Recenze knihy Hra o manželství

Autor: Jeffrey Eugenides
Originální název: The Marriage Plot
Počet stran: 527
Nakladatelství: Host
Profil knihy

Madeleine Hannová, Leonard Bankheade a Mitchell Gramatikus jsou studenti americké univerzity. Jsou osmdesátá léta a všichni se nadšeně noří do tajů sémiotiky, nového a vzrušujícího přístupu k literatuře. Jen Madeleine raději sáhne po Jane Austenové než po Jacqulesi Derridovi. Ale i ona chce poznat, o čem to všichni mluví a k jejímu překvapení objeví knihu, která ji okouzlí - Fragmenty milostného diskurzu od Rolanda Barthese. Na kurzu sémiotiky objeví ale nejen Barthese, ale i tajemného a oblíbeného Leonarda. Třetím do milostného trojúhelníku je student teologie Mitchell, který během jednoho památného okamžiku zjistil, že Madeleine je mu souzena.

Milostné peripetie se po ukončení studií komplikují. Mitchell jede hledat osvícení do daleké Indie a Madelein zkouší žít s géniem, který není úplně duševně v pořádku. Sama se pak snaží najít uplatnění na poli literárních studií. Odkloní se ale od módní sémiotiky a vrátí se zpět ke svým milovaným viktoriánským autorům.

Milostné problémy jsou ústřední osnovou, na kterou Eugenides navěšuje fakta a zajímavosti z různých oborů. To činí tak zručně a zkušeně, že i přednáška o kvasinkách zní nejen srozumitelně, ale i zajímavě. A co teprve jeho metaforami protkané vysvětlování maniodepresivních stavů! K lékařským a biologickým vsuvkám se přidává Mitchell se svými meditativními úvahami o povaze lidského soucitu, náboženství a smíření. Nejvíce prostoru je ale věnováno Madeleininu hledání optimálního literárního vyjádření.

V knize se objevují nejen všechna tato teologická, psychologická, medicínská a naratologická vysvětlení, ale i přímé citace. Zvláště z Fragmentů milostného diskurzu, které si Madeleine tak oblíbila. Citace Fragmentů milostného diskurzu i Matky Terezy z Kalkaty jsou do textu románu zakomponovány citlivě a dotvářejí obraz hlavních hrdinů.

Jeffrey Eugenides se vrací do minulosti nejen časem, ve kterém se odehrává jeho příběh, ale i formou, jakou využívá pro ztvárnění svého nového románu. Rezignuje na hledání nové, originální, formy a všech postmoderních her se čtenářem. Způsobem psaní se nápadně podobá Madeleininým oblíbeným autorům devatenáctého století. Eugenides se zaměřuje na své postavy, jejich problémy popisuje s citlivostí a jako autor se nedere dopředu, nesnaží se upozorňovat na svou sečtělost, inteligenci a nevyužívá ani žádné jiné zcizující prvky. Pro vyprávění autor využil objektivní er formu, která ale místy dokáže odhalit ne až tak objektivní skutečnosti. Odkazy na viktoriánské autory lze objevit i v hlavních postavách - mladá, naivní hrdinka, její nadmíru okouzlující milý a druhý ne tak okouzlující nápadník. Dále pak starostliví, ale maloměšťáčtí rodiče, naprosto nevhodní nápadníci, důležitý ztracený dopis i svatba.

Anglický název The Marriage Plot v sobě spojuje dvě velká témata knihy - svatbu a úvahy o psaní románů. Svatba je ve viktoriánských románech vrcholem a závěrem knihy, ne tak u Hry o manželství. Různá pojednání o psaní románů se objevují na více místech knihy a je patrné, že pro Eugenidese jde o téma důležité. Toto propojení v českém překladu názvu knihy není moc patrné, a to je škoda.

Pokud jste již unaveni všemi moderními i rádoby moderními romány, pak vás četba Hry o manželství mile potěší. Ale i pro milovníky komplikovaných románových staveb je Eugenides dobrou volbou, je to zkrátka dobrý spisovatel, který dokáže zaujmout.

Hodnocení autora recenze:
80% 80% 80% 80% 80% 80% 80% 80% 80% 80%

06.03.2013 - Jitka Culková