Konečně cesta k osvojení gramatiky

Konečně cesta k osvojení gramatiky
Recenze knihy: Gramatika v obrázcích - Angličtina
Autor: Brian Melican
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320
Nakladatelství Fragment, které je od roku 2014 součástí mediální skupiny Albatros Media a.s, není jen o povídkách Zdeňka Svěráka a legendárních učebnicích „v kostce“. Jeho jazyková sekce je plná zajímavých a originálních titulů, a je již dlouhou dobu stálicí na českém trhu. Domácnost, která nemá doma bílý anglicko-český a česko-anglický slovník tohoto nakladatele, bychom hledali asi těžce.

Fragment je na českém trhu takový průkopník, co se týče netradičních technik učení cizích jazyků. Vzhledem k tomu, že ovládat kromě mateřštiny minimálně ještě angličtinu se pomalu stává nutností, lidé jsou ochotni pro osvojení cizí řeči udělat kde co. Chytrá nakladatelství to vědí a předhání se v novinkách, které konečně už zaručeně zaberou. Po angličtině do auta, do kapsy, pro seniory, pro různě aktivní samouky a pro studenty učící se pouze přesný počet minut denně tu máme další novinku. Gramatiku v obrázcích. Kromě anglické verze vychází i španělská a německá.

Úroveň knihy je dle SERR A1–B2. Tedy od začátečníků až po studenty, kteří jsou schopni napsat a přeložit si neodborný text a konverzovat na běžné uživatelské úrovni. Přebal knihy slibuje snadnější osvojení gramatických jevů za pomoci vizuálního zobrazení a odvolává se na nejnovější vizuální metodu. Ta spočívá ve VIDĚT a POCHOPIT. Kniha je zacílena na osoby, které si lépe osvojují nové podněty zrakovým vnímáním a domnívají se, že mají dobře vyvinutou tolik diskutovanou fotografickou paměť.

Učebnici nelze upřít moderní design a pestrost. Monotónní nekonečné tabulky, které známe z klasických učebnic gramatiky, jsou zde z části nahrazeny fotografiemi s popisky a komentáři. Nejedná se však pouze o obrázkovou knihu. Obrázky doplňují text a usnadňují pochopení. Různá gramatická pravidla, která je nutné si osvojit při učení cizího jazyka, jsou zde znázorněna s větší volností a v barevném provedení.

Například pod tabulkou se stupňováním nepravidelných zájmen najdeme sérii fotografií vztahující se k větě – That was the worst day of my life! (Byl to nejhorší den mého života!). Dané fotografie se vztahují k nejhoršímu dni – tudíž je zde záběr kalendáře s datem pátek třináctého či nešťastné polobotky, která za vteřinu šlápne do h... ehm, exkrementu atd. Na protější straně jsou u problematiky stupňování výrazů pomocí more a most fotografie tří zvířat. Dangerous představují medúzy žahavky, more dangerous otevřená krokodýlí tlama plná zubů a most dangerous obrovský had, který se netváří zrovna přátelsky.

Učebnice je rozdělena do 17 kapitol. Po úvodní věnované členům následují kapitoly pro jednotlivé slovní druhy od podstatných jmen až po spojky. Velký prostor je samozřejmě věnován gramatickým časům – minulost, přítomnost, budoucnost. Závěr knihy je zaměřený na podmiňovací způsob, strukturu anglické věty, druhy vět a zápor.

Každá z kapitol má úvodní dvojstranu s fotografií, kde je uvedeno, co bychom si z ní měli odnést. Co je člen a k čemu slouží? Jaké členy najdeme v anglické větě? Jak se členy používají? Následující dvoustraně dominuje obrovské THE a A, AN. Každé na své polovině, každé jinou barvou. Obě s krátkým popisem. Další strany už jsou podrobnější. Užití členu určitého a jeho postavení v anglické větě, jeho výslovnost, kdy se vynechává. Stejně tak u neurčitého. Obdobně strukturované jsou i následující kapitoly.

Jelikož jsem delší dobu angličtinu nepoužívala, projela jsem si u všech kapitol pouze úvodní dvoustrany, abych oprášila základní znalosti. Teprve poté jsem listovala i zbylými listy, věnovaným jednotlivým gramatickým jevům. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem si na knihu zvykla. Měla jsem tendenci prohlížet fotky a obrázky a nevěnovat se gramatice. Časem jsem začala vnímat souvislost mezi probíraným jevem a obrázkem. Teď, po nějaké době užívání knihy, si vybavuji samovolně vtipné fotky na konkrétních stranách. Vím, že šlápnout do psího exkrementu, to je rozhodně THE WORST DAY!

Hodnocení autora recenze
90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90%