Recenze knih

Usmíváte se?

Usmíváte se?

Recenze knihy Úsměv

Recenze
04.05.2016   •   Napsal/a Olga Studená

Na světě se chodí kolem několika zažitých stereotypů, které se týkají žen. Například, že ženy nejsou dobré řidičky, že ženy neumí přivrtat poličky, ale také to, že ženy nepíší komiksy. O prvních dvou tvrzeních můžeme ještě chvíli debatovat, ale třetí se vám budu snažit vyvrátit. Žádná žena doposud nezískala Cenu Willa Eisnera v kategorii pro nejlepšího tvůrce do té doby, dokud nepřišla Raina Telgemeierová se svou knihou Úsměv.

Když nějaký komiks vyšel z pera ženy, jednalo se především o dílo se silnými autobiografickými prvky. Tomu se samozřejmě neubránila ani Telgmeierová ...více

Láska, gayové a velkolepý muzikál

Láska, gayové a velkolepý muzikál

Recenze knihy Will Grayson, Will Grayson

Recenze
03.05.2016   •   Napsal/a Vendula Jindrová

Nakladatelství Yoli je známé tím, že vydává knihy pro mladé, a tak není divu, že nedávno vydalo i knihu Will Grayson, Will Grayson. Je to asi ta nejtypičtější kniha přímo pro mladé a dospívající, jakou jsem kdy přečetla. Není to tím, že kniha je „o mladých pro mladé“, ani tím, že je poměrně tenká a zábavná. Ale hlavní podíl na tom mají autoři. Ano, autoři, protože ti jsou hned dva. A oba jsou velmi oceňovanými a opěvovanými (jak jinak než) především mladými lidmi.

A není to nikdo jiný než přeslavný John Green. Myslím si, že v jeho případě se přídavné jméno přeslavný dá použít ...více

Útrpná cesta do Evropy

Útrpná cesta do Evropy

Recenze knihy Přes moře

Recenze
02.05.2016   •   Napsal/a Jana Filípková

V dubnu roku 2014 český fotograf Stanislav Krupař a německý reportér týdeníku Die Zeit Wolfgang Bauer nasedají do letadla a vydávají se směr Egypt. Spolu s uprchlíky chtějí jako první novináři podniknout cestu přes moře do Evropy. V Egyptě na ně čeká Amar, který svolil, že jim bude po celou cestu dělat průvodce. Amarovou snahou po několik následujících měsíců bude se dostat z Egypta do Německa ke svým přátelům. Situace v Egyptě je pro něj jako pro uprchlického Syřana již neúnosná a neustále se zhoršuje. V Egyptě žije několik let s celou rodinou. Utekl sem ze Sýrie před občanskou válkou. Vyhnala ho nejen zničená země, ale i další okolnosti. Amar je velkým odpůrcem Asadova režimu. S tímto faktem se nikdy příliš netajil, čímž se dostal do hledáčku mnoha vlivných osob ...více

Severská krimi s příchutí druhé světové války

Recenze knihy Poslední poutník

Recenze
28.04.2016   •   Napsal/a Lukáš Loužecký

Už anotace mi jednoznačně prozradila, že tohle nebude úplně klasická severská krimi. Norský spisovatel Gard Sveen do Posledního poutníka totiž vložil i velkou porci dějin. Díky tomu vzniknul spíše severský historický román.

Při sepisování svého debutu ovšem nešel příliš do minulosti. Děj se dělí na současnou část a na úseky odehrávající se během druhé světové války. Ano, knih s touto tématikou již vzniklo opravdu velké množství, ovšem spojení se severskou krimi není až zas tak běžné. ...více

Hvězdy přináší naději!

Hvězdy přináší naději!

Recenze knihy Kde hvězdy stále září

Recenze
27.04.2016   •   Napsal/a Anastasja Vištalová

Sedmnáctiletá Callie nikdy nebyla jako ostatní vrstevnice. Když ji byly pouhé tři roky, její máma s ní utekla od otce a procestovala křížem krážem celé Spojené státy americké. Nikde se nezdržely déle než pár měsíců. A tak se Callista naučila střídat bydliště častěji než své vlastní ponožky.

K žádnému místu si nikdy nevytvořila citový vztah, proč by také měla? Nač se na cokoliv vázat, když maminka kdykoliv zavelí, sbalí si kufry, někdy ani to ne, no a pak prostě zmizí za dalším „dobrodružstvím“? Callie nikdy neokusila jaké to je chodit do školy. Nemá ani kamarády či známé. Zhola nic, jen černou prázdnotu plynoucích dnů. Jenže jedné osudné noci se všechno změní. ...více

Příběh první workoholičky

Příběh první workoholičky

Recenze knihy Poledne u Tiffanyho

Recenze
25.04.2016   •   Napsal/a Veronika Košťáková

S knihou v ruce se přenesete na Manhattan 19. století a sledujete vzestupy dnes již klasických firem, suchopárné prostředí hledící na ženskou práci skrz prsty a neopakovatelnou atmosféru doby.

Hlavní hrdinkou je Clara Wolcottová, která přišla do New Yorku z jednoho provinčního amerického městečka, aby si splnila svůj sen o umění. Její talent je nepopiratelný a sebevědomí vysoké, a tak získává místo u proslulého, ale výbušného Louise Tiffanyho coby designérka. Její hvězda začne brzy zářit, ale bohužel jen v rámci společné dílny - všechny zásluhy jdou totiž na vrub ...více

Robinson jak ho neznáte

Robinson jak ho neznáte

Recenze knihy Robinson Crusoe - Na ostrově zvířátek

Recenze
22.04.2016   •   Napsal/a Veronika Košťáková

Kdo by neznal nejproslulejšího trosečníka Robinsona Crusoe? V době základní školy o něm slyšel asi každý a téměř každý přišel do styku i s jeho příběhem (ať už knižním nebo zfilmovaným). Ale, co když je to všechno trochu jinak? Co když Robinson nepotkal domorodce Pátka, ale společnost mu dělalo hned několik roztomilých a přátelských zvířátek - ledňáček, pásovec, obrýlený kozel, chameleon, ježura, tapír ale hlavně upovídaný papoušek Úterý.

V nové knížce Robinson na ostrově zvířatek, založené na filmovém zpracování, se můžete na jeho dobrodružství pěkně zblízka podívat. ...více

Čína minulá i současná...

Čína minulá i současná...

Recenze knihy Já jsem Čína

Recenze
21.04.2016   •   Napsal/a Lucie Šajnarová

Překladatelka Iona nežije příliš naplněný život. Pomalu stárne, nemá rodinu ani přítele, navíc stále nenašla smysl svého života. Když se jí do ruky dostane složka dopisů a deníků z Číny, okamžitě se pustí do jejich překladu a upne se k životům hudebníka a revolucionáře Ťiena a jeho přítelkyně Mu. Zatímco Iona překládá, vězí Ťien v britském imigračním středisku, daleko od rodné vlasti, a vzpomíná na milovanou dívku, jíž zanechal uprostřed země, kterou tolik miluje a zároveň nenávidí...

Přestože Já jsem Čína má rozhodně dějovou linku, je to bezpochyby natolik lyrická kniha, jak jen může román být ...více

Východ slunce přichází uprostřed bouře

Východ slunce přichází uprostřed bouře

Recenze knihy Dám ti slunce

Recenze
20.04.2016   •   Napsal/a Adéla Kolářová

Jude a Noah jsou dvojčata s typickým rodinným životem. Povahově jsou sice naprosto odlišní, ale jinak si spolu rozumí víc než s kýmkoliv jiným. Noah je velmi uzavřený a samotářský umělec, který žije hlavně pro malování. Bez skicáku a uhlu neodchází z domu a kreslí všechno, co mu přijde pod ruku. Momentálně svůj veškerý volný čas využívá k přípravě na svou vysněnou uměleckou školu, kam by se chtěl za pár měsíců hlásit. A taky si je moc dobře vědom toho, že je gay. Jude je zase velmi společenská, každou volnou chvíli tráví venku s kamarády, střídá kluky jako ponožky a vymetá jednu párty za druhou. I přesto, že je stejně jako Noah umělecky nadaná, na rozdíl od něj by si přála jít na obyčejnou střední školu jako všichni ostatní.

O tři roky později je všechno jinak. Jejich matka je mrtvá, na uměleckou školu se dostala ...více

Všichni jsme hleděli na... asteroid Ardor

Recenze knihy Všichni jsme hleděli vzhůru

Recenze
19.04.2016   •   Napsal/a Vendula Jindrová

Než se objeví asteroid, je vše normální a při starém – monotónně chodíme do školy, každý máme své starosti a svůj život. Jednoduše žijeme. A potom se najednou na obloze objeví asteroid Ardor (ano, má dokonce jméno!) a všechno je jinak. Vědci to propočítali a měl by tu být za dva měsíce. Takže nám zbývá pár dnů života na to, abychom něco změnili. Abychom se stali třeba i lepšími lidmi. Abychom dokázali splnit to, na co jsme ještě před chvílí měli celý život. A teď jsou naším životem dva měsíce.

Není to trochu málo? Představte si bandu středoškoláků. Samozřejmě nejspíš nikoho nenapadne, že by jim zbývaly dva měsíce do konce života ...více

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte

Recenze knihy Jiskra v popelu

Recenze
14.04.2016   •   Napsal/a Marie Korčiánová

Vzpomínáte na Římskou říši? Laia a Elias nemusí, oni v podobném světě žijí. Světě, kde je krutost na každodenním pořádku. Impérium je nelítostným světem, kde ne každý má právo na šťastný život. Lid Učenců, nejnižší kasta, ze které pochází Laia, je tvrdě utlačována nadvládou vojáků Impéria. Elias, voják a syn nejdůležitějšího válečnického rodu, je nejlepším vojákem akademie Šerosráz. Jak se jejich osudy propojí?

Laia se nikdy nepovažovala za odvážnou. Žije s babičkou, dědečkem a bratrem, snaží se držet co nejvíce z dohledu Impéria ...více

Ze všeho nejraději bych ji zabil.

Ze všeho nejraději bych ji zabil.

Recenze knihy Na zabití

Recenze
13.04.2016   •   Napsal/a Leona Šťávová

V pořadí druhý thriller Petera Swansona byl přeložen do mnoha jazyků. Kritika tohoto obdivovatele Alfreda Hitchcocka zcela mylně zařazuje na stejnou úroveň jako G. Flynnovou, protože thriller Na zabití je mnohem lepší než bestseller Zmizelá.

„‚Jé, ahoj,‘ pozdravila mě.“ Až banální úvodní věta skoro čtenáře přemlouvá, aby se jejím prostřednictvím nechal vtáhnout do děje. Bezobsažné slovní spojení, žádné zásadní sdělení hned na začátek. Bohatý Ted si krátí čekání na opožděný let v baru. Odhalil manželčinu nevěru ...více

Jihočeští zlatokopové

Jihočeští zlatokopové

Recenze knihy Zloději zelených koní

Recenze
08.04.2016   •   Napsal/a Leona Šťávová

Jiří Hájíček patří mezi české autory, jejichž knihy jsou sázkou na jistotu. Čtou se lehce a přesto se od nich nelze odtrhnout. Dlouhodobě píše o jihočeském venkovu, precizně vykresluje hlavní hrdiny a ještě se z jeho knih čtenář dozví zajímavé informace. Nakladatelství Host patří, téměř jako vždy, pochvala za krásné grafické zpracování knihy.

Dalo by se říct, že kniha Zloději zelených koní je o sběračích vltavínů. Pokud nejste milovník geologie, může se vám toto téma zdát poměrně nezajímavé ...více

Potíže v Glossy.com - internetovém magazínu

Recenze knihy Tý potvoře to nedaruju

Recenze
06.04.2016   •   Napsal/a Vendula Jindrová

Imogen Tateová, šéfredaktorka módního magazínu Glossy, se po půlroční nemoci vrací do své kanceláře. Nicméně na ni čeká velké překvapení v podobě Evy, její bývalé asistentky, která nyní sedí za svým stolem a pořizuje si selfíčka. Od této chvíle je totiž všechno jinak – Eva byla v průběhu Imogininy nemoce povýšena, stala se z ní zlá a pomstychtivá protivnice a z tištěného Glossy se snaží udělat internetový magazín Glossy.com. Imogen ničemu nerozumí, natožpak technice a nějakým hashtagům…

Tý potvoře to nedaruju jsem si vybrala právě kvůli hlavním tématům, kterými se zaobírají autorky této knihy ...více

Historická romance oděná do hávu mysteriózna

Recenze knihy Cizinka

Recenze
05.04.2016   •   Napsal/a Lucie Šajnarová

V prvním díle své historické série nás Diana Gabaldon zavádí hned do dvou historických období na Skotskou vysočinu. Skončila druhá světová válka a armádní sestra Claire přijíždí na vysočinu se svým manželem Frankem, aby zde pátrali po jeho předcích. Narazí na informace o kapitánu Jacku Randallovi, Frankově předkovi, který žil v 18. století a přijel na vysočinu, aby bojoval proti skotskému povstání. Při jedné z vycházek Claire narazí na skupinu menhirů a záhadným způsobem se ocitne v minulosti tváří v tvář kapitánu Randallovi. Navzdory stejným tvářím si Claire brzy uvědomí, že tento krutý muž není jejímu manželovi podobný ani trochu.

Během bitvy, do které se připlete, ji zajmou Skotové ...více