc téma je pořád stejný (proti fašismu), takže to člověka moc nepřekvapí.
ribička
100% 100% 100% 100% 100%
  3. 9. 2010, 15:59
Mě se to drama líbilo. Bohužel jsem neměla to štěstí, abych ho viděla v divadelním provedení. Neříkám, že jsem byla nadšená, protože to po přečtení tak nějak ani nejde, ale určitě jsem se nad tím zamyslela, což bylo Čapkovým účelem.
Gustik5
100% 100% 100% 100% 100%
  9. 3. 2015, 18:51
Ano, je to nadčasové a jednoduše geniální dílo. Pana Čapka nesmírně obdivuji nejen jako velikána literatury, ale i jako muže míru a víry v lidskost. Při čtení děl jako Válka s mloky, Krakatit, či právě Bílá nemoc se člověk neubrání myšlence, jak dalece dokázal tento spisovatel nahlížet do budoucnosti. Není pochyb že lidi dokonale znal. A že ho jejich chování někdy mrzelo...
Ronnie
100% 100% 100% 100% 100%
  2. 4. 2016, 13:09
Bílou nemoc bych spolu s Matkou a s R.U.R. označila za Čapkovy nejlepší divadelní hry.
Z četby Bílé nemoci mi běhal mráz po zádech. Už jen, když jsem si uvědomila, v jaké době to bylo napsáno, jaké jsou historické souvislosti.
Ještě před četbou jsem shlídla filmové zpracování Bílé nemoci. A byla jsem strašně ráda, že filmoví tvůrci dali lidstvu alespoň nějakou naději...
Na Čapka mi prostě moc nesedí, že by lidstvu žádnou naději nedal, že by nad ním úplně zlomil hůl - čím si asi ten člověk musel projít v posledních letech první republiky, že hře dal takový závěr...
ROB33
100% 100% 100% 100% 100%
  27. 3. 2014, 6:43
Bílá nemoc je bezesporu nadčasové dílo. I v dnešní době se můžeme běžně setkat s fanatickým nacionalismem nebo také nesmyslnými výdaji na zbrojení jen proto aby zbraně nezůstaly ležet bez využítí. Sice Dr. Galén mi připadá jako naivní hrdina, i tak hra jako celek ve mě nechala hluboký dojem.
Claire27
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 8. 2015, 23:19
Karel Čapek patří mezi mé nejoblíbenější autory vůbec a to nejen díky tohoto ohromujícího díla. Nástup fašismu znamenal zkázu a Čapek si toho byl plně vědom. Poselství této knihy je stále stejně důležité, jako to bylo právě v roce 1937. Válka je zlo, ať žije mír. Velká škoda, že se neobjevila žádná "bílá nemoc", která by zarazila katastrofu jakou byla právě druhá světová válka. Při této příležitosti bych také ráda pochválila filmové zpracování Huga Hasse z roku 1937. Geniální!
Manon
  14. 12. 2013, 22:06
Čekala jsem trošku víc. Spoustu knih od Čapka mám moc ráda, jen tuhle až tak ne. Jako by nebyla dostatečně opravdově napsaná.
Anett
100% 100% 100% 100% 100%
  18. 2. 2012, 16:15
Má nejoblíbenější hra od K. Čapka. Bavila mě rozhodně víc než R.U.R. Na Čapkových dílech se mi hrozně líbí úvahy "Co by se stalo, kdyby...".
Do téhle knížky bych se bez váhání pustila znovu a myslím si, že bych ji znovu přečetla na jeden zátah.
Sedmikráska
  17. 7. 2011, 13:32
BÍLÁ nemoc ... a neuplynulo ještě sto let a zase se stává aktuální. Lidé jsou nepoučitelní. :(
Jen by mě zajímalo, jestli to bylo stejné i na začátku dvacátého století.
Alduin
80% 80% 80% 80% 80%
  15. 6. 2015, 19:11
Kniha trefně zrcadlí dění v předválečných letech v Evropě, kdy je cítit dusno vycházející z Hitlerova Německa. Fanatismus mladých lidí pro válku, strachování starých, kteří si prožili hrůzy předchozí války. Naděje pohasne v době, kdy lidé sroceni v davu zahubí demokracii a zatracují občany hlásající mír.
VaclavB
100% 100% 100% 100% 100%
  21. 1. 2015, 13:55
Síla není ve zbraních a v množství podmaněných lidí. Čapek, ač sám křesťansky nevyhraněný, zde přibližuje biblickou větu: "Co je člověku platné, získá-li celý svět, ale ztratí svůj život." Opravdovým hrdinstvím je zde to, co se zdá slabé a bezmocné - doktor Galén, který má ale na své straně mocného spojence - přírodu. Čím jsem starší, tím hlouběji chápu ten zdánlivě slabošsky pacifistický výkřik: "Válka nesmí být!"
ilon-a
100% 100% 100% 100% 100%
  2. 1. 2015, 13:32
Úžasný. Borec Kája zase jendou zaválel. Jedno z jeho nejlepších dramat, kde opět úžasně vystihuje lidskou hloupost. Při čtení mi běhal mráz po zádech.
Weetr
80% 80% 80% 80% 80%
  8. 11. 2012, 21:52
Velmi trefně napsaná kniha. Prolíná se do ní zrůda moci - fašismu. Obdivovala jsem Čapkovu výstižnost. Bílá nemoc - fašismus nebo i ta zákeřná pro lidi nebezpečná nemoc (rakovina), tak jsem to dokázala pochopit já. Nemusí být nutně nemoc symbolem pro fašismus. Jako věčné hledání léku na nemoc, která nás brzy zahubí všechny. Stejně tak zahubil fašismus lidi. Čapek mistrně varuje lidstvo (jako už tolikrát varoval, jako už tolikrát ho málokdo poslechl) před zhoubou moci. Vše je v lidech, tak nám ukazuje i krutě pravdivý závěr knihy.
mauvais-ange
100% 100% 100% 100% 100%
  29. 11. 2013, 0:36
Hra se mi líbila moc, hlavně ten konec, i když jsem byla trochu v šoku. Nechtěla jsem si tenkrát dopředu číst jak to dopadne a pak jsem si říkala - ne, takhle to přeci skončit nemůže...S odstupem času mám stále více ráda knihy (i filmy), co nekončí dobře, protože jsou přeci jen více realistické. A o to tu jde :)
Kulekunka
100% 100% 100% 100% 100%
  1. 8. 2012, 1:04
Klasický Čapek, sice pro někoho nepříjemná "povinná četba", ale pro mě zajímavý pohled na lidstvo. I když samozřejmě trošku tendenční - fašismus a fanatismus a podobně z toho jde cítit na sto honů...
bublynka22
60% 60% 60% 60% 60%
  10. 1. 2012, 17:58
Pokud o Karlovi Čapkovi něco víte, uvědomíte si, jak moc si prál odvráti svět od jakékoli další války. Myslím, že i on byl svým způsobem Galénem...
Morloth
80% 80% 80% 80% 80%
  4. 4. 2010, 13:59
Problémem Čapkových dramat a prózy je přílišný důraz na morálku. Přílišná snaha o kritično. Zároveň jakási didaktická jednoduchost, aby běžný lid pochopil. Přesto, či snad právě proto, je většina jeho děl velmi zajímavá, čtivá.
nataliethomp
100% 100% 100% 100% 100%
  21. 9. 2016, 21:45
Tuto knihu jsem četla několikrát a pořád se jí nemůžu nabažit...Ze všech Čapkových děl je pro mne Bílá nemoc tím nejlepším a nezapomenutelným a musím uznat, že si i děj pamatuji neustále. Skvělé dílo.
Bifftekk
100% 100% 100% 100% 100%
  16. 1. 2015, 11:46
Skvělá divadelní hra, která má dva odlišné pohledy. Porušit Hippokratovou přísahu a nebo se dívat, jak se svět žene do záhuby? Tuto otázku si možná klad samotný Dr. Galén před tím, než se rozhodl, kam povede jeho cesta. Na celé knize se mi nelíbí konec a nebo snad líbí? Je to zvláštní, tak jako u Války s mloky kniha končí tím, že naděje ždáná není.
trilji
80% 80% 80% 80% 80%
  19. 2. 2013, 18:17
taky dobrá knížka stejně jako R.U.R. se dobře četla a byl jsem na tom dokonce i v divadle takže mohu také doporučit.
Janicza
100% 100% 100% 100% 100%
  8. 4. 2012, 22:56
Ukázka toho, jak se lidstvo jednou zničí samo, a to svou hloupostí a tendencí jít s davem a chovat se jako banda hlupáků.
Gwaihir
100% 100% 100% 100% 100%
  10. 1. 2015, 15:51
Dozajista nejlepší ze všech Čapkových divadelních her, která dokonale vystihuje společenský stav v době předválečné krize s typickým střetem generací a vzestupem národního fanatismu vedoucího ke konečné a nesmyslné zkáze. Hrdinou je zde lékař, představitel nejvyššího lidství, jemuž svědomí velí zabránit tomuto šílenství, a jenž proto bere spravedlnost do svých vlastních rukou, čímž se však zároveň dopouští prohřešku proti své přísaze. Strhující děj tak poukazuje jednak na děsivou lidskou touhu po moci a nadřazenosti, která se nese celou naší existencí, a jednak také nastoluje poměrně složité morální dilema účelu světícího prostředky v zoufalé snaze po všeobecné záchraně. Ve svojí psychologické propracovanosti však neopomíjí ani vnitřní rozpory mezi zaslepenou vírou v právo síly a strachem z vlastní smrti nebo jistou zvrácenost tkvící v prospěchu z cizího neštěstí. Všechna témata, jichž se toto výtečné drama dotýká jsou v podstatě vždy platná a měli bychom je mít stále na paměti, protože jen tak si můžeme vytvořit pravdivější pohled na svět. 100 %
Blazzineceq
80% 80% 80% 80% 80%
  6. 2. 2014, 10:11
Překvapilo mě jak lehce se mi knížka četla. Byl to správný výběr k maturitě. Od Čapka jsem jich nečetla moc, ale tato se mi líbila nejvíce.
Faltuska
80% 80% 80% 80% 80%
  7. 11. 2013, 18:42
Abych pravdu řekla, tak klasická česká literatura mě moc nebaví, ale tahle kniha mě opravdu překvapila a prohloubila moji averzi vůči válkám a všemu, co se jich týče. Brilantně schovaná skutečnost ve smyšleném světě a vyjádření myšlenkových pochodů určitých lidí. Dostalo mě, jak se určití lidé nezřeknou ani za cenu vlastního života svých pochybných idejí a zisku. Konec smutný, ale podle mě dodal knize podnět pro hlubší zamyšlení.
bubous
100% 100% 100% 100% 100%
  5. 2. 2012, 18:49
jedinečným Čapkovským způsobem podán současný problém-či hrozba....navíc je tak ,jako většina jeho děl nadčasová...
Emma06
60% 60% 60% 60% 60%
  28. 1. 2012, 19:43
Pravda, pravda o lidech, jejich vlastnostech, povahách, jejich chování. Je jedno, v jaké budeme žít době, lidi se nikdy nezmění, vždy budou dělat stejné chyby.
Snow
100% 100% 100% 100% 100%
  26. 2. 2011, 19:01
Přečteno jedním dechem jak se říká. Líbilo se mi to, škoda jen, že sem neviděl divadelní hru, ta se knize v tomto případě těžko může rovnat... Každopádně doporučuji.
Nikola Řehová
100% 100% 100% 100% 100%
  26. 9. 2016, 10:30
Pro mě jednoznačně jedna z nejlepších knih od Čapka, nelze se u ní nudit, čte se skvěle a je samozřejmě naprosto nadčasová.
mindyan
80% 80% 80% 80% 80%
  12. 9. 2016, 12:58
Jedna z knížek doporučených k maturitě, kterých jsem nelitovala. Zajímavý námět, zajímavý děj, ponaučení. Vše co má taková kniha obsahovat.
Seraphin
40% 40% 40% 40% 40%
  10. 7. 2016, 12:26
Obsahuje spoiler spoiler Docela mě to nudilo, celkově mi tady nesedl Čapkův styl psaní, mám raději klasické hry, ale i tak je tam ta stísněnost a smutek z lidské hlouposti. Nejlepším kus je asi Maršálův výstup po projevu, kdy zjistí, že i on má bílou skvrnu.
NikDisk
100% 100% 100% 100% 100%
  18. 8. 2015, 10:08
Pro mě jedna z nejlepších knih od Čapka. Jakmile jsem knihu dočetla, upalovala jsem si pustit film :D abych tuto knihu do paměti vryla co nejvíce :) a velice se mi to vyplatilo, jelikož jako maturitní otázku z Českého jazyka jsem si právě Bílou nemoc vytáhla :D hold osudová kniha :)
Karel Kunst
100% 100% 100% 100% 100%
  3. 6. 2014, 19:39
Další výborná kniha od Čapka, tenkrát si ji měli představitelé západních mocností přečíst, než předhodili Československo do záhuby...Čapek mistrovsky vyhodnotil nebezpečí, které představovalo nacistické Německo a bravurně ho promítl ve své knize Bílá nemoc. Doporučuji přečíst :)
TheEmptyBook
100% 100% 100% 100% 100%
  25. 4. 2014, 14:19
Bílá nemoc je drama, které jsem četla dvakrát s odstupem asi 4 let a musím říct, že i podruhé mě bavilo stejně jako poprvé. Divadelní hra byla taky super. U Bílé nemoci mám pokaždé pocit, že objevím nový skrytý význam celé hry, takže nemohu než kladně hodnotit!
Mr.Dick
100% 100% 100% 100% 100%
  12. 2. 2014, 1:52
První přečtená Čapkovina, první přečtená divadelní hra. Smutné, ale jinak krásný výsledek. Gratuluji, milý Čapku.
Danulaella
100% 100% 100% 100% 100%
  28. 8. 2013, 21:20
Pan Capek je opravdu PAN spisovatel ! Je to prvni dilo, ktere jsem od nej precetla a opravdu me velmi nadchl zpusob jeho vyjadrovani a jeho styl psani. Precteno na jeden dech. Rada pro skolaky: i kdyz je to povinna cetba tak se toho nebojte. Jde opravdu o dilo, ktere musi nadchnout kazdeho. Super.
MoniiM
100% 100% 100% 100% 100%
  30. 10. 2012, 16:48
Perfektní knížka, kterou mohu jen doporučit. Ze začátku mi přišla "jen zajímavá", ale po dalších stránkách jsem z ní nemohla spustit oči.
CHOOSE
100% 100% 100% 100% 100%
  15. 3. 2012, 12:04
Můj celkový dojem z knížky je spíše chmurný. Poselstvím je marnost jednotlivce v boji proti moci fanatiků, kteří ovládnou miliony lidí.

Tato kniha varuje před nástupem nacismu. Kvůli této knize byl Čapek později pronásledován gestapem.
kostpropsa
100% 100% 100% 100% 100%
  2. 1. 2012, 17:15
Vypoentované příběhy mám nejraději a Bílá nemoc to splňuje na jedničku. Myšlenka je geniální a nadčasová. 100%
FailaG
  23. 12. 2011, 18:18
Úžasná divadelní hra, knihu jsem měla rychle přečtenou, a stále mě udivuje, jak skvěle dokázal popsat stav lidského chování.
tondavon
80% 80% 80% 80% 80%
  20. 5. 2011, 14:02
Můj první Čapek a musím uznat, že až na částečnou naivitu se mi Bílá nemoc moc líbila. Ono u čtení Bílé nemoci je nejsmutnější to, v co Karel Čapek doufal a jak to doopravdy dopadlo.


1 2