Analogová kronika digitálního světa

Analogová kronika digitálního světa
Recenze knihy: Tak jsme lajkovali
Autor: Dominik Feri
Nakladatelství: BizBooks
Počet stran: 240
Dominik Feri, nejmladší radní České republiky, nápadně elegantně oblékaný muzikant a fotograf, je výraznou osobností veřejného dění a je velmi aktivní na sociálních sítích, zejména na facebooku. Působí jako člověk, který „co neví, nepoví“ a zároveň má „co na srdci, to na jazyku“. V hlavě to má však srovnané skvěle, o čemž svědčí i knížka Tak jsme lajkovali, ve které dovedně vyzpovídal jednačtyřicet osobností nejrůznějších společenských odvětví a rozhovory doplnil vlastními vybranými glosami z facebooku.

Feriho záměrem bylo stvořit kroniku, která by trefně zachycovala trendy a vůbec maličkosti, které dnešní dobu budou vystihovat a díky kterým si současnost budeme pamatovat. On sám uvádí, že knihu napsal tak, aby jeho samotného bavila, což si myslím, že by mělo být cílem každého autora. Všechny rozhovory se točí z větší části kolem problematiky sociálních sítí, které jsou pro většinu osobností nějak důležité. Buď se díky nim proslavili, nebo jsou nedílnou součástí jejich práce.

Podoba trhacího kalendáře, jak jsem formátu knihy začala soukromě přezdívat, mi zprvu moc nevyhovovala. Obsah ale brzy převážil nad zdrženlivostí „takhle divně číst“, přestala jsem se zdráhat a v dopravních prostředcích jen s úsměvem šířila reklamu na jeho knihu hrdým vystavováním obálky tak pitomě přetočené a všem na očích.

Pro někoho, kdo by se o veřejné dění a osobnosti české popkultury zajímat chtěl, ale je moc líný na to, hledat cokoli sofistikovanějšího, než cosi co náhodně vyhodí feed na „Novinkách“ (kde je taková spousta pseudointelektuálů, že je to skoro až nemístné), je tato kronika jasnou volbou. Najdete tu osobnosti, se kterými si absolutně sednete a rozhodně se přistihnete, že najednou na facebooku sledujete spoustu nových stránek, ale samozřejmě i lidi, o kterých jste v životě neslyšeli a ani nadále pro vás jejich jméno nic znamenat nebude. Najednou budete mít chuť přečíst si Ziburův cestopis, zajít minimálně do poloviny podniků z gastromapy či navštívit konečně to slavné Listování. Navíc zjistíte, že se vám Feri svými postřehy a glosami trefil do aktuální noty a ještě rádi budete knihu opakovaně otevírat v oblíbených pasážích.

Kusé životopisné informace se sice před každým rozhovorem vyskytují, u některých osobností jsou ale těžce nedostatečné a mně nějaké tři stručné větičky na úvod o tom, s kým mám právě tu čest, trochu chyběly. Moudřejší následně většinu potřebného najdou mezi řádky, nebo všechny zpovídané znají (čemuž prostě nevěřím) ostatním nezbývá než googlit, což v dnešní době, kdy je hledání informací na internetu pro většinu mladých lidí přirozenější než vedení smysluplného skutečného dialogu, není žádný problém.

Feriho nepokrytá nenávist k youtuberům se časem okouká, ale evidentně ji sdílí s velkou většinou lidí, které vyzpovídal, a vlastně možná s většinovou společností, která není cílovkou těch, co se živí osamělým plkáním do kamery a shrabováním youtube money.

Po dočtení vás napadnou další desítky osobností, jejichž odpovědi na Feriho nápadité otázky by vás zajímaly. Dominik Feri má nesporné charisma i přes stránky své knihy a vy úplně cítíte osobitost jeho komunikace s tou (jedna)čtyřicítkou různorodých osobností. Jeho glosy jsou vždy vtipné a často velmi trefně pojmenovávají pocity, které vás v určitých situacích často také jistě přepadají. Dominik Feri má bezpochyby dar slova, a to nejen toho psaného.

Stejně jako autor zastávám názor, že kniha přibývajícími roky a kily usedajícího prachu nabude na významu a ačkoli za pár let už nebude aktuální (ale to kroniky nikdy nejsou, no ne?) a některé osobnosti už možná tuplem odvane čas, právě tehdy bude ta vhodná chvíle ji vzít do rukou a zhodnotit co bylo a co je. Takové předběžné čtení ale směle můžete udělat i teď, když je kniha skoro ještě teplá z tiskárny. Objevíte spoustu zajímavých podnětů, dozvíte se, co jste o některých ještě nevěděli, a potvrdíte si míru sympatií k výraznějším a známějším firmám. Tak jsme lajkovali je kniha vhodná i pro absolutně nekulturní barbary, kteří ze seznamu vyzpovídaných osobností znají sotva Láďu Hrušku, ale přece jen je jim trochu blbé se na české scéně vůbec neorientovat, ale i pro ty, kdo se v debatách s velikány sociálních sítí sami angažují, a to s takovou vervou, jako Dominik Feri promlouvá sám za sebe. Tak jsme lajkovali stejně jako autor působí, že si na nic nehraje, a se sympatickou věcností promlouvá k těm, kdo chtějí poslouchat. Knihu vřele doporučuji všem, kdo jsou bez internetu jako bez ruky, a těm, kterým facebook změnil život, ať už v jakémkoli smyslu.

Hodnocení autora recenze
90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90% 90%