Všechny postavy ze světa stínů pohromadě

Recenze knihy: Kdo je kdo ve světě stínů
Autor: Cassandra Clare
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 208
Kdo je kdo ve světě stínů je obrázkovým průvodcem mapujícím všechny postavy, které se objevily v některé ze sérií americké autorky Cassandry Clare. Ta se svému fiktivnímu světu lovců stínů věnuje už několik let a zasadila do něj hezkou řádku svých knih. Teď proto na trh dorazila s průvodcem, který veškeré hrdiny – jak ty hlavní, tak ty vedlejší – pěkně shrne na jednu hromadu. O veškeré ilustrace se zasloužila její kamarádka Cassandra Jean, která s ní spolupracuje už dlouho a má na svědomí všechny oficiální kresby k jejím sériím.

Tento průvodce je určen všem autorčiným zarytým fanouškům, kteří si potrpí i na sbírání bonusových knih, jež samy o sobě s příběhem nijak nesouvisí. Milovníci světa lovců stínů si tak tímto kouskem mohou rozšířit svou knihovnu a chlubit se nádherně zpracovanou knihou v knihovně. Avšak pro čtenáře, kteří si Cassandřiny série jen přečetli a nemají potřebu se k nim v budoucnu vracet, by bylo pořízení svazku čirou zbytečností. Nenachází se v něm totiž absolutně nic, co by bylo důležité pro jakýkoliv z autorčiných příběhů.

Anotace slibuje poskytnutí dosud neznámých informací, což je sice dodrženo, ale ani jeden z údajů není ničím podstatný. Casandra Clare v podstatě jen prozradila, co měla jaká postava ráda, když byla ještě dítětem, nebo co dělala po ukončení série, ve které se vyskytovala. Všechno to ale byly informace typu, jak si hrdinové v dětství užívali čtení, takže opravdu nic významného, bez čeho by se čtenáři neobešli. Tudíž je kniha opravdu určena jen k doplnění sbírky skutečně velkých fanoušků, za jakého se já osobně považuji.

Ke každé postavě je napsaný jen jeden krátký odstavec, u některých dokonce i jen dvě věty, takže text tentokrát není tím, co na knize opravdu zaujme. Tím pravým lákadlem jsou již zmíněné ilustrace, které jsou opravdu krásně propracované, takže se na ně čtenář nemůže vynadívat. Ke každé postavě je přiřazena i jedna květina demonstrující vlastnost, která se k ní podle autorky nejvíce hodí, a na obrázcích je přimalována k portrétům. Celý průvodce je tak napsán ve stylu květomluvy, což působí nesmírně dobře.

Velkým minusem knihy je však to, že u nás vyšla mnohem dřív než všechny autorčiny série, které jsou v ní obsažené. U nás jsou totiž venku zatím jenom dvě - trilogie Pekelné stroje a hexalogie Nástroje smrti - zatímco průvodce zahrnuje i Poslední hodiny, Příběhy z Akademie lovců stínů a Temné lsti. Vzhledem k tomu, že tu poslední tři zmiňované série ještě nevyšly, postavy z nich čtenářům nemají absolutně co říct. Já jsem si proto pročetla a prohlédla pouze ty, které znám, a k průvodci se vrátím někdy v budoucnu, až se v České republice objeví i zbytek. Je to opravdu škoda, že se s průvodcem nepočkalo do té doby, pak by měl jistě silnější dopad a dával větší smysl. Avšak za to krásné zpracování opravdu stojí!

Hodnocení autora recenze
70% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70% 70%