Recenze knih

Rozlučka se svobodou nemusí mít jen dobrý konec

Recenze knihy Všude kolem černý les

Recenze
28.06.2016   •   Napsal/a Lukáš Loužecký

Jestliže si chystáte rozlučku se svobodou, tuhle knihu raději nečtěte. Všude kolem černý les od Ruth Ware by vás mohlo od plánu mejdanu s kámoškama odradit.

Leonora je mladá, úspěšná spisovatelka, která si potrpí na klid a vlastně i samotu. Většina přátel s ní už dávno přetrhala kontakty, a proto je velice překvapující, když dostane pozvánku na předsvatební večírek. Vzpomněla si na ni dávná přítelkyně, kterou již deset let neviděla. Po dlouhém zvažování se nakonec rozhodne pozvání přijmout a dorazí do netradiční skleněné chaty. Většinu ze zdejších účastníků nezná a brzy se jí zasteskne po domově. Ovšem než stačí odjet, stane se neočekávaná událost. ...více

Příběhy (ne)sebevědomí

Příběhy (ne)sebevědomí

Recenze knihy Sítě

Recenze
27.06.2016   •   Napsal/a Leona Šťávová

Petra Dvořáková má na svém literárním kontě několik kvalitních literárních zářezů. Kromě literatury pro děti se věnovala i problematice mentální anorexie a náboženským tématům. V letošním roce vydalo nakladatelství Host její novinku Sítě. Rukopis této knihy vznikl s využitím tvůrčího stipendia poskytnutého Ministerstvem kultury ČR.

V knize jsou tři samostatné příběhy. Každý z nich má svoji hrdinku se svým problémem. První dvě ženy se potýkají se svými partnery a jejich duševním rozpoložením a třetí hrdinka bojuje sama se sebou. Obálka knihy s ženou uvězněnou v kleci už ledacos napovídá. Stejně jako podtitulek názvu – Příběhy (ne)sebevědomí. ...více

Boj proti šátku a konvenci

Boj proti šátku a konvenci

Recenze knihy Chomejní, Sade a já

Recenze
22.06.2016   •   Napsal/a Jana Filípková

Začátkem března do Prahy zavítala francouzská spisovatelka íránského původu Abnousse Shalmani (r. narození 1977), aby představila svůj debutující román Chomejní, Sade a já (ve Francii vyšel v roce 2013), ve kterém popisuje svůj dosavadní život plný strastí a slastí. Její celoživotní filosofii a postavení vůči svázanému islámu dobře vyobrazuje už jedna z prvních historek z dětství, které se v knize objevují.

V době, kdy se v Íránu po revoluci zvolením ajatolláha Chomejního začínala zpřísňovat náboženská a společenská pravidla a ženám bylo uděleno nařízení striktního zahalování se, které bylo na ulicích přísně kontrolováno, se coby šestiletá Abnousse začala především proti ženskému zahalování bouřit ...více

Kniha, která ovlivnila tisíce žen...

Kniha, která ovlivnila tisíce žen...

Recenze knihy Jíst, meditovat, milovat

Recenze
17.06.2016   •   Napsal/a Lucie Šajnarová

Pod názvem Jíst meditovat milovat si většina lidí představí známý romantický film v hlavní roli s Juliou Robertsovou, ale už méně lidí si uvědomí, že i tomuto filmu byla předlohou kniha. A to ne nějaká ledajaká kniha, ale kniha, která si získala srdce tisíců čtenářek po celém světě, které cítí s hlavní hrdinkou Liz.

Úspěšná novinářka Liz se zoufale trápí v manželství a neustále se zmítá mezi představami okolí, co by měla udělat, a mezi tím, co udělat doopravdy chce. Až jednoho dne dospěje do bodu, kdy se odhodlá skoncovat s nešťastným životem a započít novou etapu svého života ...více

Ve světě neslyšících jednu dívku cosi volá...

Recenze knihy Neslyšno

Recenze
16.06.2016   •   Napsal/a Adéla Kolářová

Richelle Mead po velké spoustě několikadílných sérií přišla na trh se samostatným románem, což bylo pro všechny její skalní fanoušky velkým překvapením. Ale i přesto, že se Neslyšno tím, že nemá pokračování, moc nehodí do jejího repertoáru, v knize samotné se Richelle nezapře. A navíc se jedná zas a znovu o vynikající fantasy – tentokrát z prostředí staré Číny.

Fej žije v malé vesnici na vrcholku hory, jež se nachází až v mracích. Před mnoha generacemi přišli nahoru lidé, aby těžili drahé kovy z dolu a obdělávali místní bohaté pastviny ...více

I ten, kdo nehledá, může najít

I ten, kdo nehledá, může najít

Recenze knihy Starý kraj

Recenze
13.06.2016   •   Napsal/a Leona Šťávová

Starý kraj je prvním románem žurnalistky Dörte Hansenové. Čtyři sta tisíc prodaných výtisků je dostatečně výmluvné hodnocení knihy. Kniha patří mezi bestsellery časopisu Spiegel a z německého originálu Altes Land ji přeložila Viktorie Hanišová.

Hildegard von Kamckeová je donucena v roce 1945 opustit svůj východopruský domov a vydat se v mrazivém počasí se svými dětmi do severního Německa. V regionu Altes Land mají Poláků již plné zuby, ale ženu s dítětem Ida Eckhoffová vyhodit nedokáže. A to neví, že druhé dítě zůstalo v kočárku u cesty, stejně jako mnoho dalších zmrzlých miminek. ...více

43 důvodů, proč tě nenávidím

43 důvodů, proč tě nenávidím

Recenze knihy Proč jsme se rozešli

Recenze
10.06.2016   •   Napsal/a Kateřina Chybová

Min Greenové zůstalo jen zlomené srdce a oči pro pláč po tom, co se rozešla s Edem Slatetronem. Naštěstí má svého dobrého kamaráda Ala, velkou zásobu papíru, propisku a krabici se všemi věcmi, které během svého intenzivního vztahu s Edem nashromáždila. Rozhodne se mu napsat dopis, kde vysvětlí všechny důvody, proč se vlastně rozešli, a vrátí mu všechny ty drobnosti, které nějak souvisí s jejich společnou minulostí.

Daniela Handlera možná znáte pod pseudonymem Lemony Snicket, který se skví na hřbetě knih z Řady nešťastných příhod ...více

Otroci technologie, nebo sebe samých?

Otroci technologie, nebo sebe samých?

Recenze knihy Thonis

Recenze
08.06.2016   •   Napsal/a Věra Škodová

Republika Čechy a Morava, 23. století – lidstvo zažívá krušné časy.

Nemáte-li v sobě zabudovaný SuanPchan a neuctíváte-li egyptské božstvo, jako byste nebyli. SuanPchan nejenže poskytuje všechny znalosti v podstatě na pronájem, lidské komunikaci jako takové dodává úplně nový rozměr. Zpravodajství už nebrousí v terénu, pouze projíždějí sociální sítě a vybírají si ty záběry, které se jim od zúčastněných hodí. Všechno, co vidíte a slyšíte, se dá nasdílet. Místo e-mailů jsou myšlenkové maily, pracovníci bank už nepotřebují vybavené pracovny ani dříve drahocenný čas na zdlouhavé papírování. Drtivá většina vašich soukromých záležitostí se odehrává ve vaší mysli, vše již nabylo elektronické podoby. A pro lidi je to tak i jednodušší. ...více

Krvavým slibům by se mělo věřit

Krvavým slibům by se mělo věřit

Recenze knihy Příslib krve

Recenze
07.06.2016   •   Napsal/a Tereza Vršková

Najít na českém trhu novou, kvalitní a neotřelou fantasy knihu je už docela oříšek. Současný trend přeje především knihám zaměřeným na dospívající neboli young adult literaturu. I tady najdeme knihy spadající do žánru fantasy, ale nejedná se o klasickou fantasy ve stylu Tolkiena nebo třeba Sandersona. Nakladatelství Talpress naštěstí má pro své čtenáře nejen pokračování osvědčených sérií nebo autorů, ale přichází se zajímavými a novými knihami. Příslib krve patří mezi ně.

Hned v úvodu nás autor seznámí s polním maršálem Tamásem, který se společně se svými lidmi rozhodli ukončit vládu krále ...více

Cormoran Strike v temnějším hávu

Cormoran Strike v temnějším hávu

Recenze knihy Ve službách zla

Recenze
03.06.2016   •   Napsal/a Lukáš Loužecký

Již potřetí se vrátil Robert Galbraith se svým neotřelým soukromým očkem Cormoranem Strikem, aby potěšil své fanoušky kvalitní detektivkou. Ve službách zla se ovšem od svých předchůdců trochu odlišuje. Ptáte se v čem?

Právě v těchto dnech potěšilo nakladatelství Albatros všechny fanoušky J. K. Rowlingové tím, že zveřejnilo zprávu o získání práv na osmou knihu o Harrym Potterovi. Dočkáme se jí v českém překladu již letošní podzim. To je samozřejmě úžasná novina, ale nesmíme zapomenout ani na detektivní příběhy této autorky. Pod pseudonymem Robert Galbraith totiž v nedávné době vyšel další z jejích očekávaných přírůstků. ...více

Proč zrovna Tuesday?

Proč zrovna Tuesday?

Recenze knihy Dívka, která si říkala Tuesday

Recenze
01.06.2016   •   Napsal/a Kateřina Chybová

Jisté londýnské sídliště je ovládáno násilnými gangy prodejců drog. Denně je vyšetřováno hned několik hrozivých znásilnění a další desítky případů nejsou nahlášeny kvůli strachu obětí, kterým tyto kruté útoky absolutně zničily život. Je tu ale Tuesday. Záhadná mstitelka pohybující se jako stín londýnským podzemím, vraždící monstrum v těle drobné, sotva odrostlé holky, která, jak to vypadá, operuje s vlastním pojetím spravedlnosti. Provokativní nahrávka jednoho z Tuesdayiných útoků se dostane na stůl inspektoru Lossovi, policistovi, který se topí v žalu od chvíle, kdy mu v náručí zemřela vlastní dcera. Nyní má řešení jejího úmrtí přímo před nosem. Stačí jen najít tu klíčovou spojitost. ...více

Interaktivní kniha pro děti

Interaktivní kniha pro děti

Recenze knihy Jak si žijí žvířátka

Recenze
26.05.2016   •   Napsal/a Jarmila Flaková

Ostravské nakladatelství Barbara přináší na trh interaktivní dětskou knížku s názvem Jak si žijí zvířátka autorky Jany Petráčkové. Jedná se o soubor příběhů, ve kterých hrají hlavní roli zvířecí a lidská mláďata. A proč je tato kniha interaktivní? Protože v sobě skrývá zároveň omalovánky či CD s písničkami. Děti si tak mohou vybarvit úvodní stránky každé jednotlivé pohádky a k tomu si ještě zazpívat písničky. Rovněž se mohou pokusit převyprávět celý jednotlivý příběh jen s pomocí obrázků. Celá dětská knížka tak díky tomu získává jakousi trojrozměrnost, která napomáhá dětské tvořivosti, a dítě tak není stavěno výhradně do role posluchače, ale samo vstupuje do živého příběhu knihy. ...více

Osudový Silvestr s koláčky štěstí

Osudový Silvestr s koláčky štěstí

Recenze knihy Bude to dobrý rok

Recenze
26.05.2016   •   Napsal/a Kateřina Chybová

Silvestr je pro mnoho lidí spojen se stanovováním předsevzetí a s nadějí, že příští rok bude zlomový a hlavně mnohem lepší než ten uplynulý. Podobně se cítí i tři ženy, které náhoda svedla dohromady na jeden večírek, kde si pomocí koláčků štěstí věští budoucnost. Každá z nich ostatně nějaké to nakopnutí potřebuje. Gemma je žena v domácnosti, která se najednou začíná cítit trochu zbytečná. Svoji práci měla kdysi ráda a nyní už je možná ta pravá chvíle se k ní vrátit. Saffron má naopak velmi úspěšnou kariéru, jež si ovšem také vybírá svou daň. Navíc je tu záležitost, která může ovlivnit celý její budoucí život. Caitlin byla propuštěna z práce a zemřela jí milovaná matka ...více

Vítejte v závěrečné části světa podivných

Recenze knihy Knihovna duší

Recenze
25.05.2016   •   Napsal/a Lukáš Loužecký

Ransom Riggs se vrací se závěrečným dílem oblíbené trilogie Sirotčinec slečny Peregrinové. Dramatické vyvrcholení celé série dostalo podtitul Knihovna duší. A rozhodně se připravte na vzrušující četbu.

Třetí kniha tohoto autora navazuje přesně ve chvíli, kdy skončila ta předchozí. Záporákovi Coulovi se podařilo zaujmout řadu ymbryn a téměř celou skupinku podivných slečny Peregrinové. O jejich záchranu se pokusí zatím jediné dvě volné děti, Jacob a Emma. Nebudou to mít vůbec lehké. Stvůry čekají za každý rohem a vrchní padouch už kuje plány na ovládnutí světa. Hodlá totiž získat mocné duše z Knihovny duší, která mu zajistí obrovskou sílu ...více

Stařičká Britt-Marie trenérkou fotbalového týmu

Recenze knihy Tady byla Britt-Marie

Recenze
24.05.2016   •   Napsal/a Vendula Jindrová

Borg je vesnička, do které jen tak někdo nezavítá. Většinou jí lidé jen projíždějí. Borg je totiž ve finanční krizi, skoro všechna zařízení jsou zrušená a lidí pramálo. Zůstala tu jen pizzerie, pošta, autoservis a obchod v jednom a také fotbal. A Britt-Marie, ukňouraná bába, fotbal nesnáší. Co jí ale zbývá, když chce pracovat a jiná práce než práce trenéra fotbalového týmu se nenabízí? Tak Britt-Marie přijede do Borgu, i když netuší, jak velké následky toto rozhodnutí bude mít.

Švédský autor Fredrik Backman je u nás známý svými knihami Muž jménem Ove a Babička pozdravuje a omlouvá se. Na tato jeho předchozí díla jsem zatím slyšela jen samou chválu, a tak jsem byla zvědavá na Tady byla Britt-Marie, mou první knihu od tohoto spisovatele.

Přestože kniha se zdá být hodně zaměřená na fotbal, není tomu tak. Ačkoliv tomu napovídá obálka s fotbalovou bránou, hřištěm a míčem a také trochu anotace, příběh nám líčí nelehký život v rozpadající se vesnici. Každá postava je jedinečná – ať už svými neobvyklými jmény, jako např. Osoba, Tutovka, Pirát, Psycho, nebo neobvyklými charaktery postav. Fredrik Backman má opravdu jedinečný a čtivý styl, který se těžko popisuje, ale mně jsou jeho myšlenky a psaní sympatické – píše humorně, s lehkou nadsázkou a je to čtivé ...více